Художникът Николай Панайотов

Николай Панайотов: Във Вагнер вкарах убийствения ток на днешния ден

27828 | 10 май 2012 | 16:53

Днес Европа е обхваната от фантомите на страха от „другия“, от емиграцията, политическото противопоставяне.



- Рецидивист сте в упорството да правите сценографията за Вагнер в Софийската опера. Какъв е вашият мотив или кое е „вечното“ в неговата опера „Пръстенът на Нибелунга“, което би заинтригувало днешния зрител, г-н Панайотов?

- Това е вечната драма на човека, който иска да разкъса собствените окови... Случва се около нас и днес. Непрекъснатите подскачания в лудости, в екстремност, последвани от приземявания. Като половин френски гражданин мога да дам пример с избора на Франсоа Оланд.
- И защо?
- Негово основно предизборно мото бе: „Един нормален президент.“ След като имахме другата крайност - лидер изключително амбициозен, ексцентричен, себичен, мегаломан,  сега идва един сив човек, който всъщност може да се окаже по-ценен или по-необходим в този момент. Той може да ни приземи след предишни  глупави самозабравяния.
- Но се появиха и съмнения дали това не е опасно за ЕС, дали не вещае разпадането на Европа?
- Всяка нова фигура на сцената е опасна за разпадането. Въпросът е дали ние сме достатъчно смели да въведем нова фигура. Аз мисля, че ако Европа има потенциала да обича сама себе си,  няма да се разпадне. Обичта към себе си е важна, за да може да обичаш и другите. Днес Европа е обхваната от фантомите на страха от „другия“, от емиграцията, засилва се политическото противопоставяне. Ето, видяхме - дори във Франция левицата и десницата рязко се разграничиха... Обичам промяната, обичам да трепти новостта както в една картина, така и в заглавията на вестниците или във физиономиите, които виждам. Да не се застояваме в едно и също блато, както ние тук обичаме.
- Казват, че Оланд означава и отваряне на Франция за емиграцията?
- О, не, не, не. Колкото са революционери във външните си изяви, вътрешно в душите си французите имат себичен еснафски рефлекс на консерватизъм. Лично аз в моя живот във Франция не съм усетил никакъв елемент на расизъм или отблъскване. Напротив! Но аз се движа в среди на интелигенция и на средно образована класа в Париж. Докато, ако забелязвате, за Марин льо Пен са гласували зоните, където има най-малко имигранти. Това е страхът. И по цял свят този страх играе голяма роля в политиката. 
-  От света - отново към нашата сцена. „Толкова обичам Вагнер, а съм му вкарал убийствения ток на днешния ден“, са ваши думи от началото на голямата авантюра с Пламен Карталов по „Пръстенът на Нибелунга“. С какво още операта, създадена преди 141 години, е „от днешния ден“?
- В момента правим „Зигфрид“. Зигфрид е образът на безстрашния герой.  Той е слънчев, инфантилен, не изпитва страх - космична личност. Като постановка - декори, костюми, визия..., нещата отиват до ръба на ножа, на крайностите, лудостите стигат  предела. Това, което създаваме в Софийската опера, по своята тотална независимост не е правено. И то беше забелязано от много западни специалисти, които поместиха статии за нашия Вагнер наред с Метрополитен, Ла Скала.
- Кой е най-възторженият отзив, който сте прочели?
- Не помня думи, но помня образи. За мен беше позитивен шок да видя в авторитетното немско списание „Оперен глас“ снимка на моята сценография на„Валкюра“ на първа страница до сцена от Метрополитен на същата опера. А статията за нашата постановка беше два пъти по-дълга от тази за Метрополитен. Разликата в бюджетите е обратнопропорционална - тяхната  сценография струваше около 16 млн. долара, докато нашата се измерва в няколко десетки хиляди лева.
- Досега сме свидетели на доста сценографски волности. Качихте валкириите на конуси, подобни на космически ракети. Пратихте някои от героите ви да пеят почти от тавана, издигнати на платформи на 7-8 м височина... В каква посока продължава фантазията?
- Хитът е змеят, за който стана дума - механична огромна инсталация, която трябва да се види,  не мога да я опиша. Животно - космически кораб, но с характер. Подивяло в своята свръхалчност, свръхжелание за притежание... С него се бие Зигфрид. Ще видите и едни плетеници по вертикала на сцената като паяжини, в които героите се изгубват...  Но нека да оставим изненадата за зрителите.
