Как да спечелим от географията на България

19720 | 12 апр. 2013 | 12:36

Професията ''Шофьор'' ще става сред най-търсените от работодателите

Автор:



В настоящия момент няма политическа сила, която да не е концентрирала усилията си  в артикулирането на две основни обществено значими теми - доходи и икономически растеж. Екзотиките за национализация на активи ще ги пропусна. Това, най-меко казано, е обидно за зрелостта на обществото като цяло. Много често лидерите на страната обаче изпадат в конфузна ситуация, когато трябва да обясняват точно как ще стане това. Хората  се измориха от „словесните локуми“.  Истинско творчество и свежи идеи определено липсват. Бих предложил следния подход - вземете картата на Европа и се вгледайте внимателно. Какво виждате? Сега си представете, че сте крупен или среден бизнесмен от Централна или Западна Европа и трябва да решите транспортния пъзел, засягащ вашите бизнес взаимоотношения с Турция. Мисля, че не е трудно да разберете в каква посока се опитвам да насоча вашите мисли. България има уникално  географско разположение. След като с дружни усилия успяхме да съсипем нашето земеделие и  реалното производство, след като туризмът ни заприлича на евтина кинкалерия от прекомерното застрояване, единственото, което ни остана, е географското разположение.

България се намира на кръстопът на

изключително активни транспортни коридори

Да, всички го знаят и какво от това? Случайно да има национална политика по отношение на това как да се възползваме от ключовото си разположение? Случайно някой от властимащите да се е чукнал по главата, че страната ни е външна граница (земна и морска) на Европа. Трябва ли да приемем закон, който да задължава политиците да държат в кабинетите си географски карти? Знаете ли, че за логистичния бизнес няма икономическа криза. От началото на 2000 г. средният ръст, който бележи този бизнес, се движи между 8 и 12% в глобален план. Тази тенденция ще се запази.  Все още се води спор между Турция и Русия къде да бъде изграден логистичният център, който да обслужва стокооборота между двете страни. Няма да споменавам за обема на този стокооборот, защото става въпрос за стотици милиарди долари. Нека да продължават да спорят, а вие погледнете картата. Какво ще кажете? Не съм чул роден политик да коментира европейската „Бяла книга за транспорта“, която е част от европейската програма за развитие „Европа 2020“. В нея се разясняват основните посоки на развитие на транспорта в ЕС. Заложени са 10 основни цели, които са обвързани с цените на горивата, икономическия растеж и климатичните промени. В основата е виждането, че цялостната концепция за развитие на транспорта и логистиката трябва да бъде променена. До 2050 г. в градовете на Европа се предвижда да няма превозни средства, които да използват конвенционално гориво. За 50% от пътниците на къси и средни разстояния трябва да бъдат предложени такива варианти, че да могат да използват транспорт

различен от автомобили и автобуси

Заложени са и 60% намаляване на въглеродните емисии. Стратегическа цел е рязкото намаляване на петролната зависимост. Сметката на ЕС за внос на петролни продукти за 2010 г. беше 210 млрд. евро. В момента 96% от транспорта на Европа зависи от вноса на петрол и петролни продукти. До 2030 г., ако доставчик на стока  преминава повече от 300 км по сухоземен път, той задължително ще трябва да използва и комбиниран транспорт (разбирайте железопътен или воден).

България има уникалния шанс да се впише изключително ефективно в  перспективите за развитие на европейския транспорт, които са разработени в този документ, но за това трябва наистина държавническа визия. Особен акцент има и железопътният транспорт. На територията на Европа този вид транспорт трябва да стане основен за  пътувания на дълги разстояния до 2050 година. Какво ще може да предложи България по темата?  Не е пропуснат коментарът, че качественият транспорт и логистика са в пряка зависимост от  качеството на трудовия пазар. Практически е невъзможно да бъде постигнато, ако

