Проф. Драгомир Драганов |
Положението с трафика, т.е. автомобилното движение в столицата (а вероятно и в другите големи български градове), досущ замяза на онази история от стария виц за турската баня. Дето реално няма как да се изкъпеш, защото с едната ръка си точиш предника, с другата си браниш дирника, а с крак затискаш тасчето, да не ти го отмъкнат.
Е, само с един крак наистина не става. И си излизаш само подмит. Освен ако не мине през теб телякът...
Ако започна отзад напред, „телякът“ е катаджията.
Ти се мъкнеш с три километра в час, той те пита защо си без колан. А бе, с тази скорост не колан, въже ми идва да си сложа на шията!
Ти обясняваш по GSM-а в службата си, че поради задръстването май пак ще закъснееш. Но „телякът“ (катаджията) хваща теб. А не забелязва кифлата в съседното луксозно джипче, която хем си чурулика по айпадчето, хем едновременно се гримира, хем в същото време ти обяснява, че си простак, защото те е засякла и не си й дал законния неин път.
Ама стига с „теляка“. Да вървим по-нагоре с някои по-любопитни (и по-интересни) интересни питанки.
Преди време в „Преса“похвалих кметицата на София че като едно истинско женче гледа да я направи все по-красива. И съвсем не се отказвам от хвалбите си.Обаче, от друга страна, тя май е прихванала от г-н президента (дано да не е той от нея) да си има некомпетентен екип. Поне що се отнася до онези, които отговарят за трафика. С кой акъл можеш да започнеш едновременно ремонт на три възлови артерии - Семинарията, бул. „България“ и „Цариградско“? Или някой (знае се и кой) трябва да усвои по-бързо парите на столичните данъкоплатци?
Оставям настрана факта, че това става в момент, когато излизат по улиците и т.нар. пролетно-летни шофьори (тези, дето през зимата не карат). Ама явно „усвояването“ е още по-неотложно...
Ами, естествено, трафикът си става трафик-ад. С кой акъл не спираш да правиш тези безумни „кръгови движения“, които по-скоро задръстват движението, отколкото да го отпушват? Пак явно не поради акъл, а заради пари. Готови проекти, пито-платено и...
С кой акъл слагаш някакъв светофар пред един мол на бул. „Черни връх“, който прави огромни „тапи“ от Драгалевци към София? Изглежда, от мола добре са се разплатили, за да е удобно за клиентите им, а не за простите граждани...
А сега ни „зарадваха“ с новината, че от тази седмица „тапата“ се удължава и от мола чак до след „Хладилника“. Ами при това положение квартал Драгалевци се оказва практически откъснат от центъра на столицата!
Ама това са детайли все пак. Ако някой е карал кола в Мадрид сигурно се е убедил поне в две неща. Първо, че си направиха три автопръстена (ЕМЕ-тата), с които изпразниха центъра от задръствания. И второ, че в самия център приложиха концепцията „пешеходците отгоре, колите отдолу“ (в тунели). И работата заспа.
Ако някой пък е карал кола в Рим, вероятно е забелязал ефекта от обратната концепция - „пешеходците отдолу, колите отгоре“. Демек, на естакади. И си летят безпроблемно отгоре, а отдолу пешеходците се разхождат още по-безпроблемно.
Ако някой е карал автомобил във Варшава, ще да се е убедил, че там кръстовища практически няма. Едните коли - в подлеза, другите - на надлеза. Просто, та направо дрънка...
Даже и ако някой е бил „водач на МПС“ в Париж, сигурна се е убедил, че там покрай онази огромна река Сена няма „дерета“. В смисъл, че реката си тече в коритото, а досами него се простират огромни магистрали...
Пиша всичко това хем с яд, хем с невероятна скръб. Всеки ден ми се налага да се прибирам от работа през Орлов мост нагоре към Бояна. И какво? Две платна за автомобили с огромни задръствания. Но отдясно - широки паркинги, вероятно държани от мутри добре плащащи на общината. Отляво - 30 метра „зелена площ“, по която на час минават по трима пешеходци.
Повдигнах този въпрос пред „компетентните общински органи“. Отговорът беше, че ако посегнат на зелените площи, „природозащитниците“ щели да скочат. Значи те не скачат, когато се унищожават кварталните градинки и детски площадки, а сега щели? Ами готов съм да измерим с всеки един от тях кое е по-вредно и кое - по-полезно - замърсяването на въздуха от 500 работещи автомобили в задръстването или това на 30 метра зелени площи. Убеден съм, че ще спечеля облога...
Всъщност, ако чукнете на картата на София в Гугъл мап, там веднага ще ви изскочат петте ясно нарисувани „автопръстена“ на столицата. Няма да ги „рисувам“ сега пред читателите. Ще задам само няколко прости въпроса. Защо например още от бул. „Данаил Николаев“ не вкарат поне две ленти в „дерето“ на Перловската река? Те могат да стигнат най-малко до НДК.
Защо от Орлов мост нагоре не пуснат още две ленти поне до бул. „Гоце Делчев“? Има лесни възможности... И ако аз примерно реша, че се прибирам направо вкъщи, ме „свалят“ на лентата в „дерето“ и излизам чак на Околовръстния...
Защо, вместо да превръщат другото „дере“ - на барата по бул. „Сливница“ в битак, не направят четири ленти (2 х 2) в едната и в другата посока?
Кому са нужни тези огромни зелени площи на бул. „Ив. Ев. Гешов“ от „пробива“ под „Борис III“ до бул. „България“?
Кой продаде (или подари) на разни търговски заведения подлеза пред университета, който се беше направо утепал да „отпуши“ кръстовището? Отгоре - към центъра, отдолу - към Паметника на Левски?
Какво е това безумие с т.нар. локални платна по „Цариградско шосе“ от 4-ти километър до университета, или по „Борис III“ от Околовръстното до Руски паметник, вместо там да се вкара градският транспорт, който би освободил място за останалите коли?
Имам поне още 50 подобни въпроса. Уви, на всичките тях обаче отговорът е един - мисли се за далаверата, а не за „столичани в повече“...
А те ще стават все повече. Заедно с проблемите на трафик-ада. Повервайте ми...