Строежът на "Мега мол Люлин" напредва с бърза скорост в последните седмици.
Приземяване, приземяване, приземяване - с тази култова реплика на Тодор Живков може да бъде описано житието на българските молове през лето Господне 2012-о. Приходите от наеми изтъняват почти навсякъде - най-зле е ситуацията във Варна. Продължаващата пета година криза в потреблението изправя на нокти търговци и собствениците на молове в по-малки областни центрове като Габрово, Плевен, Търново и др.
Има и изключения, но те по-скоро затвърждават правилото. Единственият търговско-развлекателен център, който отчетливо подобрява резултатите си, е столичният The Mall. Приходите му за миналата година достигнаха 34,26 млн. лв. при ръст от 8%. Обектът на бул. „Цариградско шосе“ е номер едно в страната по постъпления от наеми и такси. Резултатът е напълно логичен предвид огромната отдаваема площ (66 000 кв. м) и ключовото местоположение до бурно развиващ се комплекс („Младост“). Повече търговска площ у нас има само откритият неотдавна „Перъдайз център“ на столичния бул. „Черни връх“ (80 000 кв. м).
По ирония на съдбата собственикът на най-доходоносния мол в страната - гръцкият бизнесмен Виктор Рестис, бе арестуван през юли заради съмнителни заеми и парични преводи през офшорни компании.
С растящи приходи през м.г. са още „Мол Русе“ и „Галерия Стара Загора“, но там причината е конюнктурна. Двата комплекса бяха открити в края на 2010 г. и е нормално в първите месеци резултатите им да са по-слаби. От една страна, нужно е време за запълване на помещенията с търговци, от друга - в първите месеци собствениците често дават т.нар. рент фрий периоди, в които наемателят не плаща нищо.
Кошмарът „Варна“
Инвеститорите не слушаха предупрежденията, че четири мола във Варна са прекалено много. Резултатът не закъсня. Всички търговски обекти в града затънаха в проблеми - или в миникриза, или в гръмък фалит. Пълният срив на приходите на „Варна тауърс“ е най-малкият проблем. Собствениците закъсаха с кредита и Пиреос банк пристъпи към изпълнение на особения залог, с което на практика придоби контрол върху мола. Едновременно с това върви и процедура по несъстоятелност - по искане на други кредитори в дружеството влезе синдик. Пълна какафония!
„Мол Варна“ - първият търговско-развлекателен център в морската столица бе купен от дружество, близко до финансиращата Райфайзенбанк. А собственикът на „Гранд мол Варна“ - „Оркид дивелъпмънтс груп“, също обяви, че има опасност да фалира. Това стана в края на миналата година, а после фондът бе отписан от Лондонската фондова борса и ситуацията остана в пълна мъгла.
2013 г. засега не носи светлина в тунела, ако се съди по многото свободни магазини в моловете. „Политическата нестабилност от началото на годината оказва влияние. Обществото е в състояние на „безтегловност“, хората имат неяснота за бъдещето и ограничават покупките си. И ако през лятото има оживление, особено по морето, зимните месеци с високите сметки за комунални услуги отново ще бъдат тежки“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във „Фортън“.
Никнат като гъби
За влошаващите се резултати на моловете оказва ефект и растящото предлагане на търговски площи. Данните на НСИ не показват повишаване на покупателната способност на населението. Представете си, че в хората в един голям град харчат общо 10 млн. лв. за покупки. Ако за тези пари се бори един мол, проблем няма. Но ако в селището има четири шопинг центъра, има огромна опасност да се „самоизядат“. Те ще си поделят по 2,5 млн. лв. от бюджета на населението, немалко търговци ще фалират, а собственикът на мола трудно би си покрил вноските по кредита, който е теглил за строителството. Това е омагьосаният кръг, който повлече към дъното „Варна тауърс“ и „Централ мол Велико Търново“. За другите остана надеждата.
На пазар от Букурещ до Русе Росен МОЛЛОВ Мощна кампания за привличане на румънци прави „Мол Русе“. През пролетта на 2011 г. комплексът направи огледална версия на сайта си на румънски език, а през миналата година дори завъртя и филми с румънски субтитри в киносалоните. Лентите с надписи на съседския език се въртяха на екран два месеца през 2012 г., съобщи за „Преса“ маркетинг мениджърът на „Синема Сити“ Емилия Георгиева. „Преценихме обаче, че посещаемостта на румънските гости не е достатъчна, за да продължим прожекциите. Може би не харесаха филмите или не им паснаха часовите пояси след края на работния ден“, обясни Георгиева. Версията на сайта на румънски език обаче повишила чувствително броя на клиентите, идващи от другата страна на р. Дунав, отчитат в „Мол Русе“. Важна роля за набезите на съседите играе и постоянната реклама в румънското радио „КИС ФМ“, което се слуша както в съседно Гюргево, така и в столицата Букурещ. „Миналата Коледа екип на Румънската национална телевизия дойде да снима в „Мол Русе“, за да покаже къде пазаруват румънците“, каза за „Преса“ пиарът Теодора Велева. През уикенда търговският център е пълен със северни съседи. Хора от Букурещ спират в мола и когато пътуват транзитно към българското море или планини. Цели семейства от Гюргево си пазаруват и през седмицата - заради по-ниския ДДС им излиза по-евтино, дори като прибавят към сметката таксата за минаване през Дунав мост. Цените на много стоки в мола са изписани и в леи. А в ресторанта на търговския комплекс има меню на румънски език. В „Мега мол“ също има гости от Румъния, но там засега няма подобна рекламна кампания. През уикендите съседите редовно обсаждат и русенския магазин „Джъмбо“, както и хипермаркетите „Метро“ и „Кауфланд“. |
Бургаските молове са претъпкани с руснаци. И как да е иначе, щом над 30 000 братушки си купиха жилища в областта от 2001 г. насам. Към тях прибавяме и десетките хиляди жители на Москва, Санкт Петербург и други кътчета от необятната страна, които всяко лято избират България за лятната си ваканция. Търговските комплекси в Бургас имат сключени договори с туроператорите, които им осигуряват ежедневен приток на туристи. Затова не е изненадващо, че интернет страниците на бургаските молове имат версия на руски език. Само допреди дни на уеб сайта на мол „Странд“ грееше огромен надпис „Руска седмица“. Същият търговски комплекс пусна безплатни автобуси на всеки час, които тръгват от автогара „Юг“, минават през целия град и изсипват жадните за пазар клиенти пред вратите на мола. Прави впечатление, че и автобусите от градския транспорт са пълни с руснаци, които пътуват към моловете. „Наемателите са доволни от руските клиенти. Повечето търговци отчитат ръст на оборотите през тази година. Молът е пълен, имаме около 15% ръст в посещаемостта спрямо миналото лято“, коментира Таня Косева-Бошова, изпълнителен директор на „Бургас плаза“. |
(в. Преса, печатно издание, брой 233 (584) от 27 август 2013)