- Ходите ли вече по-често на опера - в началото твърдяхте, че не сте меломан? И с кого искате да премерите сили?
- Парадоксалното е, че правейки Вагнер, той ме кастрира за други автори. Може би трябва да завършим тетралогията, за да се отворя за други опери. Имаме идея с Пламен Карталов да преминем след това към „Аида“ на Верди, за която обаче трябва да се съберат доста средства. Предвиждаме да я правим на открито на хълма Царевец във Велико Търново  и в новата зала „Армеец“. Мегапостановка, която в момента е сложена в чекмеджето. А за нашия Вагнер имаме покана от „Болшой“, наскоро Карталов е водил разговори в Москва. Има заявки и от западноевропейски сцени.
- Май не се опасявате, че хвърляте усилия в изкуство със затихващи функции в ХХI век?
- Операта не е със затихващи функции. Четох статия в американската преса за силното й завръщане, подпомогнато и от новите технологии. От един елементарен екран по време на спектакъла например можеш да прочетеш всичко за автора, да виждаш текста на своя език, независимо дали си японец, китаец или руснак, а пред теб се пее на немски. И като че ли операта - комплексно и някак „отнесено“ изкуство, е привлекателна на фона на прагматични вулгарни изкуства, които вилнеят днес.
- Като говорите за вулгарни изкуства,  предполагам нямате предвид изобразителното?
- В последно време доста декоративен елементарен кич се продава и по интернет. Използва се повърхностен шарлатански пиар, който върви навсякъде -  дали е картина, чипс или сандвичи - като че ли няма значение. Важното е да прилъжеш човека да си го купи.
В същото време дори в тези кризисни години на изобразителното изкуство се гледа като на сигурна инвестиция. Ето, наскоро „Вик“ на  Мунк беше продаден за 120 млн. долара. Новите икономики, които скоростно се развиват - емирствата, Китай, строят огромни музеи. Това е нещо като награда или като изкупление на мръсно спечелените пари.
- Богатите спестяват, инвестирайки в изкуство, или пък съществува някаква самоубийствена любов към това изкуство?
- Има я студената логика на инвестицията - една добре смазана машина, както работи Холивуд. Банките ти предлагат в какви акции, но и в кой художник да инвестираш. Има и честна любов към изкуството, и верни преценки за неща, които са открития напред във времето. И от тази гледна точка мисля, че съществува едно дълбоко ирационално благородство - парите, спечелени по неособено благороден начин, се влагат в нещо благородно. Това винаги е съществувало. Църквата в периоди на най-зловещи завоевания с огън и меч прави най-красивите си сгради... Парадоксът днес е, че затворени общества като арабските емирства привличат авангардно изкуство, което често е деструктивно, иронизиращо всичко. И това е чарът на тази авантюра. Ще бъде много добре, ако от нея се зарази и българският елит - да осъзнае, че ще остане във времето, подкрепяйки своето поколение, а не само старите ни майстори - те вече са утвърдени.
- Значи да излезем от вица за мутрата, която лесно може да направи от художника „класик“...
- По света този виц не минава. Юпитата от Уолстрийт или от Ситито в Лондон колекционират своите връстници, рискуват така, както надушват в какви акции да залагат. Другото е „наготово“, лесно смляно и не е авантюра.
- Започнахте 2012-а с изложба в посолството ни във Вашингтон. Какво предстои на художника Николай Панайотов?
- Предстои изложба в моето посолство в село Стоките (бел. авт. - близо до Севлиево). Със съпругата ми Лариса всяка година правим голяма експозиция и сега ще я открием на 24 май в дома ни в изоставено бивше училище. Това е като празник на училището, който не се е състоял вече от 15 години, откакто е затворено. Приемете го като финт във футбола - от центъра поисках да отида на място малко познато, самотно, изоставено. Ние превръщаме този „упадък“ в преимущество, защото според мен в изкуството важна е също неизвестността. Понякога тя е много креативна.  Графитите не се подписват. Но една анонимна работа в подземията на нюйоркското метро понякога е толкова значителна, колкото и друга с известен автор в голяма галерия.


