Художникът Николай Панайотов

Николай Панайотов: Във Вагнер вкарах убийствения ток на днешния ден

27248 | 10 май 2012 | 16:53

Днес Европа е обхваната от фантомите на страха от „другия“, от емиграцията, политическото противопоставяне.



- Рецидивист сте в упорството да правите сценографията за Вагнер в Софийската опера. Какъв е вашият мотив или кое е „вечното“ в неговата опера „Пръстенът на Нибелунга“, което би заинтригувало днешния зрител, г-н Панайотов?

- Това е вечната драма на човека, който иска да разкъса собствените окови... Случва се около нас и днес. Непрекъснатите подскачания в лудости, в екстремност, последвани от приземявания. Като половин френски гражданин мога да дам пример с избора на Франсоа Оланд.
- И защо?
- Негово основно предизборно мото бе: „Един нормален президент.“ След като имахме другата крайност - лидер изключително амбициозен, ексцентричен, себичен, мегаломан,  сега идва един сив човек, който всъщност може да се окаже по-ценен или по-необходим в този момент. Той може да ни приземи след предишни  глупави самозабравяния.
- Но се появиха и съмнения дали това не е опасно за ЕС, дали не вещае разпадането на Европа?
- Всяка нова фигура на сцената е опасна за разпадането. Въпросът е дали ние сме достатъчно смели да въведем нова фигура. Аз мисля, че ако Европа има потенциала да обича сама себе си,  няма да се разпадне. Обичта към себе си е важна, за да може да обичаш и другите. Днес Европа е обхваната от фантомите на страха от „другия“, от емиграцията, засилва се политическото противопоставяне. Ето, видяхме - дори във Франция левицата и десницата рязко се разграничиха... Обичам промяната, обичам да трепти новостта както в една картина, така и в заглавията на вестниците или във физиономиите, които виждам. Да не се застояваме в едно и също блато, както ние тук обичаме.
- Казват, че Оланд означава и отваряне на Франция за емиграцията?
- О, не, не, не. Колкото са революционери във външните си изяви, вътрешно в душите си французите имат себичен еснафски рефлекс на консерватизъм. Лично аз в моя живот във Франция не съм усетил никакъв елемент на расизъм или отблъскване. Напротив! Но аз се движа в среди на интелигенция и на средно образована класа в Париж. Докато, ако забелязвате, за Марин льо Пен са гласували зоните, където има най-малко имигранти. Това е страхът. И по цял свят този страх играе голяма роля в политиката. 
-  От света - отново към нашата сцена. „Толкова обичам Вагнер, а съм му вкарал убийствения ток на днешния ден“, са ваши думи от началото на голямата авантюра с Пламен Карталов по „Пръстенът на Нибелунга“. С какво още операта, създадена преди 141 години, е „от днешния ден“?
- В момента правим „Зигфрид“. Зигфрид е образът на безстрашния герой.  Той е слънчев, инфантилен, не изпитва страх - космична личност. Като постановка - декори, костюми, визия..., нещата отиват до ръба на ножа, на крайностите, лудостите стигат  предела. Това, което създаваме в Софийската опера, по своята тотална независимост не е правено. И то беше забелязано от много западни специалисти, които поместиха статии за нашия Вагнер наред с Метрополитен, Ла Скала.
- Кой е най-възторженият отзив, който сте прочели?
- Не помня думи, но помня образи. За мен беше позитивен шок да видя в авторитетното немско списание „Оперен глас“ снимка на моята сценография на„Валкюра“ на първа страница до сцена от Метрополитен на същата опера. А статията за нашата постановка беше два пъти по-дълга от тази за Метрополитен. Разликата в бюджетите е обратнопропорционална - тяхната  сценография струваше около 16 млн. долара, докато нашата се измерва в няколко десетки хиляди лева.
- Досега сме свидетели на доста сценографски волности. Качихте валкириите на конуси, подобни на космически ракети. Пратихте някои от героите ви да пеят почти от тавана, издигнати на платформи на 7-8 м височина... В каква посока продължава фантазията?
- Хитът е змеят, за който стана дума - механична огромна инсталация, която трябва да се види,  не мога да я опиша. Животно - космически кораб, но с характер. Подивяло в своята свръхалчност, свръхжелание за притежание... С него се бие Зигфрид. Ще видите и едни плетеници по вертикала на сцената като паяжини, в които героите се изгубват...  Но нека да оставим изненадата за зрителите.
