Турските търговци, които се оплакват от спад на оборота през юни, разчитат на добро средство за увеличаване на печалбите си - продуктите, свързани с протеста в парк ''Гези''. Те буквално се разграбват, пише агенция ''Франс прес''. "Вече нямам достатъчно тениски", казва 30-годишната Пинар Бад, продавачка на булевард ''Истиклял''. Той се намира на стотина метра от емблематичния площад ''Таксим'', който стана епицентър на протестите. До готическите дрехи и тениски с анархистки съобщения се намират дрехи с лозунги от протестите. "Съпротивлявай се, Гези" със синята птица на социалната мрежа ''Туитър'' или известната вече формула "Аз съм алкохолик" във връзка с изявлението на премиера Реджеп Тайип Ердоган, че протестиращите са пияници, "се продават като топъл хляб", смее се Пинар Бад. "Никой не си е представял, че тези продукти ще вървят толкова добре", допълва тя.
През юни Турция живя с ритъма на безпрецедентните протести. Започнало от желанието за спасяване на дърветата в парк Гези, движението бързо се превърна в бунт срещу ислямоконсервативното правителство на премиера. Във връзка с протестите и твърдия и ожесточен отговор на полицейските сили петима души загинаха, хиляди други бяха ранени, а стотици бяха арестувани. "Моят работодател е социалист", признава 24-годишният Рой Тимо, продавач в магазин в Истанбул. С татуировки си по цялото тяло и с бомбе той представя с ентусиазъм продуктите си "Гези" на заинтересованите младежи. "В началото на движението давахме безплатно продуктите, свързани с ''Гези'', но днес трябва да компенсираме загубите", казва Рой. Той продава чаша за 12 турски лири (малко под 5 евро) и тениска за 15 евро (около шест евро). "Ние бяхме заедно с протестиращите!", осмелява се да казва той пред клиентите си. Купувачите са както туристи, любопитни да си вземат сувенири, така и турци, които носят дрехите при събирания на площад ''Таксим''. "Това е начин да заявят мнението си", обяснява Рой. За разлика от продажбата на чаши и тениски, някои продукти са създадени, за да помагат директно на арестуваните хора по време на протестите. Стилистка създаде платнени чанти със снимки, които станаха много популярни по време на протестите. Целта е събраните пари да се използват в помощ на жените затворнички, за да могат да им се купят продуктите от първа необходимост.
Сатиричната преса също извлича полза. "Продаваме много повече месечниците, които отразяваха протестите в ''Гези'' и ги подкрепяха, отколкото националните ежедневници", казва 50-годишният Ергюл, продавач на вестникарска будка на площад ''Таксим''. Той разказва, че продава "стотици от тях на месец" и допълва, че това е ''невероятно''. В книжарниците първите книги за протеста се радват на огромен успех. Отпечатана за 11-ти път за по-малко от месец, книгата "30-те дни, които разтърсиха Турция - съпротивата на парк 'Гези'" на Емре Конгар и Айкут Кючюккая постига голям успех. "Книгата се купува навсякъде в Турция, не само в големите градове", съобщава издателството ''Чумхюриет Китапларъ''. Освен че разказва подробно за протестите, книгата публикува изследване. Според него близо 60% от протестиращите са се присъединили към демонстрациите, защото са имали усещането, че "свободите им намаляват ден след ден", а 69% от тях са се информирали и мобилизирали чрез социалните мрежи. Изследването е осъществено на 6 и 7 юни сред 4411 души. "Книгата се продава толкова добре, че не успяваме да отговорим на търсенето и да зареждаме магазините", допълва издателството.