- Г-н Аксютин, вярно ли е, че реализацията на морската част на газопровода „Южен поток“ изостава от сроковете?
- Реализацията на проекта върви по график и се очаква търговските доставки по първата тръба от газопровода да започнат, както сме планирали - до края на 2015 г. Значително се придвижихме напред. Работата по Оценката за въздействие върху околната и социалната среда (ОВОСС) започна през март 2012 г., а през февруари т.г. вече беше проведен първият етап на консултациите с обществеността. В процес на реализация е провеждането на търгове за доставка на тръби, за строителството на морския газопровод и обектите за благоустройство на прилежащия брегови участък. Ще сключим тези важни договори в началото на 2014 г. Това означава, че строителните работи ще започнат навреме и първият газ ще бъде доставен в България в края на 2015 г.
- Темповете на работа свързани ли са със ситуацията на европейския пазар, който бавно излиза от кризата?
- Търсенето на природен газ в Европа продължава да расте. Причината е фактът, че газът е безопасен, достъпен и по-чист от въглищата и нефта. Едновременно с това залежите от природен газ в Европа се изчерпват. През 2020 г. в ЕС ще се добива два пъти по-малко газ, отколкото сега. По тази причина, ако никой не инвестира в нови маршрути за доставки сега, ще се сблъскаме с риск за енергийната сигурност и изоставане в икономическото развитие на такива страни като България.
Във връзка с нарастващото търсене на газ морският газопровод „Южен поток“ ще се въвежда в експлоатация постепенно. Първите доставки на газ се очакват през 2015 г., а достигането на пълната проектна мощност (63 млрд. куб. м газ годишно - б.а.) е планирано за 2017 г. след завършване на строителството на всичките четири тръби на газопровода.
- Каква е ориентировъчната стойност на морската част на „Южен поток“?
- Точният бюджет засега не е определен, тъй като тръжните процедури за избор на доставчици на тръби още не са завършили. Въпреки това с оглед мащабите на проекта можем да кажем, че окончателният бюджет може да превиши 10 млрд. евро. Това е търговски проект. Част от него ще се финансира от четирите акционерни компании на „Южен поток транспорт“, друга - от кредитори. Когато бъдат сключени основните договори за доставка, ще можем да съобщим по-точни числа.
- Какви технологии ще се използват в строителството?
- „Газпром“ и немската компания „Винтерсхал“ (Wintershall) са акционери на газопровода „Северен поток“, който минава по дъното на Балтийско море. Този проект показа, че строителството на големи морски газопроводи може да се осъществява с минимално въздействие върху околната среда. „Газпром“ и италианската енергийна компания ENI също са партньори в „Син поток“, който стана свидетелство за безопасно строителство на газопровод по дъното на Черно море на дълбочина повече от 2 километра (от Русия до Турция - б.а.).
При строителството на морския газопровод „Южен поток“ ние използваме най-важния опит, натрупан при реализацията на други проекти. Например за нашите тръби използваме свръхяка стомана с дебелина почти 4 см. Морският участък с дължина 930 км в техническо отношение представлява уникален обект на първо място поради необходимостта от прокарване на тръби с диаметър 32 дюйма на дълбочина до 2250 м. Такава комбинация от дълбочина на полагане на тръбите и външен диаметър е рекордна за индустрията на дълбоководния тръбопроводен транспорт. Нещо повече - ние отделяме особено внимание върху контрола на качеството на производство. Още преди обявяването на търговете изпратихме до най-авторитетните заводи за производство на тръби в целия свят запитване за мостри на тръбите, за да се убедим, че те действително съответстват на необходимия стандарт за качество.
- Безпокойството в България е преди всичко за екологичните рискове. Какви са те в морския участък?
- Като имаме пред вид опита от реализацията на други проекти, ние очакваме въздействието върху околната среда да бъде минимално и краткосрочно. За постигането на тази цел сме привлекли за сътрудничество повече от 50 експерти от целия свят.
Използвайки подводни роботи и специални хидролокатори, ние направихме изследвания на подводния маршрут, за да проучим и да предвидим екологично уязвимите райони и обектите от културно-историческото наследство - например райони на корабокрушения. Също така направихме изследвания на сушата, като отделихме особено внимание на плажа Паша дере, където газопроводът ще излиза на сушата. Тръбопроводът няма да се вижда на повърхността по време на експлоатацията му и след приключване на строителството екологията на варненското крайбрежие няма да пострада. Резултатите от нашите екологични изследвания ще бъдат публикувани в Отчета по ОВОС през октомври тази година. Всички заинтересувани лица може да получат цялата информация в обществените приемни, които предвиждаме в района на Варна и в интернет. Планираме също така да проведем срещи с местното население в този район.
- В „Южен поток транспорт“ участват четири енергийни компании. Има ли риск, докато работят по проекта, да се повтори баснята „Орел, рак и щука“?
- Активното участие на акционерите в дейността на „Южен поток транспорт“ носи съществени предимства на компанията. Нашите акционери са сред водещите енергийни компании в света. Те са руската „Газпром“, италианската Eni, френската EDF и германската Wintershall. Всички те имат значителен опит при разработването на големи проекти и се стремят съвместно да реализират този проект по най-добрия начин, в съответствие с най-високите международни стандарти.
- Какво ще прави вашата компания на територията на България?
- „Южен поток транспорт“ отговаря за морската част на газопровода и за малък участък на сушата близо до Варна. Ще полагаме газопровода по дъното на Черно море с помощта на специализирани кораби за полагане на тръби. Тръбите ще се доставят на кораба направо от складовите площадки, разположени на брега. За тази цел оглеждаме пристанищата във Варна и Бургас. На сушата се планира построяването на малък участък от газопровода с дължина приблизително 3 км, който ще преминава под земята на плажа Паша дере край Варна към вътрешността на страната. Там газопроводът ще се съедини с компресорна станция, изградена от компанията „Южен поток България“, която ще осъществява строителството на газопровода по територията на вашата страна до границата със Сърбия.
(в. Преса, печатно издание, брой 267 (618 от 1 октомври 2013)