- Ходите ли вече по-често на опера - в началото твърдяхте, че не сте меломан? И с кого искате да премерите сили?
- Парадоксалното е, че правейки Вагнер, той ме кастрира за други автори. Може би трябва да завършим тетралогията, за да се отворя за други опери. Имаме идея с Пламен Карталов да преминем след това към „Аида“ на Верди, за която обаче трябва да се съберат доста средства. Предвиждаме да я правим на открито на хълма Царевец във Велико Търново  и в новата зала „Армеец“. Мегапостановка, която в момента е сложена в чекмеджето. А за нашия Вагнер имаме покана от „Болшой“, наскоро Карталов е водил разговори в Москва. Има заявки и от западноевропейски сцени.
- Май не се опасявате, че хвърляте усилия в изкуство със затихващи функции в ХХI век?
- Операта не е със затихващи функции. Четох статия в американската преса за силното й завръщане, подпомогнато и от новите технологии. От един елементарен екран по време на спектакъла например можеш да прочетеш всичко за автора, да виждаш текста на своя език, независимо дали си японец, китаец или руснак, а пред теб се пее на немски. И като че ли операта - комплексно и някак „отнесено“ изкуство, е привлекателна на фона на прагматични вулгарни изкуства, които вилнеят днес.
- Като говорите за вулгарни изкуства,  предполагам нямате предвид изобразителното?
- В последно време доста декоративен елементарен кич се продава и по интернет. Използва се повърхностен шарлатански пиар, който върви навсякъде -  дали е картина, чипс или сандвичи - като че ли няма значение. Важното е да прилъжеш човека да си го купи.
В същото време дори в тези кризисни години на изобразителното изкуство се гледа като на сигурна инвестиция. Ето, наскоро „Вик“ на  Мунк беше продаден за 120 млн. долара. Новите икономики, които скоростно се развиват - емирствата, Китай, строят огромни музеи. Това е нещо като награда или като изкупление на мръсно спечелените пари.
- Богатите спестяват, инвестирайки в изкуство, или пък съществува някаква самоубийствена любов към това изкуство?
- Има я студената логика на инвестицията - една добре смазана машина, както работи Холивуд. Банките ти предлагат в какви акции, но и в кой художник да инвестираш. Има и честна любов към изкуството, и верни преценки за неща, които са открития напред във времето. И от тази гледна точка мисля, че съществува едно дълбоко ирационално благородство - парите, спечелени по неособено благороден начин, се влагат в нещо благородно. Това винаги е съществувало. Църквата в периоди на най-зловещи завоевания с огън и меч прави най-красивите си сгради... Парадоксът днес е, че затворени общества като арабските емирства привличат авангардно изкуство, което често е деструктивно, иронизиращо всичко. И това е чарът на тази авантюра. Ще бъде много добре, ако от нея се зарази и българският елит - да осъзнае, че ще остане във времето, подкрепяйки своето поколение, а не само старите ни майстори - те вече са утвърдени.
- Значи да излезем от вица за мутрата, която лесно може да направи от художника „класик“...
- По света този виц не минава. Юпитата от Уолстрийт или от Ситито в Лондон колекционират своите връстници, рискуват така, както надушват в какви акции да залагат. Другото е „наготово“, лесно смляно и не е авантюра.
- Започнахте 2012-а с изложба в посолството ни във Вашингтон. Какво предстои на художника Николай Панайотов?
- Предстои изложба в моето посолство в село Стоките (бел. авт. - близо до Севлиево). Със съпругата ми Лариса всяка година правим голяма експозиция и сега ще я открием на 24 май в дома ни в изоставено бивше училище. Това е като празник на училището, който не се е състоял вече от 15 години, откакто е затворено. Приемете го като финт във футбола - от центъра поисках да отида на място малко познато, самотно, изоставено. Ние превръщаме този „упадък“ в преимущество, защото според мен в изкуството важна е също неизвестността. Понякога тя е много креативна.  Графитите не се подписват. Но една анонимна работа в подземията на нюйоркското метро понякога е толкова значителна, колкото и друга с известен автор в голяма галерия.


