Г-н Щосел, през този сезон Нова телевизия като че ли смени тактиката и вече вие вземате лица на други телевизии, а преди вземаха от вас? Ани Цолова и Виктор Николаев вече са в Нова, говори се и за Миролюба Бенатова.
Ако разгледате внимателно водещите в ефира днес, ще видите, че много от тях всъщност са започнали кариерата си в Нова. Смяната на лица е нормален процес. Фактът, че в момента идват при нас, показва, че Нова тв е добро и предпочитано място за работа и професионално развитие. Даваме възможност на хората да практикуват свободно и независимо своята професия във водеща медия, част от международната медийна група. Собственикът на телевизията - шведската медийна компания MTG, е сериозен инвеститор с дългосрочни планове за присъствие и развитите на българския пазар. Придобиването на най-голямата дигитална медийна група „Нетинфо“ и сайтовете на „Дарик уеб“ през август е поредното доказателство за това.
Миналата година казахте, че идеята за връщането на Кеворкян е дошла от тъща ви, такъв ли е случаят с Ани и Виктор?
Много хора се засмяха на тази история, но тя е истина. Сега случаят е различен. Идеята и решението за тях бяха мои. Щастлив съм, че двамата са при нас, защото наистина са добри - и като хора, и като професионалисти. Както и те самите споделиха, има пълно съвпадение на ценности и морални принципи, както и свободата да практикуват професията си независимо. Мисля, че в Нова тв те се чувстват като у дома си. Лицата са много важна част от едно предаване, но не са всичко. През последната година и половина
ние изградихме екипа
който сега стои зад тях. Вече имахме добри продуценти, когато двамата се присъединиха към екипа на сутрешния блок, а заедно с тях дойде и продуцентът на сутрешния блок в Би Ти Ви Валерия Чанкова. Благодарение на целия този екип рейтингът на „Здравей, България“ вече се доближава до този на Би Ти Ви. Тук е важно да уточня, че говоря за възрастовата група 18-49 години, която е най-важната за рекламодателите.
Сърдите ли се на Мартин Карбовски, че напусна Нова, за да отиде в TV7? Питам, защото продуцентите бяха доста огорчени и дори му написаха открито писмо.
Не. Мартин и „Телеман“ направиха чудесно предаване в Нова, което изградиха от нулата и развиваха в продължение на 7 години. Харесвам Мартин, той е отличен журналист. Случва се обаче в даден момент пътищата да се разделят, но кой знае какво може да се случи един ден.
От какво сте най-доволен, откакто сте изпълнителен директор на Нова телевизия?
Най-голямата ни победа със сигурност е придобиването на интернет сайтовете на „Нетинфо“ и „Дарик“. Успехът дойде след няколко опита. След тази сделка „Нова броудкастинг груп“ вече е абсолютен лидер на дигиталния медиен пазар в България. Предстои да представим и още нови продукти, защото зрителите обичат иновациите.
Има ли война на тв пазара и с кой от конкурентите тя е по-ожесточена - с Би Ти Ви или с TV7?
Това е бизнес, не може да става дума за война. Принципно TV7 е все още малък канал, рейтингът му е съотносим с този на „Диема Фемили“. Нашият основен конкурент по-скоро е Би Ти Ви. Ако погледнете последните рейтинги, ще видите, че нашата медийна група, с каналите, които притежава, и с каналите, за чиито рекламни продажби отговаряме, всъщност е медийна група №1 в България. Говоря като група, а не само като сблъсък между основните канали - Би Ти Ви и Нова тв. Както вече казах, ние притежаваме много по-добре развито и успешно портфолио от уебсайтове и платформи в сравнение с това на конкурентите. Част от нашата група са едни от най-добре позиционираните кабелни канали - „Диема“, „Диема Фемили“ и „Нова спорт“. Така че е погрешно да се мисли за „Нова броудкастинг груп“ само като за Нова тв и като за втора медийна група. В момента, особено след придобиването на „Нетинфо“ и „Дарик уеб“, като медийна група сме дори по-големи от Би Ти Ви.
В същото време трябва да се признае, че Би Ти Ви е изключително силна и добре позиционирана компания и аз в никакъв случай не я подценявам. Конкуренцията между двете групи вече е много сериозна, като ситуацията се променя непрекъснато. Преди две години те имаха водеща позиция, сега обаче резултатите са изравнени и никой не може да прогнозира какво точно ще се случи след още 2 години. Лично аз искам да спечеля маратона, а не бягането на 100 метра.
Какво в програмната схема на Нова има нужда от усъвършенстване?
През седмицата от „Здравей, България“, през „Бон Апети“ и „На кафе“ до новините и сериалите в ранния следобед програмирането и резултатите са добри. Основното, което смятам, че трябва да продължи да се развива и подобрява, са централните новини в 19 часа. Това е часовият слот, в който има по-сериозна разлика между нас и конкурентите.
Това е и един от приоритетите
които сме си поставили - а именно Нова тв да има най-гледаната централна новинарска емисия в България. Знам, че ще отнеме известно време, но целта ми е да изравним резултата и дори да го променим в наша полза. Вторият ми приоритет е подобряване на следобедния часови слот през уикенда. В сутрешния часови пояс, където са „Събуди се“, „На светло с Люба Кулезич“ и „Съдебен спор“, имаме добри резултати. След тях трябва още работа.
Радвате ли се, че Би Ти Ви се опитва да извади от праймтайма турските сериали, които все още генерират огромни рейтинги?
Те знаят, че турските сериали в праймтайма правят добри резултати, но младите хора в градовете не се интересуват от тях. В София младите хора не гледат турски сериали, а голяма част от рекламодателите осъществяват тук по-голямия процент от продажбите си. Затова Би Ти Ви се опитва да ги замени с продукции за по-млада аудитория. Ние работим години наред, за да открием и наложим
подходящите формати
за тази аудитория. Това обаче се оказа голямо предизвикателство за Би Ти Ви, които в момента непрекъснато правят промени в програмирането си - от новото готварско шоу до предаването с Ани Салич. Вижте какво се получи: те анонсираха, че махат турските сериали от праймтайма, а всъщност сега ги излъчват в две от делничните вечери.
На българския медиен пазар сте от 2005 година. Изненада ли ви с нещо той в сравнение с пазарите във Франция и Великобритания, където също сте живели много години?
С няколко неща. Първо, инвестициите на този пазар понякога не изглеждат рационални. В Западна Европа - Германия, Франция, Великобритания, телевизии се създават с цел печалба. Тук през последните 7-9 години много хора инвестираха в телевизии и загубиха. В България на тв пазара може да има два големи играча, тъй като това позволява и рекламният пазар. Въпреки това има много хора, които имат амбиции, а икономиката все още не е готова за това. Така че прекалено многото инвестиции ме изненадаха.
Второто нещо, което ме изненадва, е пийпълметрията. Потребителите се оплакват от нея от години. На този пазар се инвестира много и в същото време никой не е сигурен дали резултатите се отчитат достатъчно добре, за да продължи да инвестира. Изненадан съм, че участниците в процеса - рекламодатели, медии и хората от измервателната система, никога досега не стигнаха до конструктивно решение да загърбят миналото и да изградят една чисто нова система, в която да инвестират и двете големи частни телевизии. В сегашната пийпълметрична система се правят опити за подобрения, но все още няма съществено развитие. Силно вярвам и се надявам скоро да се намери изход от тази ситуация.
(в. Преса, печатно издание, брой 278 (629 от 12 октомври 2013)