|
|
Водачът на листата на ГЕРБ за европейските избори Томислав Дончев е роден на 6 август 1973 г. в Габрово. Завършил е философия във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, а през 2006 г. получава магистърска степен по стопанско управление там. Беше кмет на Габрово и министър по управление на европарите в мандата на ГЕРБ. Депутат е в 42-рото народно събрание. |
|
- Г-н Дончев, имаше очаквания, че темата за европейските пари ще бъде основен акцент в кампанията за този вот, но се очертава друга - енергетиката. Там ли са най-слабите места на вашите опоненти?
- Темата за енергетиката безспорно е болна най-вече заради безумия, генерирани от настоящото правителство. Лошото е, че благодарение на една криза се потиска и не се дава достатъчно гласност на друга. Защото това, което се случва в системата на европейските пари, е не по-малко драматично от това, което става в енергетиката.
- Как точно вотът на недоверие към кабинета може да повлияе на кампанията за евроизборите? Добре ли е да има дебати дни преди гласуването на 25 май? В такъв момент обикновено има две истини?
- Не считам, че един вот на недоверие може да има пряко отношение към кампанията. От друга страна - това, че има кампания за европейски избори, по никакъв начин
не е причина
опозицията да мълчи
когато има проблеми или драми. Това е въпрос не само на политическа логика, но и на политическа отговорност. Не може да не ползваш целия си инструментариум, когато има критична ситуация.
- Вие самият ще участвате ли в дебатите по този вот на недоверие?
- Вероятно не. Аз следвам стриктна програма в опитите си да посетя повече населени места в България. Поставил съм си такава задача.
- Като водач на листата влизате в ЕП. Каква е позицията ви за „Южен поток“?
- „Южен поток“ е проект, който би могъл да бъде полезен за България. Но при две категорични условия. Едното е да бъде на справедлива цена. Защото цената е обвързана с бъдещите приходи, които би могла да има България. А цената в настоящия момент е смущаващо висока. И второ - категорично проектът да отговаря на европейското законодателство. Това е въпрос и на национален интерес. Не може по тръбата да се транспортира газ само от един доставчик. Трябва да има и други възможности. Иначе в контекста на кризата в Украйна това е един от малкото ефективни инструменти за натиск и въздействие от страна на ЕС в настоящата ситуация.
- Правите кампания от „врата на врата“ и „очи в очи“. Каква е болката на хората? Какво ви разказват, какво ви питат?
- Едва ли бих могъл да разкажа всичко, защото на ден се срещам с хиляди хора. Обикалям между 4 и 7 населени места, говоря с хората по улиците, по кафенетата, на митинги, на събрания, в читалищата. Около 40% от хората, с които се срещам, първо ме питат „Докога?“, с всичките му нюанси.
- Има ли индикации, че вече се купуват гласове? И на каква цена?
- Не следя този пазар, за да знам детайли. Но ежедневно получавам десетки сигнали от хора, че системата за пазаруване е разгърната. От това, което научавам, няма никакви елементи на импровизация. Схемата следва йерархична логика, стройна е, има отговорници. Става дума за фокус върху етническите малцинства. Бях информиран, че има опити за купуване на цели села. Не зная на каква цена би се осъществила покупка, но се коментираха сериозни суми при получаване на сигналите.
- Как ГЕРБ печели нови привърженици? Какъв е профилът на избирателя, който за първи път ще гласува за вас на тези избори?
- Хубав въпрос. Изкушавате ме да разкажа за срещите ми с млади хора, които ще гласуват за първи път. В разговорите с тях аз и колегите ми успяхме да ги убедим колко е важно да гласуват, защото ако не отидат до урните, купеният вот ще вземе решения вместо тях. Убедихме ги да гласуват за нас, защото в максимална степен ще защитаваме техните интереси. Това е най-симпатичната част от новите поддръжници на ГЕРБ. С тези млади хора разговаряхме на опашката в магазина, на тротоара или пиейки кафе...
- Как на практика ще задържите тези млади хора да не избягат в чужбина?
- Първото, което трябва да направим, е да намалим нивото на омразата. България и без това е малка и бедна. Пътят към прогреса, благоденствието и силната ни позиция в Европа минава през една обща цел. Така че понякога най-важният разговор не е за пътната или железопътната инфраструктура. По-важно е да проектираме и да изградим и социалната, а защо не и духовната инфраструктура на страната. Най-големият ни дефицит е общата посока, която да следват всички. Да е консенсусна и да не е повод за партийни разпри.
- България ще излъчи 17 свои евродепутати. Възможно ли е да се получи единен български отбор при това противопоставяне у нас?
- Изразявам леко съмнение в необходимостта всички български евродепутати да бъдат на един и същ акъл. Това дава възможност да се обмислят алтернативни позиции и гледни точки. Но има теми, свързани с това какъв ЕС искаме или какво трябва да получава и какво заслужава България, по които не бива да има противопоставяне в българския отбор.
- Каква е вашата прогноза - парите за околна среда ще бъдат ли размразени или напротив - ще потънат по-дълбоко във фризера?
- Ако някой от правителството не се хване за работа, в следващите дни и седмици ситуацията може да стане още по-лоша. Защото от есента на миналата година има изключително сериозен проблем с ЕК. В последния месец правителството има много сериозен проблем при изпълнение на проектите от страна на бенефициентите. Отвори си втори ненужен фронт още преди да се е справило с първия. Има рецепта за изход от ситуацията. Казахме я преди няколко месеца. Ситуацията можеше да се отиграе с много по-малко щети и парите да бъдат размразени. Ако се подходи по същия начин, ситуацията ще стане още по-лоша.
- Имате предвид, че нещата може да се влошат още повече, ако правителството продължи да глобява общините, а държавата отказва да поеме част от тежестта за нарушения, направени и с нейно съгласие?
- Финансовите корекции, наложени на общините, не решават проблема с прекъснатите от Брюксел плащания по ОП „Околна среда“. Напротив. Те само показват, че управляващият орган не работи адекватно. Щом той не може да различи кога има нередности и кога няма, значи капацитетът му със сигурност е под нивата, които се очакват. С тези действия
се поставя под съмнение цялата контролна система
в България за европарите. Голяма част от корегираните процедури са проверявани от редица звена - от агенцията за обществени поръчки, от същия управляващ орган, минала е през комисия за защита на конкуренцията, после е минала през ВАС, проверявана е от одитиращия орган и понякога - от европейските одитори. И след всичко това казваш, че процедурата е била некоректна. Това е нелеп опит жегата да бъде разпръсната към други институции, които нямат никаква вина.
- Не ви се получава дебат със Сергей Станишев, водача на листата на БСП. Кои са трите важни въпроса, които искате да му зададете?
- Предпочитам да му ги задам на дебат на живо. Няма нужда да провеждаме дебата в епистоларен жанр. Надявам се в оставащите дни до изборите, аз вече го предизвиках, да имам възможността да го питам и да отговарям на негови въпроси. Списъкът с въпроси е дълъг - от всичко, което се е случило в последната година у нас, до въпроса за какъв ЕС се борим, при положение че пред него се гори европейското знаме.
(в. Преса, печатно издание, брой 128(834) от 15 май 2014)
20584 | 15 май 2014 | 08:09



Мобилна верси
RSS
