Фандъкова

Кметът на София Йорданка ФАНДЪКОВА:

Колите ще се движат под Лъвов мост през есента на 2014 г.

32532 | 9 дек. 2013 | 09:55

Интервю на Пламена КРЪСТЕВА с Йорданка Фандъкова за метрото, билетчето и големите столични проекти

Фандъкова-01-6_1024x759.jpg-01-7.jpg


 

Йорданка Фандъкова е родена на 12 април 1962 г. в Самоков. От 1998 до 2005 г. е директор на 73-то СОУ. От 2005 до 2009 г. е зам.-кмет в Столичната община. На 27 юли 2009 г. стана министър на образованието. Избрана е за кмет на София на 23 ноември същата година, а на 23 октомври 2011 г. е преизбрана за втори мандат. 

 

- Г-жо Фандъкова, как работите в момента с премиера Пламен Орешарски? Откликва ли той с готовност на това, което искате за София?

- Като кмет на столицата поддържам работна комуникация с почти всички министерства. В последното писмо, което изпратих на премиера, настоявам за пореден път София да получи подобаващото й място в следващия програмен период при планирането на европейските средства от 2014 до 2020 г. Поводът е, че в работния проект на новата програма „Региони в растеж“ е предвидено столицата да получи само 120 млн. евро до 2020 г. В писмото напомних на премиера, че в интегрирания план за градско възстановяване на София, който покрива този 7-годишен период, са заложени 200 обществено значими проекта за над 1 млрд. лв. Сега чакам отговор, както на това писмо, така и на тези, които засягат държавния бюджет, който в момента се обсъжда и приема. Очаквам в него да видя за поредна година средства за съфинансиране на метрото. Нещо, което досега държавата е изпълнявала като ангажимент. Очаквам да видя, че тя ще продължи да инвестира в образование в големите градове. Правителството на Борисов отпусна за първи път сериозна сума за строителство на нови детски градини както в София, така и в другите големи градове. Очаквам това да направи и правителството на Орешарски. Така че предстои да видим колко ефективни са нашите взаимодействия.  Но едно трябва да е пределно ясно - исканията, които аз отправям, са на град, в който живее 1/4 от населението на страната. Кой би си позволи да ги пренебрегне...

- Преди седмица в комисията по европейски въпроси обаче бившият транспортен министър Ивайло Московски заяви: „Видно е, че пари за третия лъч на метрото по ОП „Транспорт“ за следващия програмен период не са предвидени.“ Ще оставят ли управляващите без средства най-големия столичен проект?

- Метрото е изключително успешен проект не само за София, а и за България. Освен това  се подкрепя изцяло от Европейската комисия. Не вярвам, че някой ще си позволи да го изключи от списъка с приоритетните обекти за финансиране по новите оперативни програми. Настоящият министър на транспорта Данаил Папазов пое през лятото пред мен много ясен ангажимент - да бъде включен централният  участък от третия лъч, чиято стойност е 320 млн. евро  в ОП „Транспорт“.

- Неотдавна, на среща в МИП с общински съветници от БСП и министър Иван Данов депутатът Жельо Бойчев заяви, че проектът за интегриран столичен градски транспорт бил провален.

- Проектът е в напреднала фаза. Освен трамвая до Дървеница в него има още пет елемента и те се изпълняват успешно и в съответните срокове. Който не вярва и иска да види, просто да изчака новите 50 тролеи, които очакваме да пристигнат всеки момент, защото те са част от тази програма. Заедно с тях ще дойдат и 20 нови трамвая, първите 4 още до Нова година,  десет влакчета за метрото, а до края на 2014 г. и 126 автобуса. Всичките модерни, хубави, чисти, удобни, топли през зимата, хладни през лятото. Това ще е мащабна подмяна на превозните средства в градския транспорт. След като приключи, 40% от парка на столичния автотранспорт, 10% от трамваите и 100% от тролеите ще бъдат обновени. Очаквам буквално до дни да бъде издадено строителното разрешително за цялостната реконструкция на трамвайната линия по бул. „България“. Докато трае ремонтът, ще бъдат пуснати автобуси, с които да се движат хората, ползващи трамвай № 7. Когато приключи, ще имаме чисто нова линия, с ремонтирани подлези и красиво оформени зелени пространства наоколо. И през 2015 г. по нея ще могат да се движат новите 20 трамвая, които дотогава ще обслужват други линии.

- Какво става с Лъвов мост? Там ремонтът трябваше да започне преди два месеца и половина. Защо се забави?

