Улицата е тиха, хората позитивно забързани. Премиер и патриарх се ръкоцелуват. Министрите така пишат планове за охолство и спасение, че скърцането на моливите отеква чак в Народното сърце. Пък е и слънчево - дори природата е на страната на временното правителство. Идиличната заблуда е удобна за всички партийни лагери, тихо набиращи сили да се избият след два месеца. Очакват се две възкресения. Второто - държавното, е съмнително. Служебният кабинет пристигна с безкрайния кредит на руса учителка, наследила мрачен директор на интерната. Ако сега трябва да се върти национален сериал, заглавието е „Обречени на успех“. Нищо че в последния епизод ще стане ясно за бързото забвение.
Служебните правителства в България са продължение на епопеята на забравените
но днес това е без значение. Макар и кратко, настоящето е тяхно. Въпросът е дали ще издържат и дали ще оцелеят от струпаните върху тях народни надежди. Предвид краткото време, по-скоро да.
Логично и особено на фона на хорското недоволство по улиците президентът се дистанцира от бившия си партиен лидер и премиер. В политиката на прехода няма феодална признателност до гроб, пък и средните векове гъмжат от примери на боляри, изземващи царските функции. Борисов надали ще забрави и ще прости генералното разминаване с бившето си протеже Плевнелиев, което той тълкува като лично предателство. Участниците в преходната власт са без шанс да продължат кариерата си по линия на ГЕРБ. Заповедта по гарнизона е: или при него, или при мен. Станишев също няма да ги ползва, идентифицирайки ги в общия кюп на дългогодишните си противници.
Днешното състояние на нещата е парадоксално, с което е и типично българско. Когато отделни части от населението протестираха по улици и площади, валяха искания и очаквания, които в повечето случаи граничеха с неизпълнимост. Било поради законните срокове и процедури, било заради тяхната неприложима крайност. Национализация, експроприация, разваляне на енергийните монополи,
бесило за богатите и народен съд за целокупната политическа класа
бяха и остават налудничави и опасни за една европейска страна идеи. Колкото до останалите конкретни щения на тълпата, те просто не се случиха - веднъж заради времева невъзможност, после вследствие на пасивната съпротива на статуквото, но и поради традиционно бързото за България размиване на народния юмрук.
Ако приемем, че назначаването на Райков за премиер не е плод единствено на малкото налични към онзи момент кандидатури, то изборът му е истинска находка. Снимка: Дафинка Стоилова |
||
Всъщност улицата не получи нищо от онова, за което настояваше. Протестиращите искаха парламентът да работи до дупка, очакваха Велико народно събрание, промяна в Изборния кодекс и власт на народа ала свинаря-цар Ивайло. Получиха закрит парламент, никакво ново Оборище, същия кодекс и служебно правителство начело с елегантния дипломат Марин Райков. Тепърва ще става ясно дали уличният гняв наистина е бил против всичко и всички, или плод на конюнктурно избухване, което дори служебното правителство може да тушира с палиативни икономически мерки.
Ако приемем, че назначаването на Райков за премиер не е плод единствено на малкото налични към онзи момент кандидатури, то изборът му е истинска находка. Същинската цел на преходната власт, назначена от президента, е уталожване на социалното напрежение, диалогичност и приемственост и парижкият посланик е нейна еманация. Особено ако потърсим и преки паралели между него и предшественика му.
Странно и отблъскващо нещо е народната любов!
Възхищението от бистришкия футбол, остриганите глави и светско-лингвистичната безпомощност за часове прераснаха в одобрение на европейския маниер, дипломатичната мекота и паркетната визия. Сашо Сладура твърдеше, че българският народ трябва да е най-малко десетмилионен, щом 5 милиона са оплакали смъртта на цар Борис, а други 5 - тази на Георги Димитров. Днес е същото.
Остава въпросът накъде ще се оттече потокът на несбъднатите народни очаквания? Те бяха големи, твърде непремислени, но и в немалка степен справедливи. Потушени днес, те най-вероятно ще избият отново през идващия партиен мандат. Затова и следващият редовен кабинет е натоварен отсега с двоен кръст. Готвещите се за властта ще постъпят далновидно, ако отсега разработят сценарий за плавни, но сигурни промени в онези неработещи или недомислени части на законодателството, които да реализират за свое и за народно благо.
Дали българите очакват поисканите от тях чудеса да се случат пред подписа на служебното правителство? Едва ли. Те са в хипотезата на онзи виц за евреина и арменеца - първият вървял отпред и хвърлял пари на улицата, вторият ги събирал и му ги връщал. Дори националната наивност е (временно) лечима, когато се знае, че до изборите остават петдесетина дни с една седмица великденски празници. Опазването на валутния борд, разхлабването на финансовата примка на бизнеса и на най-слабите социално,
увенчано с провеждане на максимално прозрачни парламентарни избори
са повече от достатъчни и най-вече изпълними стъпки. А ефективното им прилагане ще гарантира на днешния властови отбор малко, но сигурно място в алеята на националната слава. Дано някой от ресорните министри не бъде обладан от идеята да блесне наполеоновски с пристрояване на Лувъра, с конюнктурна намеса между инвеститори и еколози, с купуване на изтребители, спиране на належащи приватизации или спонтанно изпращане на директора на ЧЕЗ на въжето.
Служебното правителство е симпатичен проблясък за народа и необходимо зло за политическата класа. И ще живее до изборите, когато партиите ще излъчат новото издание на държавния елит. Българска е поговорката да не се радваме на малко прасе и нов началник, защото не знаем каква свиня ще излезе. В конкретния случай няма и време за изчакване. Затова и идилията е поносима.
(в. Преса, печатно издание, брой 78 (429) от 20 март 2013)