липсва квалифицирана работна ръка

Според едно изследване на „Прайс Уотърхаус Купърс“ (PWC) за развитие на транспорта и логистиката до 2030 г. се казва следното: „Когато се говори за логистика, повечето хора си мислят, че става въпрос за управление на стоки, а това не е така. Става въпрос за хора. Успешното управление на транспорта и логистиката изцяло зависи от качеството на хората, които работят.“ Според същото изследване до 2030 г. на земята ще живеят над 8 млрд. души. Същевременно стокооборотът ще достигне над 27 трилиона долара. Само 23% от населението на земята ще живее в Европа, Северна Америка и Австралия.  Започналите процеси на „реорганизация“ на световното стопанство ще променят съществено стоковите потоци. Според  PWC в направено проучване в 36 държави  професията „шофьор“ е сред най-търсените от страна на работодателите. Има съществен недостиг на шофьори в Канада и Австралия. Прогнозите са, че през следващите 10 години транспортните и логистичните компании ще трябва да наемат допълнително 17 милиона работници, за да бъдат  покрити нуждите на сектора. Логистичните компании ще трябва да инвестират изключително агресивно в обучението на подготвени кадри. Тенденцията е за изместване на този бизнес от развитите към развиващите се държави.

Отваря се огромна възможност и при правилна политика от страна на държавата може да се окажем в изключително изгодна позиция. Според заложените разчети на ЕС в периода 2010-2030 г. за развитие на транспортната мрежа ще бъдат изразходвани 1,5 трилиона евро. В случая става въпрос единствено и

само за инвестиции в инфраструктура

а не в транспортни средства. Европейската комисия  разработи карта  на „Единна транспорта зона“ с цел постигането на максимална ефективност на дългосрочния проект.

България има шанс да се възползва максимално от тази европейска инициатива. Не говоря за изграждане на една магистрала до морето, а за изготвянето на дългосрочна стратегия. Южната ни съседка Турция отдавна е осъзнала  потенциала на този сектор на икономиката и затова има държавна политика в тази област. Задайте си въпроса защо се прави това.  От гледна точка на географското разположение страната ни е „незаобиколима“ за основните транспортни артерии. Трябва обаче най-накрая да си напишем прилежно домашното.

(в. Преса, печатно издание, брой 101 (452) от 12 април 2013)


 


БСП
Еврохолд

От категорията

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра-Boryana-Dimitrova-s-prognoza--Rotatsiyata-v-upravlenieto-shte-se-osashtestvi-i-nyama-da-ima-izbori-2-v-1_1707549496.png

Експертът допуска възможността за значителна гражданска мобилизация в отговор ...

12 окт. 2024 | 12:33

Сарафов - прокурорът, който иска да реформира българското следствие по модела на ФБР

Сарафов - прокурорът, който иска да реформира българското следствие по модела на ФБР-Sarafov---prokurorat--koyto-iska-da-reformira-balgarskoto-sledstvie-po-modela-na-FBR_1728589017.jpg

За по малко от година и половина Сарафов стабилизира институцията, внесе ...

10 окт. 2024 | 22:36

Метеоролози: Със старата зима се приключи. Ще има все по-малко сняг, но повече дъжд

Метеоролози: Със старата зима се приключи. Ще има все по-малко сняг, но повече дъжд-NIMH-preduprezhdava--Snyag-shte-ni-zatrupa-v-sabota_1702464248.jpg

Промените ще доведат до последици за селското стопанство, водните ресурси, ...

12 окт. 2024 | 15:46

Тодор Тагарев: Курска област може да бъде коз за Украйна в потенциални мирни преговори

Тодор Тагарев: Курска област може да бъде коз за Украйна в потенциални мирни преговори-Tagarev-vzrivyava-pregovorite-za-kabinet_1710522051.jpg

Путин не се е отказал от нито една от своите цели. Приказките за мир са за ...

12 окт. 2024 | 13:29

НАЙ-ВАЖНОТО

Единственото, което трайно нараство, е външният дълг, заяви лидерът на ГЕРБ

Борисов в Дулово: Искам д-р Юксел Ахмед да е депутат! Да знаем какво са правили агентите на ДС!

Борисов в Дулово: Искам д-р Юксел Ахмед да е депутат! Да знаем какво са правили агентите на ДС!-Borisov-v-Dulovo--Iskam-d-r-Yuksel-Ahmed-da-e-deputat--Da-znaem-kakvo-sa-pravili-agentite-na-DS-_1728722041.jpg

Работих с едни шарлатани, които се докопаха до властта, и България от стабилна ...

