Дейвид , обикновено показвате хора с характери, които не се вписват в общоприетите граници, предопределени да се превърнат в легенда. Така ли се получи и при вашия Да Винчи?
Мисля, че за Да Винчи това е съвсем естествено. Животът му се е стекъл така, че действително да остави следа. Той е незаконнороден по времето, когато това е било като клеймо. Ако четете дневниците му, ще усетите, че се е чувствал, както казваме в САЩ, като с чип в рамото, като жигосан от това. Постоянно му се е налагало да го преодолява, което всъщност е изградило характера му.
Например има едно скандално писмо. Леонардо го пише до баща си при раждането на неговия пръв законен син. Аз пресъздадох този момент във филма, но продуцентите премахнаха сцената, защото сметнаха езика му за твърде циничен. А истината е, че написаното от Да Винчи е дори много по-жестоко, отколкото в моята версия. Писмото бе наистина дивашко. Великият Леонардо не се е разбирал кой знае колко и със своите полубратя. Той наследява дома от чичо си, а брат му се опитва да му го отнеме, оправдавайки се с това, че незаконнороденият няма право над него. Да Винчи постоянно е трябвало да превъзмогва това отношение и да преодолява ограничения.
Промени ли се отношението ви към Да Винчи, след като прочетохте писмата му и биографиите му?
Като повечето хора и аз не приемах Да Винчи за обикновена личност. Той е божествен. Но ако прочетете дневниците му, ще осъзнаете, че всъщност е човек като всеки от нас. Много забавно ми беше, когато открих в един от първите му скицници между плановете с изумителни изобретения списък за ежедневните покупки и петна от вино.
Но най-впечатляващото за мен беше, че в действителност двамата най-големи гении Леонардо и Микеланджело са питаели ненавист един към друг. В италианските вестници се срещат подмятания и забавни забележки помежду им. Леонардо твърди, че единствено общият план в рисунките на Микеланджело си струва, а от своя страна Буонароти го подиграва заради облеклото му. Да Винчи се е обличал много пищно и крещящо. Бил е суетен и силно се е интересувал от това какво мислят другите за него. В същото време е имал доста жлъчен език и е казвал това, което му е на сърцето, без да се замисля за последствията. Аз ще го покажа точно такъв.
![]() |
Режисьорът с част от актьорите разглежда реликви на Леонардо. |
Мислите ли, че подобен съвременен Леонардо ще се хареса на зрителите?
Предизвикателството е голямо, защото повечето го възприемат като старец, също както образа на магьосника Мерлин. Но аз не се притеснявам от това - свикнал съм с предизвикателствата.
Мисля, че съм направил историческо фентъзи с две трети истина в него. Най-интересното е, че Да Винчи е имал много изобретения, които не е успял да завърши поради липса на пари и нашето най-голямо постижение е, че геният ги осъществява на екрана. Още във втори епизод например създава автомата. После - водолазния костюм в седми епизод. А ако се прехвърлим и във втория сезон, ще видим, че конструира своя версия на подводница.
И в „Батман в началото“, и в този сериал има подобни сцени, които се развиват в пещера.
Ето връзката: Батман се превръща в супергерой в пещера. За Леонардо прочетох, че когато е бил 13 или 14-годишен, също е преживял нещо странно именно в пещера. За съжаление не знаем точно какво, но през целия си живот той рисува тази пещера доста пъти и този факт силно ме заинтригува. Да, явно всеки има осезаем страх, който води до потискане на спомените. Обикновено тъкмо той е причината да се връщаме до историята на корените си.
Изучавал съм Юнг и Фройд и потиснатите спомени и намирам материята за доста интересна. Запознат съм и с класическата митология на Джоузеф Камбъл. В голяма степен този сериал почива на записките на Камбъл за израстването на героя. (Някои определят „мита за героя“ и учението на Камбъл като основна схема в холивудските сценарии. Под една или друга форма героят се изправя пред проблем, най-често пред негов страх от миналото му. Преживява вътрешна драма. В крайна сметка побеждава в тази борба, защото се променя и преодолява онова у себе си, което му е пречело и от което се е страхувал - б.р.)