 

Художникът Николай Панайотов обича арт авантюрите. Зад гърба си има изложби на 4 континента и над 500 кв. м стенописи и мозайки в България и Франция. Но преди 6 г. заряза две столици - Париж и София, за да си устрои дом в габровското село Стоките в изоставено училище, където живее по няколко месеца в годината. Стегна го и оттогава в „Бялото училище“ всяка година прави изложба, на която събира любопитни местни комшии и елитни гости от чужбина. Най-новото приключение на Панайотов е операта. Той покори публиката със свърмодерна сценография по тетралогията на Вагнер „Пръстенът на Нибелунга“. С режисьора Пламен Карталов вече правят третата част - „Зигфрид“, след като „Рейнско злато“ и „Валкюра“ обраха аплодисментите на родните меломани и на чужди специалисти. Премиерата е на 22 май - рождената дата на композитора. През 2013-а предстои „Залезът на боговете“ - трябва да излезе за 200-годишния юбилей на Вагнер.

 


Еврохолд

От категорията

И в Аржентина четат Епицентър.бг - PERSPECTIVAINTERNACIONAL препечата интервю на Велева с Чуков

И в Аржентина четат Епицентър.бг-I-v-Arzhentina-chetat-Epitsentar-bg_1718624078.png

Медия Епицентър, чрез своя журналист Валерия Велева, интервюира българския ...

17 юни 2024 | 14:27

Вижте кои са депутатите в 50-ото Народно събрание. Пълен списък

Вижте кои са депутатите в 50-ото Народно събрание. Пълен списък-Vizhte-koi-sa-deputatite-v-50-oto-Narodno-sabranie--Palen-spisak_1718604412.jpg

Вече са ясни имената на 240-те избраници, които в 9.00 часа ще прекрачат прага ...

17 юни 2024 | 09:05

Радан Кънев: ПП-ДБ няма политическо бъдеще в сегашния си вид, ние сме на пързалкята надолу

Радан Кънев: ПП-ДБ няма политическо бъдеще в сегашния си вид-Radan-Kanev--PP-DB-nyama-politichesko-badeshte-v-segashniya-si-vid_1718529359.jpg

Идеята, че защото сме в опозиция и някакви избиратели ще започнат да се връщат ...

16 юни 2024 | 12:15

Боян Чуков: Белоусов е разкрил огромни кражби в руското МО от времето на Шойгу

Боян Чуков-Boyan-Chukov_1713172948.jpg

Новият министър е погнал и наплодилите се по времето на Кожугетович крадливи ...

17 юни 2024 | 13:27

Най-важното

Заради удължения разговор с германците времето за подготовка на помещението за българската делегация се е оказало недостатъчно

Шамар! Премиерът на Черна гора не се появи на среща с Радев, той напусна след 4-минутно чакане

Президентът Радев отказал среща с премиера на Черна гора след 4-минутно чакане-Prezidentat-Radev-otkazal-sreshta-s-premiera-na-Cherna-gora-sled-4-minutno-chakane_1718687374.jpg

Премиерът Милойко Спаич имаше голямо желание да се срещне с президента Радев. ...