12 окт. 2024 | 10:22

Стотици жители на най-оживеното селище в Руенския балкан обявиха президентът Георги Първанов за почетен жител

Зафиров в Снягово: Край на бастионите в политиката, има спешна нужда от обединение за България

Зафиров в Снягово: Край на бастионите в политиката, има спешна нужда от обединение за България-Zafirov-v-Snyagovo--Kray-na-bastionite-v-politikata--ima-speshna-nuzhda-ot-obedinenie-za-Balgariya_1728719467.jpg

Всичко около нас дими. Време е политиците да обърнат гръб на егоцентризма и да ...

12 окт. 2024 | 10:46

Душата ми се къса, но никой не беше достатъчно близо, за да направи каквото и да било, добави Иван Лечев

Иван Лечев за смъртта на Кирил Маричков: Просто падна от сцената, без никакъв жест на самосъхранение

Иван Лечев за смъртта на Кирил Маричков: Просто падна от сцената, без никакъв жест на самосъхранение-Ivan-Lechev-za-smartta-na-Kiril-Marichkov--Prosto-padna-ot-stsenata--bez-nikakav-zhest-na-samosahranenie_1728718000.jpg

"Говорихме с Кирил, че може би вече е време да слезе от сцената, но той ...

12 окт. 2024 | 10:25

Музиканти, творци, общественици и политици изразиха скръбта си за загубата на роклегендата

България скърби! Лили Иванова за Кирил Маричков: Почивай в мир, приятелю! Твоето творчество остава!

Лили Иванова за Кирил Маричков: Почивай в мир, приятелю! Твоето творчество остава!-Lili-Ivanova-za-Kiril-Marichkov--Pochivay-v-mir--priyatelyu--Tvoeto-tvorchestvo-ostava-_1728720296.jpg

Кирил Маричков ой е комплексна личност - и композитор, и музикант, и убийствен ...

12 окт. 2024 | 11:03

Ивайло Московски става изпълнителен директор на ББР, влиза в УС

Ивайло Московски става изпълнителен директор на ББР, влиза в УС-1534225367.jpg

Дългогодишният ръководител на управление "Финанси" в банката Димитър ...

12 окт. 2024 | 10:42

Трябва да намерим някой да го гръмне (става дума за Пеевски), казал Ибрямов на Тодоров

МВР ще проверява Доган за признанията на Джейхан Ибрямов, че иска да убие Пеевски

МВР ще проверява Доган, заради думите на Джейхан Ибрямов, че иска да убие Пеевски-TsIK-registrira--DPS-Novo-nachalo--na-Peevski-i-otkaza-na-DPS--Dogan-uchastie-vav-vota_1726077134.jpg

Ибрямов споделил с Тодоров, че “Доган казал, че няма да е все така”, “готови ...

11 окт. 2024 | 21:04

Не мога да повярвам, че Кирчо Маричков вече го няма, тъгува Стоянов

Петър Стоянов за Кирил Маричков: Как ще ни липсва! Спи в мир, приятелю!

Кирил Маричков и Петър Стоянов-Kiril-Marichkov-i-Petar-Stoyanov_1728713010.jpg

Сред най-големите в рока, човек с убеждения и старомодна почтеност и чувство за ...

12 окт. 2024 | 08:52

Неочаквани обрати на изборите прогнозира социологът Боряна Димитрова от агенция "Алфа Рисърч"

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра-Boryana-Dimitrova-s-prognoza--Rotatsiyata-v-upravlenieto-shte-se-osashtestvi-i-nyama-da-ima-izbori-2-v-1_1707549496.png

Експертът допуска възможността за значителна гражданска мобилизация в отговор ...

12 окт. 2024 | 12:33

Идиотите в Киев си въобразяват, че Москва ще преговаря с тях

Руски политолог: Да заселим степите на Украйна с колонии от германци, сърби, българи...

Ростислав Ишченко-Rostislav-Ishchenko_1728674662.jpg

Украйна иска "примирие", за да се подготви за нова война с Русия. ...

11 окт. 2024 | 22:23