Важно условие от пътя на Леонардо като герой е, че когато влиза в пещерата, той се изправя срещу своите страхове, признава ги и търси начини да ги победи. В това отношение мисля, че по същия шаблон са създадени и „Ад” на Данте и „Одисея” и други творби. А „Междузвездни войни” буквално повтаря модела на Джоузеф Камбъл и пътешествието на героя.
Лайтмотивът на поредицата е „Историята е лъжа“. Всъщност важно ли е за подобно тв шоу да бъде исторически издържано?
Направихме гигантски проучвания, за да го създадем. Наехме изследователи и специалисти по история и сме напълно наясно какво се е случило в миналата действителност. Дори моментите, които решихме да покажем, са далеч по-достоверни, отколкото в сериали като „Борджиите” или „Династията на Тюдорите“ например.
Но все пак „Демоните на Да Винчи” не е биографичен филм, а историческа приказка. Така че ако се притеснявате защо това събитие не сме пресъздали по начина, по който го познавате, защо някой от героите е всъщност съвкупност от характери и действия на няколко исторически персонажа или защо конкретна дата не съвпада с тази от учебниците - това шоу не е за вас. Но аз не се притеснявам от това. Не съм обещавал, че всеки детайл ще е верен. Вижте новата версия на „Магьосникът от Оз“ или пък ретроспекцията на „Мулен Руж“ или пък Шерлок Холмс на Гай Ричи.
Използвали ли сте прототипи за характера на този Леонардо?
Малко от Тони Старк, Бил Гейтс, Стив Джобс и Едуард Телър, който през 1950 г. помага на британците да разбият кода на атомната бомба. Но също така той е известен с това, че е обвиняван в содомия. Докато изследвах живота на Леонардо, установих, че на два пъти срещу него е повдигано подобно дело. Ще използвам подробностите от случая с Телър, за да пресъздам епизода.
|
Работен момент от филма - режисьорът с Тим Райли. |
В същото време моят герой има общо с учените Файнман и Опенхаймер. Тези момчета заради своите научни цели сключиха сделка с дявола, за да получат пари и да работят по оръжия за масово унищожение. В тази връзка, нали знаете за прословутите писма на Леонардо да Винчи до Лоренцо Медичи? В тях му предлага своите военни разработки, но Медичи отказва да ги финансира. Проектите обаче биват забелязани от дука на Милано, който приема Леонардо за свой военен инженер. Лично аз намирам за впечатляващо, че такъв известен хуманист и вегетарианец печели своите пари от военните си изобретения, а не от картините си! Това е малко известен факт за повечето хора.
Смята се, че Леонардо е бил гей, ще покажете ли и това?
Да. Макар че моето мнение е, че той по-скоро е бил бисексуален, което ще видим още в първия сезон. Ще имаме няколко епизоди по тази тема, които несъмнено ще предизвикват спорове. Но аз обичам да провокирам и освен това ще е несправедливо към него да не развием тази част от неговата личност. Очаквам дискусии.
Какво ви накара да изберете Том Райли за главната роля?
Той е ирландец и очевидно не прилича на средиземноморски тип, но е най-подходящият актьор. Том може да изрази без думи хилядите драматични мисли, които са в главата му, и в същото време да бъде забавен и чаровен. Мисля, че притежава духа на Леонардо и затова не е необходимо да изглежда като него, като италианец. Освен това ние снимаме младия Леонардо, който още не е завършен мъж. Той е детето, което се превръща в мъж.
Все пак не пробвахте ли италианци за тази роля?
О, Господи, разбира се! Честно казано, прослушахме над 500 души. На кастинга дори се явиха някои доста популярни актьори, но Том е... Знаете ли, неотдавна прочетох коментари за него, в които се казваше, че той е много специфичен актьор и трябва време, за да се свикне с него. Том според мен ще стане изключително популярен. Сигурен съм, че след 5- 6 години ще бъде гигантска звезда и ще трябва да положим доста усилия, за да го задържим в нашето шоу.
Вярно ли е, че работите по нова версия на „Граф Монте Кристо“?
Да. Ще започнем проекта може би през следващата година. Аз одобрих сценария по време на снимките на „Демоните на Да Винчи“. Очаквайте различна история в модерен вариант.
![]() |
Мястото във Флоренция, където е сниман сериалът „Демоните на Да Винчи“. |
(в. Преса, печатно издание, брой 127 (478) от 11 май 2013)