Водопад от искания - това е резултатът от протестите, които продължават и след оставката на правителството „Борисов“. Идеи за излизане от кризата и успокояване на недоволните граждани лансират и политиците. Лидерът на БСП Сергей Станишев предложи забрана за прекъсване на тока на българските граждани за три месеца, тъй като се очаква мнозина да закъснеят с плащане на задълженията си. Президентът Росен Плевнелиев настоява за спешни промени в Закона за Черноморското крайбрежие и защита на дюните.
Протестиращите във Варна искат оставката на Кирил Йорданов.
В същото време обществото е в цайтнот. Една от първите идеи на държавния глава бе 41-вото народно събрание да работи до парламентарните избори. Тя бе подета и от гражданската кръгла маса в Сливен. По-вероятно е обаче депутатите да се саморазпуснат, след като служебното правителство започне да работи. От многобройните искания на кръглите маси и на политиците „Преса“ избра настоятелни идеи и се обърна за коментар към експерти с въпроса: „Може ли отиващият си парламент да ги приеме сега, или да ги остави в наследство на 42-рото народно събрание?“
2. Едно четвърт от лошите кредити да се изкупуват от държавата
2. Изключително екзотична идея
Любомир Дацов, бивш зам.-министър на финансите
Изключително екзотична идея. Винаги съм се възхищавал на хора, които генерират такива уникални мисли. Казвам го с ирония, защото не може така - ял, пил, а някой друг да плаща. Лошите кредити зависят от промяната в икономическата обстановка, недобра преценка на кандидата за кредит, както и на този, който му го дава. Те са функция и от икономическото управление на страната. Не може Бойко Борисов, който не е компетентен в тази област, да те управлява четири години, а после да се чудиш защо става така.
Масовите фалити на фирми, това, че много хора останаха без работа, е следствие от погрешен политически избор. Вярно е, че страдат и гражданите, които не са гласували за това правителство. Кабинетът вземаше базови решения в сферата на икономиката, намесваше се в бизнес средата. Общо взето, нашият модел е частна собственост със силна намеса на държавата, по-скоро на един човек. Защо с данъците ни да се плащат лоши кредити? Тези, които не могат да обслужват задължения, да представят сметките си на Бойко Борисов и Цветан Цветанов. Надявам се парламентът да не гласува екзотики под натиск, въпреки че мнозинството е съставено от роботи, хора без лица, които само вдигат ръце.
От икономическа гледна точка няма спешни мерки, които Народното събрание да трябва да приеме веднага. Решенията влияят на икономиката след 5-6 месеца. Важно е максимално бързо да има правителство, което да работи и да поеме отговорност.
3. Да се спасят дюните по морето
Промени в 7 закона ще спрат бъдещите строежи
Тома Белев, председател на УС на Асоциацията на парковете в България
Дюните по морето ще бъдат по-добре защитени, ако Народното събрание приеме новите текстове в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. Заедно с тях се изменят още шест закона - за устройство на територията, за биологичното разнообразие, за горите и др. Най-важната промяна е, че планирани строежи няма да се реализират, ако попадат в защитени територии. Това ще рече, че се спира прилагането на подробни устройствени планове за имоти, в които има дюни.
С промените в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие има леко отстъпление по отношение на защитата на дюните. Върху тях ще могат да се строят обекти на техническата инфраструктура, с национално значение (тръбопроводи), както и свързани с отбраната и сигурността. Но истината е, че сега действащият закон не се прилага от министерствата. И това до голяма степен се дължи на факта, че Агенцията по кадастър не засне дюните и не ги нанесе в публичен регистър, каквото задължение имаше още през 2008 г. Мораториумът за строителство върху определени защитени територии, който се предлага от БСП и среща подкрепа и при част от управляващите, няма да реши трайно проблемите.
5. Да се премахне ДДС върху електроенергията
Няма смисъл, ще има повече разходи
Георги Стоев, икономист от „Индъстри уоч“
Няма никакъв смисъл от премахването на Данъка върху добавената стойност върху електроенергията. Подобна мярка не е правилна, защото диференцирана ставка върху ДДС ще бъде трудна за администриране и ще донесе повече разходи за бюджета, отколкото ползи. Винаги съм бил привърженик на намаляването на ДДС, но по-ниска ставка трябва да има за всички стоки и услуги, не само за избрани.
Разговори на тази тема се водят от няколко години и в общи линии мнението е било, че бюджетът, при разумно управление на разходите, може да си позволи по-нисък данък. Смятам, че ставката може да се смъкне дори с 5 процентни пункта - до 15 на сто. Притесненията, че подобна мярка ще намали приходите, не са основателни. Невинаги смъкването на един налог води до по-ниски постъпления. Такъв пример е данъкът върху печалбата. Когато беше намален на 10%, приходите скочиха. Причината за това е абсолютно логична - повече пари остават в частния сектор. Тези средства се насочват към инвестиции и разкриване на нови работни места. Така икономиката като цяло се оживява.
6. Нова избирателна система
Мажоритарен вот укрепва... партиите
Проф. Михаил Константинов, бивш член на ЦИК
Смяната на избирателната система - от пропорционална в мажоритарна - не е възможна сега. Най-важната причина: политиците не я искат. Единствената партия, на която й е безразлично какъв тип система има в България, е ДПС. Мажоритарната не е панацея. От 27 държави, членки на Европейския съюз, в две има такъв избор, в пет системата е смесена, в останалите 20 страни - пропорционална. Протестиращите искат две противоречиви неща - мажоритарен вот и намаляване на влиянието на партиите. Те пропускат, че мажоритарната система укрепва двупартийния модел. При нас вероятно ще бъде трипартиен, тъй като ДПС има твърди избиратели. Сега всеки се изживява като творец на новата държава и едва ли не се следва мисълта на Ленин, че управлението е просто нещо и може да го извърши всяка готвачка. Погрешна мисъл.
Предложението за пропорционална система с преференции, която дава възможност на гласуващите да преподреждат листата на партиите, го имаше в проекта за промени. Но бе отхвърлено. Да помислим обаче - кандидатите ги редят централите, избирателите едва ли познават добре всеки от тях. Най-много всички да гласуват срещу водача на листата, защото смятат, че е баш партиецът. В следващите дни 41-вото НС едва ли ще пипа изборните закони. За радикална промяна трябва време и подготовка.
Ако хората обаче са много гневни, те имат реален шанс да си изберат десетки независими кандидати. Как? Във всеки избирателен район протестиращите могат да издигнат двама независими - мъж и жена. Жените да гласуват за жената кандидат, мъжете - за мъжа кандидат. Или обратното. Така обаче всеки от двамата ще получи нужния брой гласове и от всеки район може да има по двама народни представители. Или общо 62-ма. Това е голяма парламентарна група, с която всеки ще се съобразява. Ето ви ход. Нашата система не е изцяло пропорционална, тя позволява да се избират мажоритарни кандидати.
Има и друг лесен вариант протестиращите да имат представители в парламента. Те могат да се явят с регистрацията на две съществуващи малки, неопетнени партии. Така както направи царят през 2001 г., след като бе спънат с регистрацията на НДСВ. Тогава той избра партиите на Весела Драганова и Тошо Пейков и в ЦИК бе записана коалицията НДСВ.
(в. Преса, печатно издание, брой от 409 от 28 февруари 2013)