- Г-н Пармаков, има ли бум при кражбите на коли в страната?
- Бум няма, но действително има ръст при кражбите на коли от началото на годината. За първите 6 месеца на 2015 г. те са 2038, а за същия период на миналата година - 1739, т.е. увеличението е 17,1 на сто. В Смолян например, който е един спокоен регион, за този период има 7 откраднати автомобила, а през миналата година са били 3. В Разградско има само едно такова престъпление. Драстично е увеличението на кражбите на коли в София. За шестте месеца те са 1275, а за същия период на 2014 г. са били 1003. Данните показват, че около 60% от посегателствата се извършват в столицата.
- На какво се дължи това?
- Причините са повече от ясни. София е място, където има какво да се краде. Освен софийските автокрадци тук идват и много провинциални групи от близките градове - Перник, Монтана, Враца, Благоевград, Елин Пелин, Костинброд. Като цяло причина за престъпленията е голямото търсене на части втора употреба. Такъв проблем имат и съседните страни. Около 80 на сто от откраднатите коли се разглобяват за части. Продажбата им става чрез сайтове в интернет. Почти е невъзможно да следим онлайн търговията. Някои се дават и по магазините за авточасти втора употреба. Собствениците им знаят кой може да им ги достави и ги поръчват.
- Това означава ли, че собствениците на такива магазини са в комбина с крадците на коли?
- Да. Нещо повече, някои от тях са наши стари познайници. Част от крадците имат автоморги. Там също се пласират частите. Заради това непрекъснато проверяваме такива места, заедно с пожарната, РИОКОЗ, НАП и други. Последната проверка беше на 17 юли в автоморга в Перник. Там бяха намерени около 40 части и агрегати със заличени номера. Те са конфискувани и започнахме разследване.
- Кои автомобили са най-предпочитани от крадците?
- Около 80 на сто от колите са до 10-годишни, най-често между 5 и 8 години. Точно те се разфасоват за части, защото такива автомобили се движат по нашите улици. Най-предпочитаните марки са „Фолксваген“, „Ауди“ и БМВ. Крадат се и скъпи коли, на по 1-2 години, с цени над 100 000 лева, например „Рейндж ровър“, последни модели БМВ Х5 и Х6, новите „Ауди Q7“. Тези автомобили се изнасят в чужбина, след като се пренабият номерата на рамата и двигателя им и се направят фалшиви документи и регистрация.
- По поръчка ли се крадат скъпите коли и къде се изнасят?
- Не, краде се това, което може. Преди около половин година имаше много посегателства на „Лексус“. Марката не е масова, но колите са скъпи и се крадяха лесно. На някои от тях се пренабиваха номерата и се изнасяха извън страната. Засичали сме и такива, които са се пререгистрирали у нас.
Обикновено крадените коли се изнасят в посока Турция. Твърди се, че отиват в страни от Близкия изток. Има български коли, задържани на границите с бившите съветски републики. Други се изкарват през Дуранкулак и Русе и отиват към Украйна. Там в бъдеше се очертава пазар на скъпи коли. Преди десетина дни в град Бяла задържахме БМВ Х6, подготвено за изкарване през Русе.
- За колко време може да се подготви износът на автомобил?
- Периодите са различни. При различни случаи сме установили, че има такива, които се правят за 2 седмици, но други се бавят с 2-3 месеца. Хората, които подготвят колите, са различни, не са крадците. Тези, които организират пренабиването на номерата, софтуерната обработка на автомобила и изготвянето на фалшивите документи и табели, изкупуват скъпите коли от крадците за около 10 000 до 15 000 лева. А софтуерната обработка е най-скъпа, защото всички нови коли са с компютри.
- Как са организирани бандите, които крадат коли?
- Структурите на групите се променят бързо. Двама или трима души, които преди са работили заедно, след месец може да са с други хора. Всичко зависи от интереса им - събират се за някоя кражба или за определена марка автомобил. Защото някой може да има предпочитание към дадена марка, но да няма техниката, с която да открадне колата. Тогава търси човек, който разполага с нея. В последно време се забелязва, че всеки член на група може сам да отиде и да открадне кола, без да му е нужна помощ от друг. Достатъчна му е съпругата, приятелката или любовницата му, която само да го транспортира от едно място на друго. Напоследък това е много модерно, защото, когато автомобил с автокрадец бъде спрян от полицията, а той е с приятелката си, има друго алиби. Жените много добре знаят с какво се занимават половинките им и са много по-предпазливи. Те им оказват логистична подкрепа.
