София, 13 март 2013 година. Председателят на току-що назначеното служебно правителство Марин Райков (вдясно) влиза в сградата на Министерския съвет на бул. „Дондуков“ 1, за да приеме изпълнителната власт от предишния премиер Бойко Борисов. През лятото на 2014 г. предстои подобна церемония.
Арман БАБИКЯН, експерт по политически маркетинг и пиар:
Не бива да бъде квазикабинет на ГЕРБ
Основната работа на един служебен кабинет не е да успокоява или пък да вълнува хората. Той трябва да осигури подготовката на честни избори, разбира се, и тяхната организация, както и да гарантира контрола за провеждането им при максимално прозрачни и честни правила. Това е основната функция на един служебен кабинет.
Сега се случи така, че през година и няколко месеца имаме служебни кабинети. Това, разбира се, може да ни наведе на мисълта, че държавният глава през кратки срокове назначава правителства, които не са контролирани от Народното събрание. (По закон то е разпуснато в периода, в който работи служебен кабинет.) Ако в тази ситуация се крие изкушение за президента, то трябва да бъде преглътнато, така че да не се окажем отново с квазикабинет на ГЕРБ, който е маскиран като служебно правителство. А да имаме истински служебен кабинет от хора, които спазват строго функцията, която им е вменена - преди всичко да организират избори.
От друга страна, положението, в което се намира България, не предполага да бъдат назначени безлични и нищо неправещи министри, които просто изчакват да мине краткият срок, в който те са в министерствата. Би трябвало те да са хора готови, макар и за малко време, активно да работят, да действат. Защото страната наистина е в криза и не може да си позволи нищоправене. Имам предвид както преговорите с Европейската комисия за средствата ни до 2020 г., така и за големите инфраструктурни проекти, така и основната част от приоритетите, залегнали в бюджета за 2015 г. Тоест държавата не би трябвало да усети прекъсване на пулса. Не можем да си позволим лукса два-три месеца просто да имаме на „Дондуков“ 1 туристи по неволя.
Ако служебното правителство спазва профила си, както и една приблизителна равноотдалеченост от политически сили, едва ли ще дойдат неприятни изненади. И ако там не бъдат назначени хора, които по техни си причини се посветят на нищоправене, мисля, че рискове няма. Един служебен кабинет би могъл да функционира много добре, ако носи достойно отговорността си.
Божидар Данев, председател на БСК: Да прекрати спекулациите с крупните проекти в страната Служебният кабинет трябва да е еднакво отдалечен от всички партии и от президентството. Т.е. трябва да е абсолютно политически неутрален. Това е много важно точно в периода на политическо противопоставяне, каквото има днес. Най-същественото е той да запази финансовата стабилност на страната, включително стабилността на банковата ни система, към която политиците ни напоследък като че ли проявяват особен интерес. Необходимо е да се възвърне доверието в българската икономика, защото политическата нестабилност води и до нестабилност в икономиката. А именно тя определя просперитета на нацията, включително повишаване доходите на населението. Трябва да се направи и подготовка за реформи в здравеопазването, в образователната и в пенсионната система. Това е крайно необходимо, защото те много закъсняха. Разбира се, не е нормално едно временно правителство като служебното да направи всичко, но тук говорим за концепции, които да помогнат на следващото да ги направи. Добре е всичко това да стане и с широкото участие на гражданското общество. Ако трябва да дам някакъв съвет на бъдещия временен кабинет, то е да бъдат прекратени спекулациите с крупните проекти в страната като „Южен поток“, „Белене“ и др. Не бива да забравяме, че не страната ни, а друг е консуматор на газа, който ще минава през България. Главното е обществото да бъде държано в пълна информираност, както по развитието на икономическите, така и на политическите процеси. А когато има информираност, има и прозрачност. Като цяло работата и задачата на едно служебно правителство са да осигури честен изборен процес. Т.е. да не се разрешава купуването на гласове, а политическите сили да не участват и да не организират задкулисно диктуване на този предизборен процес. Предишният такъв кабинет на Марин Райков се справи по отношение на финансовата стабилност, но при него се забелязваше политическа пристрастност при вземането на определени политически решения. Костинбродският случай например беше пълно безумие - как така ще се позволява безконтролно печатане на бюлетини? Това постави под съмнение и коректността на изборите. Сега печатането на бюлетини е в ръцете на БНБ, а това означава, надявам се, че няма да има некоректни действия. |
Васил Велев, шеф на Асоциацията на индустриалния капитал:
Част от министрите може да запазят постовете си
Служебен кабинет изобщо не трябва да има, но няма как да ни се размине. Можеше действащият кабинет да бъде заменен от следващия, за да няма този безумен преход и за три месеца - три кабинета. Съществува обаче възможност това да бъде частично реализирано - част или повечето сегашни министри да си запазят позициите в кабинета, назначен от президента. За това няма теоретична пречка, но трябва друго - съгласие на политическите сили. По този начин ще има приемственост и времето няма да бъде съвсем изгубено.
Главната задача на служебния кабинет си остава една: да организира честни избори. Има обаче и други важни неща, които в този период трябва да бъдат свършени. Не бива да се чака сформирането на кабинета след изборите, защото ние все още не знаем колко време ще отнеме това и дали резултатите от тях ще доведат до по-устойчиво управление. Може да се окаже, че служебният кабинет ще работи повече от три месеца. През това време е необходимо да се подготви проектобюджетът за следващата година и да се финализират споразумението за партньорство и оперативните програми. Ето това са две неща извън изборите, но които временният кабинет ще трябва непременно да свърши.
Освен това правителството е необходимо да се опита да довърши някои реформи, които са в неговите правомощия и не изискват работа на парламента. Такава е реформата с такса битови отпадъци - за това има делегирани правомощия и задължения на Министерския съвет. Има и още доста примери като пакетите с нормативни актове. Те са за намаляване на административната тежест и трябва да се променят.
Служебният кабинет не бива да забравя и работата по тези проекти, за които има обществен консенсус, като промените за подобряване в бизнессредата. Ако не го направи, времето наистина ще бъде изгубено.
Дългосрочните неща не бива да бъдат започвани, защото това временно правителство просто няма мандат за тях. Едно от важните неща, за които не се знае какво ще се случи, е пенсионната реформа, която бе спряна за година време. Без парламент не може да се промени нищо, но обществените дебати би трябвало да продължат. Те са наложителни, защото така ще има готовност при формирането на новото Народно събрание да се вземе по-бързо решение по този важен въпрос.
(в. Преса, печатно издание, брой 163 (869) от 19 юни 2014)