Лоша идея, отсече общественото обсъждане на проекта трамвай да тръгне от Семинарията и да стигне до Студентския град. В община „Изгрев“ се подеха подписки, протестни действия. Възможната реализация вбеси хората. Защо?
Не толкоз, защото ще се закрият няколко автобусни линии, което несъмнено ще усложни връзките и ще дезинтегрира кварталите „Изгрев“ и „Дианабад“ от транспортната схема на града. А защото проектът, одобрен от европейски експерти, не отчита природата на София и защото, представете си, вкарва трамвай в Борисовата градина.
Европейските експерти, ползвани от общината, са обитатели на брюкселски градоустройствени режими, там да си живеят и там да дават акъл. Не са целунали момиче на „Симеоновско шосе“, нито са запалили първата си цигара на ул. „Никола Габровски“, по чиито трасета проектантите пращат мотрисите. Така наречените европейски експерти не знаят какво е Борисовата градина, не дишат въздуха й, не познават болестите й. Не знаят, че кметът Стефан Софиянски, главният му архитект Стоян Янев и компания унищожиха 10 хиляди декара зелени площи -една трета от белите дробове на столицата. Слава богу, кметицата Фандъкова, главният архитект Петър Диков и съмишленици водят истинска битка срещу попълзновенията на строителните октоподи, които от всичко в София най-обичат зелените площи. И Фандъкова, и Диков си знаят какво им струва тази отбрана, на какво атмосферно налягане са подложени всеки ден. Чест им прави, че не действат като онзи много загрижен посланик, който ни учеше да си пазим тревните площи и получи от едно правителство повече от 64 декара в Южния парк, за да си построи посолство. (За по-голяма яснота Джеймс Пардю, който ни се изпардю в лицето.)
Посолство в същия този парк, който беше предвиден като ръкав от планината. Като продължение на т.н. Витошки клин. Идея от 1938 година. Идея, която вкарваше Витоша в града. И която още по времето на Жан Виденов се преобърна. Изсичайки стотици дървета, НИКМИ построи десетки жилищни кооперации покрай ул. „Козяк“. Директно и нагло в готовия парк. Районът заболя от туберкулоза.
Вместо планината да влезе в града, бетонът влезе в планината
Какво ни чака с този трамвай? Тръгва от Семинарията по „Симеоновско шосе“, стига гара Пионер, прави завой надясно, набива в Борисовата градина, излиза на ул. „Никола Габровски“, за да достигне заветния Студентски град. Само в тази разработка се съдържат десетина недоразумения. Първо, как и къде по „Симеоновско шосе“, което и сега е достатъчно задръстено, ще се разположат релсите? Второ, гигантски задръствания ни чакат и по ул. „Никола Габровски“, една удобна в момента лента, успоредна на „Цариградско шосе“, която поема част от трафика. И две ленти вляво и вдясно за паркиране, удобно, обичано от шофьорите отпушване след тапата на „Велчова завера“.
Трето и четвърто, трамвайната линия ще бъде с широко междуосие - 1435 мм. Това означава, че ще запуши „Симеоновско шосе“, както и „Никола Габровски“ и по-нататък - бул. „Д-р Г. М. Димитров“. Ако не запуши тези коридори, значи ще навлезе в гората. Иде епохална сеч!
Със сигурност проектанти и експерти знаят още на този етап, че ще бъдат погубени зрели дървета. Като тръгне от „Велчова завера“, като разкраси и облекчи „Симеоновско шосе“, трамваят стига гара Пионер и се буха с десен завой в парка. Още на
първото обществено обсъждане в община „Изгрев“
някои автори на проекта се опитаха да произведат омайващи за еколозите формули. Те обявиха, че трамваят ще мине по стария топлопровод и ще съсипе някакви си саморасляци. За по-голяма точност: 80 и нам колко си отвратителни дърво-храсти, грозни диваци, паркови инвалиди, предимно бук, дъб и други опасни за здравето на столицата видове.
Аргумент за наивници, когато София не знаеше какво е екокултура, а Орлов мост - какво е протест. Колкото и опиати да ни бутат, истината е тъжна като всяка смърт. Прокарването на трамвая ще унищожи не 80, а 430 дървета.
Защото кой строи трамвай върху топлопровод!
Трасето ще навлезе в зрели зелени територии вляво или вдясно от тръбопровода и ще съсипе екологичното спокойствие, просеката ще се превърне в неизлечима рана, а самият трамвай поради гъсто населения район ще вози птички.
Не бива да се гневим на проектанти и на нашите си експерти, те също съзнават нелепостта на идеята и на четири очи споделят съмнения. Те са изпълнили професионално, коректно заданието. Вината е на друго място. В главата на онзи, който е видял трамвай в Борисовата градина и е възложил изпълнението. Там е болният мозък, в тази глава, която се крие в анонимността, както в анонимността се крият всички ония, които слагат пътни знаци, бучат тротоарите с колци и не дават обяснения за която и да е затворена улица. Анонимността е красиво състояние на безотговорност, удобен рубеж за градоустройствени глупости. Надявам се, гражданите, които знаят силата на социалните мрежи и обичат зелените дробове на града, ще се изнесат от Орлов мост към гара Пионер и ще взривят проекта. Само в Погребите бившият главен архитект съсипа 30 дка готов парк - позволи кортовете на Малееви, Софияленд, „Токуда“, офиси и бетон, бетон, бетон. Дошло е време да се бием за живота на всяко дърво в Борисовата градина.
(в. Преса, печатно издание, брой 150 (501) от 05 юни 2013)