- Каква е ролята им в престъпленията?
- Могат да отидат на място, за да проверят дали дадена кола е там. Една жена не буди подозрение у никого, ако минава някъде с модерна прическа и с автомобил. На никого няма да направи впечатление.
- Откъде бандитите се снабдяват с техника за кражбите на колите?
- Хората, които се занимават с това, намират начин да си купят техника за преодоляване на защитата на дадена марка. Това е машина, която им помага да откраднат колата, да я запалят и да потеглят, след като разбият софтуера. Тя се продава в български сайтове, които са известни и в чужбина. Произвеждат я също хакери - руснаци и украинци. Цените на новите модели машини започват от 10 000 лева, после падат.
За преработката на открадната кола се използва друга техника, която също струва няколко хиляди лева. С нея се вкарват новите данни на автомобила от фалшивите документи в компютъра му - номер на рамата, на двигателя, година на производство.
Най-скъпата техника за кражба е т.нар. кийлес, използва се за последните модели автомобили, които не се палят с ключ. Тя е безконтактна и е от две части. Едната сканира вълните на устройството, което замества ключа, и предава на другата. С нея колата се отваря, а крадецът влиза и потегля.
Едната част може да бъде и у приятелката на престъпника. Тя върви след собственика на автомобила, който го е паркирал и е тръгнал към магазина. Движейки се на около метър от него, техниката сканира вълните от устройството, което собственикът носи в джоба си, и препредава на другата част, която е у крадеца. Той стои до колата. В момента, в който получи сигнал, автомобилът се отключва и той може да го запали. Казват, че техниката струва на черно около 10 000 до 15 000 лева. С нея кола може да открадне и човек, който няма никакви умения. С такава техника от началото на годината сме задържали три групи в София.
- Крадат ли се още коли за откуп?
- Допреди 7-8 години това беше масова практика, но сега почти не се случва. Мисля, че в последната година няма човек, който да се е оплакал, че са му искали откуп за открадната кола. Има и нещо друго, което товари полицията. Част от кражбите се извършват от групи, които връщат коли на застрахователите и съвсем законно получават като награда 10-15% от застрахователната сума. Всяка компания е заинтересована да издири даден автомобил. Тя има законен портфейл с цел издирване на колите и дава процент на звената, които го търсят. Давайки тези 10%, които са 10 000 лв. например за джип, застрахован за 100 000 лв., те генерират изкуствено тези престъпления. Засичали сме как такива звена плащат за връщането на автомобил. Така и крадецът е доволен, и те. Знаем, че това се случва, но дейността на звената е законна, а парите се отчитат от фирмите.
- Какви схеми се използват при застрахователни измами?
- Застрахователните измами са по-трудно доказуеми, но те са малка част от престъпленията, свързани с МПС. Понякога хора, които имат скъпи коли, застраховани за добра сума, ги продават на други. Те или ги режат за части, или ги преправят, за да ги изнесат в чужбина. След месец собственикът обявява колата за открадната и подготвя документите, за да вземе застраховката. Популярни са и лизинговите измами. Собственикът е платил 2-3 вноски, а след това е продал колата за 20 000 лева на някого, за да я изкара в чужбина. След това я обявява за издирване. Не е изключено по тази схема в Сирия да са били изкарани коли с български регистрационни номера, които се виждат по снимки, свързани с „Ислямска държава“.
- Какво затруднява разкриването на тези престъпления?
- Обикновено колите се крадат през нощта и тръгват за близък до София град. След 30-40 минути автомобилът е скрит в някой селски гараж или хале. В 6 ч. сутринта вече е нарязан, а собственикът още не е разбрал, че го няма. Докато отиде в полицията и го обяви за издирване, вече е разглобен на съставните му части. Работата ни се затруднява и от това, че през 2012 г. премахнаха маркировката. Има части, които имат фабрични номера - двигател, скоростна кутия и други, и по тях се идентифицират от кой автомобил са, но други, като фарове и стъкла, нямат. Маркировката облекчаваше работата ни. Все пак разкриваемостта на кражбите на коли за изминалите 6 месеца се е увеличила, тя е 7,26%. За същия период на 2014 г. е била 4,83 на сто. Разкрити са 126 престъпления и са установени 146 души, които се занимават с кражби. От тях 4 са жени. За първото шестмесечие на миналата година разкритите случаи са били 94.