- Аз поисках да се забави - съвсем съзнателно. Знаете, че имаше възражения и разумни предложения от страна на 6 граждански сдружения, които разгледахме внимателно. След това проектът беше преработен (вижте окончателния вариант на стр. 15 - бр.). Първоначалният му вариант предвиждаше пешеходците да се движат по кръговото кръстовище, което ми се струва изключително неразумно. По мое настояване вместо по кръговото пешеходците и велосипедистите ще могат да минават по възстановения стар мост. Тази промяна, от своя страна, позволи да бъдат намалени с едно платната по кръговото кръстовище, така че там останаха по две. С това се понижи и стойността на проекта.  Със спестените средства ще имаме възможност заедно със строителството на кръстовището на Лъвов мост да направим цялостна реконструкция  и да преобразим онази част от „Мария Луиза“, която остана неремонтирана при строителството на метрото. 

-  Кога ще започне ремонтът?

- Очаквам всеки момент. Обновеният проект вече е изцяло готов. До дни ще бъде издадено и строителното разрешително, защото вече няма пречки за него. Веднага след  това започват част от дейностите, нищо че дойде зимата. Както на Семинарията, така и тук ще продължи строителството и през студените месеци, разбира се, с дейности­те, които е възможно да бъдат изпълнявани.

- Кога Лъвов мост ще стане на две нива и колите ще минават под него?

- Още през есента на 2014 г. шофьорите ще могат да карат непосредствено покрай Владайската река и да минават под моста. А напролет ще бъде изцяло готов и знаковият Женски пазар. Хубавото там е, че виждаме как част от живеещите изпълняват предписанията ни за ремонт на фасадите си. Вече има две-три сгради с нов облик. Тази част на София от една нелицеприятна картина и район, който хората се опитваха да избягват досега, може да се превърне в едно приятно място както за пазар, за да запазим традицията му, така и в място за разходка и културни прояви.

  Така ще изглежда кръстовището на "Лъвов мост" след реконструкцията през есента на 2014

 

- Вместо най-после да потегли проекта за дългоочаквания трамвай към Дървеница, този път „заседна“ в Министерството на инвестиционното планиране (МИП) и чака благословията му, за да се задвижи отново.

- Още щом бяха направени измененията в Закона за устройството на територията, с които се формулираха ангажиментите на това измислено ново министерство, беше пределно ясно, че се изземат функции на общините и това би могло да доведе до забавяне на техни проекти. Ние го казахме тогава, но очевидно нашите аргументи и доводи не бяха чути. А сега се оказа, че сме били прави. Сега има процедура по закон, която трябва да се изпълни. След като този обект е от категория, която ни задължава да поискаме съгласуване от новото министерство, това ще стане.

- Преди няколко дни се срещнахте с Майк Браун, директор на Лондонското метро. „Тубата“ е легендарна с това, че е първата в света подземна железница и че през Втората световна война успява да спаси от германските бомбардировки стотици хиляди хора. За 150 години живот има 11 линии, 283 станции и вози на ден средно по 2,5 млн. пътници. Нашето метро е на 15 години, с 2 линии и 27 станции и го ползват на ден около 300 000 души. Очевидно имаме за какво да черпим опит от тях. Откъде ще започнем?

- От мерките за сигурност. Времето, в което живеем, е такова, че не можем да си позволим да не сме направили абсолютно всичко за безопасността на хората. След серията бомбени експлозии в лондонското метро през 2005 г., когато загинаха десетки хора, бяха увеличени мерките за сигурност - както в града, така и в самата железница. Лично предложих на г-н Браун да включим на първо място в съвместната ни работа темата за безопасността. Той пое ангажимента техни експерти да дойдат тук, да ни консултират, да видят нашите планове и заедно да направим екипи, които да излязат с предложения какви допълнителни мерки да се вземат.

- Докато разглеждаше новата метростанция „Сердика 2“, Майк Браун каза и две цифри, които направиха силно впечатление. Едната е, че годишните инвестиции в тяхната подземна железница са 1,8 млрд. евро.

- Той изтъкна и още нещо много важно - по-голямата част от средствата за модернизация на лондонското метро се осигуряват от държавата. Кратко и ясно - това е национален проект, а не е грижа само на общината.

- Втората цифра, която спомена директорът на лондонското метро, е, че билетчето за еднократно пътуване в него е 5 лири, а у нас е 1 лев.