 

Художникът Николай Панайотов обича арт авантюрите. Зад гърба си има изложби на 4 континента и над 500 кв. м стенописи и мозайки в България и Франция. Но преди 6 г. заряза две столици - Париж и София, за да си устрои дом в габровското село Стоките в изоставено училище, където живее по няколко месеца в годината. Стегна го и оттогава в „Бялото училище“ всяка година прави изложба, на която събира любопитни местни комшии и елитни гости от чужбина. Най-новото приключение на Панайотов е операта. Той покори публиката със свърмодерна сценография по тетралогията на Вагнер „Пръстенът на Нибелунга“. С режисьора Пламен Карталов вече правят третата част - „Зигфрид“, след като „Рейнско злато“ и „Валкюра“ обраха аплодисментите на родните меломани и на чужди специалисти. Премиерата е на 22 май - рождената дата на композитора. През 2013-а предстои „Залезът на боговете“ - трябва да излезе за 200-годишния юбилей на Вагнер.

 


ГЕРБ
БСП
Еврохолд

От категорията

Двойният стандарт на Радев

-Zaharova--Radev--Sarafov-_1728894451.jpg

Президентът Радев отново погази Конституцията, като си позволи недопустими за ...

14 окт. 2024 | 11:27

ПП-ДБ ще приемат главен прокурор само, ако се казва Андрей Янкулов, Цариградска или Йонко Грозев

ПП-ДБ ще приемат главен прокурор само, ако се казва Андрей Янкулов, Цариградска или Йонко Грозев-PP-DB-shte-priemat-glaven-prokuror-samo--ako-se-kazva-Andrey-Yankulov--Tsarigradska-ili-Yonko-Grozev_1728886371.png

Изслушването на Владислава Цариградска е насрочено от Галина Захарова за ...

14 окт. 2024 | 08:57

Доц. Татяна Буруджиева: ПП-ДБ може да бъде изключена от разговора за кабинет
(Видео)

Кадър: Нова нюз-Kadar--Nova-nyuz_1728929621.jpg

Дори да се състави правителство, животът му няма да бъде дълъг. По-коректно е ...

14 окт. 2024 | 21:13

Тончо Краевски: Основен въпрос на кампанията в САЩ е дали Тръмп ще стигне жив до деня на изборите

Тончо Краевски-Toncho-Kraevski_1714149647.jpg

Демократическата партия в момента има предимство, защото тя води истински ...

14 окт. 2024 | 20:54

НАЙ-ВАЖНОТО

Думите й се отнасяли не за Тръмп, а за адвоката му Рой Маркъс Кон

Скандал с интервюто на Мария Бакалова за Тръмп, The Guardian манипулирали заглавието

Скандал с интервюто на Мария Бакалова за Тръмп, The Guardian манипулирали заглавието-Mariya-Bakalova-v-Kan_1716226411.jpg

Първоначално заглавието в електронното издание беше: „Един от най-злите хора на ...

14 окт. 2024 | 18:59

Искра Михайлова призова за обща отговорност към бъдещето на България

Калин Стоянов представи приоритетите на ДПС - Ново начало за сигурността: Имам опит и експертиза

Калин Стоянов посочи като главни приоритети справянето с войната по пътищата, разпространението на наркотици сред подрастващите, сигурност на всеки един български гражданин във всяко едно населено място, опазване на границите от мигрантския натиск и продъ-Snimki--DPS---Novo-nachalo_1728925064.jpg

В срещата участваха и водачът на листите на ДПС-Ново начало в 25 МИР София и ...