18 юни 2024 | 08:08

Днес се събира ИБ на партията, за да реши дали все пак да не се отиде на разговорите.

ГЕРБ-СДС продължава консултациите с партиите, предлагат правителство на споделената отговорност

ГЕРБ-СДС продължава консултациите с партиите, предлагат правиителство на споделената отговорност-GERB-SDS-prodalzhava-konsultatsiite-s-partiite--predlagat-praviitelstvo-na-spodelenata-otgovornost_1718686162.png

След срещата с ДПС стана ясно, че са обсъждани не имена и постове, а политики и ...

18 юни 2024 | 07:47

Това е планирано за следващата седмица, добави председателят на Европейския съвет

Урсула фон дер Лайен не получи одобрение от европейските лидери за втори мандат

Урсула фон дер Лайен не получи одобрение от европейските лидери за втори мандат-Ursula-fon-der-Layen-ne-poluchi-odobrenie-ot-evropeyskite-lideri-za-vtori-mandat_1718687026.jpg

Френският президент Еманюел Макрон изрази увереност, че споразумението е близо, ...

18 юни 2024 | 07:56

Той е първият с лична карта от ново поколение

Калин Стоянов е готов да остане министър на вътрешните работи, ако получи предложение

Министър Стоянов е първият с лична карта от ново поколение. Снимка БТА-Ministar-Stoyanov-e-parviyat-s-lichna-karta-ot-novo-pokolenie--Snimka-BTA_1718620050.jpg

България има огромна нужда от редовно стабилно правителство, което да продължи ...

17 юни 2024 | 13:09

ПП-ДБ трябва да се запита може ли да има ясни отговорници по различни политики

Радан Кънев: ПП-ДБ никога не е имала дори подобие на колективен формат за обсъждане и решения

Радан Кънев: ПП-ДБ никога не е имала дори подобие на колективен формат за обсъждане и решения-Radan-Kanev--PP-DB-nyama-politichesko-badeshte-v-segashniya-si-vid_1718529359.jpg

Според него трябва да се направят ясни и прозрачни колективни формати. ...

17 юни 2024 | 19:48

Ако продължаваме с експериментите и дадем възможност да влизат нови екстравагантни субекти, ориентацията на България може да бъде поставена под съмнение

Румен Христов: Трябва да имаме проевропейско правителство, с четири годишен мандат на управление

Румен Христов: Трябва да имаме проевропейско правителство, с четири годишен мандат на управление-Dnes-SDS-stava-na-34-godini--Tolkova--na-kolkoto-e-demokratsiyata-u-nas--kazva-Rumen-Hristov_1701936764.jpg

170 народни представители са проевропейски насочени – това са ГЕРБ – СДС, ДПС, ...

17 юни 2024 | 16:18

Сайтът PERSPECTIVAINTERNACIONAL е на бившия посланик на Аржентина в София Н.П. Алфредо Атанасов

И в Аржентина четат Епицентър.бг - PERSPECTIVAINTERNACIONAL препечата интервю на Велева с Чуков

И в Аржентина четат Епицентър.бг-I-v-Arzhentina-chetat-Epitsentar-bg_1718624078.png

Медия Епицентър, чрез своя журналист Валерия Велева, интервюира българския ...

17 юни 2024 | 14:27

Конфликтът ще се реши по сегашната демаркационна линия

Киевски политолог: Русия фактически поглъща Украйна парче по парче

Украински войници на фронта-Ukrainski-voynitsi-na-fronta_1718618919.jpg

"Очевидно извиненията, че не можем да участваме в преговори, вече няма да ...

17 юни 2024 | 13:07

Китай инвестира в модерни оръжия, предупреди той

НАТО поставя ядрените си оръжия в бойна готовност

НАТО поставя ядрените си оръжия в бойна готовност-yadreni--raketi_1717838126.jpg

Според генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг блокът трябва да покаже на ...

17 юни 2024 | 09:34