- Очевидно огромните инвестиции в него се отразяват и на цените, а и стандартите при нас и при тях са различни. Тук е мястото да кажа отново, че цената на билета в София не се е променяла вече 5 години. За това време цената на дизела от 0,84 евро за литър през 2009 г. скочи на 1,27 евро през 2012 г. Токът пък от 7,82 евро за 100 квтч през 2008 г. стана 9,35 евро през 2012 г.

- С тази обосновка за горивата отваряте вратичка за вдигане на цената ли?

- До този момент не сме коментирали промяна в цената. Решение за увеличаване трябва да се вземе, след като се направят съответните анализи  и изчисления. Помните, че преди 2 години направихме изменения в тарифната политика. Тогава не променихме цената на билетчето, а увеличихме единствено картата за метрото, и то защото  вече имаше и втора линия. Сега в Центъра за градска мобилност правят разчети как да се стабилизират. Ще изчакаме техните анализи и тогава ще коментираме.

- Ще успее ли през новата година София да победи останалите 7 български града в състезанието за европейска столица на културата?

- Предстои сериозна битка. Обективно погледнато, София и Югозападният район имат всички шансове да спечелят тази престижна надпревара. Ние се готвим отдавна, имаме много ясна стратегия и отлична подготовка. С нас са 2 млн. души, с нас са творците, бизнесмените, хората, които от години милеят да видят своя град преобразен. Не е случайно и че много световноизвестни личности дадоха своя авторитетен глас за София. На 10 декември имам среща с великия филмов композитор и жива легенда в музиката Енио Мориконе. Ще бъде страхотно да получим и неговата официална подкрепа. 


(в. Преса, печатно издание, брой 336 (687 от 9 декември 2013) 


 


Еврохолд

От категорията

Тренд: ГЕРБ-СДС - 24.9%, ПП-ДБ се срива до 15.5%, ДПС - 14.4%, Възраждане - 14.2%

Тренд: ГЕРБ-СДС - 24.9%,  ПП-ДБ се срива до 15.5%, ДПС - 14.4%, Възраждане - 14.2%-Trend--GERB-SDS---24-9--PP-DB-se-sriva-do-15-5--DPS---14-4--Vazrazhdane---14-2-_1713941260.jpg

Кабинетът на Димитър Главчев стартира с 20% одобрение. 11% оценяват положително ...

24 апр. 2024 | 08:29

Софрите на министър Бойко Рашков и селфита с контрабандисти - пробита държава!

Стефан Димитров, на когото е наложена най-тежката мярка за неотклонение, си прави селфи на трапеза с бившия МВР-министър Бойко Рашков и с неговия приятел Тенчо Тенев, доскоро съветник в МС на Николай Денков
-Stefan-Dimitrov--na-kogoto-e-nalozhena-nay-tezhkata-myarka-za-neotklonenie--si-pravi-selfi-na-trapeza-s-bivshiya-MVR-ministar-Boyko-Rashkov-i-s-negoviya-priyatel-Tencho-Tenev--doskoro-savetnik-v-MS-na-Nikolay-Denkov-_1713787032.png

От селфито се разбира, че Стефан Димитров би трябвало да е доста близък с ...

22 апр. 2024 | 14:48

Огнян Минчев: Когато си на политическото поле, би трябвало да си плащаш за експертиза

Огнян Минчев: Когато си на политическото поле, би трябвало да си плащаш за експертиза-1506762417.jpg

Говорим за тази неприемлива ситуация, социологическите сондажи са ...

24 апр. 2024 | 12:23

Първан Симеонов: ПП са големият губещ, може да изпаднат от второто място

Първан Симеонов: ПП са големият губещ, може да изпаднат от второто място-Parvan-Simeonov--Vsyaka-treta-meditsinska-sestra-ot-bolnichnata-pomosht-raboti-na-dve-mesta-Snimka-BTA_1684329632.jpg

Стигнали сме задънена улица, чудим се дали това напрежение, чакане, досада няма ...

24 апр. 2024 | 11:59

Най-важното

Елена Йончева е достоен представител на гражданската ни квота, каза председателят на ДПС

Делян Пеевски: ДПС няма да работи с ПП-ДБ, ако се докаже връзката им с контрабандата в митниците

Делян Пеевски: Няма да имаме диалог с ППДБ, ако се докаже връзката им с контрабандата в митниците-V-tsyalata-strana-strukturite-na-DPS-izdigat-Delyan-Peevski-za-lider-na-partiyata_1700572670.jpg

Бойко Рашков няма място в политиката. Това, което видяхме, е чудовищно и мисля, ...