14 окт. 2024 | 19:44

Кажете кой или кои са равноотдалечените кандидати за премиер, призова той ПП-ДБ

Борисов за ПП: Болшевики! С 12 журналисти тормозят цялото общество. Да си кажат кандидат-премиера!
(Видео)

Борисов се среща със симпатизанти в Пловдив -Borisov-se-sreshta-sas-simpatizanti-v-Plovdiv-_1728895759.png

Четири години, братя и сестри, над 1 млрд. дадохме за избори, защото всеки на ...

14 окт. 2024 | 11:16

Държавата трябва да започне да работи за хората, смята социалистът

Атанас Зафиров: Обединение в обществото срещу разрухата на държавността - това е моделът на левицата

Атанас Зафиров: Обединение в обществото срещу разрухата на държавността - това е моделът на левицата-Atanas-Zafirov--Obedinenie-v-obshtestvoto-sreshtu-razruhata-na-darzhavnostta---tova-e-modelat-na-levitsata_1728885816.jpg

Според председателя на „БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА“ изходът от политическата криза ...

14 окт. 2024 | 09:02

По думите му, проектите за изграждане на инфраструктура в селските райони са приоритет за МЗХ

Министър Тахов: Насочваме 1 млрд. лева за инвестиции към общините през декември

Министър Тахов: Насочваме 1 млрд. лева за инвестиции към общините през декември-Ministar-Tahov--Nasochvame-1-mlrd--leva-za-investitsii-kam-obshtinite-prez-dekemvri_1728901228.jpg

За подобни дейности през изминалия програмен период 2014-2020 г. по Програма за ...

14 окт. 2024 | 13:18

Подчертах особено важната за нас роля на Коридор № 8, който свързва Италия, Албания, Северна Македония и България, каза той

Главчев в Берлин: Поддръжници сме на разширяването на ЕС при спазване на условията

Главчев в Берлин: Поддръжници сме на разширяването на ЕС при спазване на условията-Glavchev-v-Berlin--Poddrazhnitsi-sme-na-razshiryavaneto-na-ES-pri-spazvane-na-usloviyata_1728909309.jpg

Министър-председателят коментира, че по време на срещата е станало ясно, че ...

14 окт. 2024 | 15:34

Отдавна е в ход план по атака на процедурата на ВСС за избор на следващ главен прокурор.

ПП-ДБ ще приемат главен прокурор само, ако се казва Андрей Янкулов, Цариградска или Йонко Грозев

ПП-ДБ ще приемат главен прокурор само, ако се казва Андрей Янкулов, Цариградска или Йонко Грозев-PP-DB-shte-priemat-glaven-prokuror-samo--ako-se-kazva-Andrey-Yankulov--Tsarigradska-ili-Yonko-Grozev_1728886371.png

Изслушването на Владислава Цариградска е насрочено от Галина Захарова за ...

14 окт. 2024 | 08:57

Вижте цялото становище на зам.-председателя на Софийския градски съд

Съдия Руси Алексиев: СРС-тата срещу Джейхан Ибрямов са законни, били са за оперативна информация

Съдия Руси Алексиев-Sadiya-Rusi-Aleksiev_1728893856.jpg

НС дава разрешение за сваляне на депутатски имунитет само за ангажиране на ...

14 окт. 2024 | 11:15

Галина Захарова беше избрана за председател на ВКС като единствен кандидат от същия ВСС. Но тогава Радев не реагира

Двойният стандарт на Радев

-Zaharova--Radev--Sarafov-_1728894451.jpg

Президентът Радев отново погази Конституцията, като си позволи недопустими за ...

14 окт. 2024 | 11:27