- Г-н Божков, най-накрая успяхте да наложите намаляването на цените на едро за терминиране в мобилни и фиксирани мрежи. Мярката вече беше отложена веднъж, продължава ли съпротивата на мобилните оператори?
- Всяка регулаторна намеса среща отпор. В последните 5 години, откакто съм тук, няма решение, което да не е обжалвано. Слава Богу, че българският съд узря дотам, че да подкрепя въвеждането на европейски практики. Решението има силата на предварително изпълнение. Това означава, че колкото и да го обжалват, задължението да изпълняват поетапното намаляване на цените не се отменя. Общото намаление на цените за терминиране от началото на намесата на КРС през 2008 г. до последната стъпка, която предстоя през началото на следващата година, е повече от 8 пъти. Комисията притежава достатъчно механизми, за да налага своята политика.
- Но това как ще се отрази на потребителите? Според някои оператори терминирането е едва ли не незначителен компонент от ценообразуването?
- Естествената логика на пазара изисква операторите да намаляват и цените за крайните потребители в резултат на нашата намеса. Тази регулация неминуемо се отразява и върху предлаганите услуги. В стремежа си да бъдат по-атрактивни за клиентите си компаниите се надпреварват да предлагат все по-изгодни оферти. Особено през последните 3 месеца, когато вече знаеха, че от 1 юли цената ще падне до 5,5 ст. и започнаха да се ориентират към тези нива. Досега се плащаха 13 ст. за достъп до мрежите, но междувременно излязоха пакетни услуги за 10 ст. на минута. Компаниите бягат пред вятъра - ето ефекта от намесата на регулатора. Разбира се, с тези планове се гонят дългосрочни интереси. Като те вържат с 10 ст. на минута с договор за 2 години, всички следващи намаления няма да имат никакво отражение за този период. Затова хората трябва да имат потребителска култура, да защитават интересите си и да се интересуват.
- Какви ще са финансовите загуби за компаниите заради изравняването на международния трафик с националния?
- Досега това беше още едно перо, от което нашите оператори генерираха големи приходи. Разликата от 13 ст. до 5 ст., умножено по съответните минути, а те са милиони... По груби изчисления само от международния трафик операторите ще загубят около 100 млн. евро. Но това са европейските практики. Отчитаме интересите на операторите, но те са корпоративни. Целта е да се защитят общественият и потребителският интерес.
- От какво най-често се оплакват потребителите?
- За 2011 г. са над 4700 оплаквания, а за първите 6 месеца на тази вече се събраха около 2000. По-голямата част от тях са срещу мобилните оператори. За миналата година комисията е наложила санкции в рамките на 17 млн. лв. Хората вече не са като послушно стадо овце, започнаха да си търсят правата. Проблемите продължават да бъдат същите. Има много оплаквания, свързани с автоматичното подновяване на договорите. И досега някои операторите не се съобразяваха с това, което е залегнало в закона - договори, сключени преди 29 декември 2011 г. и е задействана клаузата за автоматично подновяване, се считат за безсрочни и могат да бъдат развалени с едномесечно предизвестие. Наложи им се да приемат това тълкувание, макар и със скърцане на зъби. Хората се жалват и от неправилно формирани сметки и нежелани SMS-и. Има просто куриозни случаи. Преди дни се срещнах кметовете на 2 града. Техните оператори от 3 месеца ги размотават и отказват да им пренесат номерата. Представяте ли си? Обидно ми е, че това са дъщерни компании на фирми, които функционират и в Европа. Там майките не си позволяват такива неща. Явно у нас корпоративната култура е доста по-различна.