24 апр. 2024 | 10:44

Кабинетът “Главчев” ще разчита на подкрепата ни в отбраната и енергетиката

Борисов: Втора сглобка с ПП-ДБ след вота не можа да има

Борисов: Кабинетът “Главчев” ще разчита на подкрепата ни в отбраната и енергетиката-Borisov--Denkov-i-Gabriel-ako-ne-se-razberat--nyama-da-ima-rotatsiya-_1707896269.jpg

Лидерът на ГЕРБ заяви, че твърденията на Денков са несериозни. "Не може да ...

24 апр. 2024 | 09:51

Имената им се споменават от доста свидетели

Прокуратурата: Бойко Рашков и Асен Василев ще бъдат разпитани за аферата в митниците

СГП: Бойко Рашков и Асен Василев ще бъдат разпитани за аферата в митниците-SGP--Boyko-Rashkov-i-Asen-Vasilev-shte-badat-razpitani-za-aferata-v-mitnitsite_1713939913.jpg

Не е имало сделка между бившия вече главен секретар на МВР Живко Коцев и ...

24 апр. 2024 | 09:20

С 9,1% БСП е на пета позиция, ИТН са шести с 4,8%

Тренд: ГЕРБ-СДС - 24.9%, ПП-ДБ се срива до 15.5%, ДПС - 14.4%, Възраждане - 14.2%

Тренд: ГЕРБ-СДС - 24.9%,  ПП-ДБ се срива до 15.5%, ДПС - 14.4%, Възраждане - 14.2%-Trend--GERB-SDS---24-9--PP-DB-se-sriva-do-15-5--DPS---14-4--Vazrazhdane---14-2-_1713941260.jpg

Кабинетът на Димитър Главчев стартира с 20% одобрение. 11% оценяват положително ...

24 апр. 2024 | 08:29

ДПС ще дадат максимума от себе си и може да избухнат

Първан Симеонов: ПП са големият губещ, може да изпаднат от второто място

Първан Симеонов: ПП са големият губещ, може да изпаднат от второто място-Parvan-Simeonov--Vsyaka-treta-meditsinska-sestra-ot-bolnichnata-pomosht-raboti-na-dve-mesta-Snimka-BTA_1684329632.jpg

Стигнали сме задънена улица, чудим се дали това напрежение, чакане, досада няма ...

24 апр. 2024 | 11:59

Очаква пакетът веднага да бъде изпратен в Белия дом за подпис от президента Джо Байдън

Сенатът одобри законопроектите в подкрепа на Украйна, Израел и Тайван

Сенатът одобри законопроектите в подкрепа на Украйна, Израел и Тайван-Senatat-odobri-zakonoproektite-v-podkrepa-na-Ukrayna--Izrael-i-Tayvan_1713898404.jpg

Текстовете, които предвиждат общо 95 милиарда долара за оръжейни доставки и ...

23 апр. 2024 | 21:52

Законът за пътищата също е в програмата на народните представители

НС реши: Създава се Съвет за координация на политиките за българите в чужбина
(Видео)

Депутатите обсъждат Закона за българите, живеещи извън България-Predsedatelyat-na-Narodnoto-sabranie-Rosen-Zhelyazkov-nasrochi-izvanredno-zasedanie-na-parlamenta-v-petak_1698317841.jpg

В предложения дневен ред е и второто четене на промените в Закона за експортния ...

24 апр. 2024 | 08:02

Път на Димитрови в министерството е прокарвал член на политическия кабинет на Асен Василев

Доклад: Обявените за контрабандисти баща и син Димитрови са влизали и в МФ за срещи с Асен Василев

Асен Василев-Asen-Vasilev--Dano-ne-ni-servirat-vtora-seriya-ot--darzhavata-falira--i--shte-umrem-ot-stud-_1712731946.png

Това развитие, ако не се окаже, че Димитрови са били консултанти по борба с ...

22 апр. 2024 | 22:33

Гласовият й диапазон напомня на река без брегове, съчетан с изумителна музикална страст

Проф. Любомир Стойков за Лили Иванова: Истинска емблема на България! Безпрецедентен феномен!

Проф. Любомир Стойков за Лили Иванова: Безпрецедентен музикален, културен и естетически феномен-Prof--Lyubimir-Stoykov-za-Lili-Ivanova--Bezpretsedenten-muzikalen--kulturen-i-esteticheski-fenomen_1713856835.jpg

Една от най-големите заслуги на Лили Иванова към България е, че тя – чрез ...

23 апр. 2024 | 21:02