Не козметични, а радикални реформи трябват на МВР
Задават се нови „реформи“ и размествания в МВР и в родните спецслужби след изборите. Поне това личи от намеренията на сочената от всички социологически агенции като първа политическа сила на предстоящия вот - ГЕРБ. Партията на Бойко Борисов е категорична, че веднага след вземането на властта ще промени законите за МВР и ДАНС и ще върне службата за борба с организираната престъпност (ГДБОП), към вътрешното министерство. Дежавю. През 2009 г. това отново бе първата работа на мнозинството на ГЕРБ в новосформирания парламент. И отново бе ред на ГДБОП, сведена от вътрешния министър Михаил Миков до отдел в Криминалната полиция.
Предишното управление на БСП и ДПС също започна с това - пращането на службата в ДАНС и прокарването на нов закон за МВР. Сега ГЕРБ ще прави обратното.
Все в името на доброто
За трети път през последните 6 години т.нар. антимафиоти ще си сменят абревиатурата и ще правят голямото разместване. Същото важи и за ДАНС. На т.нар. родно ФБР близо седем години след създаването му това ще е трета промяна.
Ако с тези смени се изчерпят реформите в сектора „Сигурност“, едва ли ще има някакъв ефект от тях. Остава усещането, че целта не е истинска промяна на спецслужбите, а достъп и контрол на информацията от тях за политически цели. Независимо кой е на власт.
За 25 години демокрация политиците така и не намериха време да приемат рамков Закон за националната сигурност. И върху него да се изработи нормативната база за работа на всички спецслужби. Да не говорим, че и цивилното разузнаване (НРС), и Националната служба за охрана (НСО) работят толкова години без закон, което е пълен абсурд.
През целия преход партиите спорят къде да бъде мястото на специалните служби и кой да ги контролира. Дали президентът, правителството или парламентът. Моделът „ГЕРБ“ предвижда връщане към положението отпреди 2013 г. с превръщането на МВР отново в мегаминистерство. ГДБОП да стане отново ударното звено на ведомството, което да се занимава с всичко - от компютърни престъпления, през данъчни измами до наркотрафик. А ДАНС отново да стане информационна служба без полицейски правомощия, която пише доклади до първите мъже в държавата, които обикновено никой не чете.
Истината е, че нито този модел, нито сегашният са работещи. За една година от преминаването на антимафиотите в ДАНС не се усети някаква коренна промяна в борбата с организираната престъпност. Някой да си спомня
за арестуван и осъден голям криминален бос?
Или пък корумпиран висш държавен чиновник? Агенцията започна да се занимава с лов на контрабандни цигари. От това нито контрабандата е спряла, нито е напълнена хазната. Просто бе сменена една табела.
Предишният модел, заченат в началото на 90-те години на миналия век, също не бе кой знае колко ефективен. Според него по съветски образец цялата дейност в борбата с престъпността бе поверена на МВР, включително и контраразузнаването. Което правеше вътрешния министър ключова фигура в правителството с неограничена власт и достъп до информация. И неизменните опасения
за политическа злоупотреба с тях
Плахият опит чрез създаването на ДАНС да се промени това удариха на камък. Агенцията тихомълком бе кастрирана и натирена встрани. Някак странно се забравят двете й основни функции - контраразузнаване и борба с корупцията по високите етажи на властта.
В първата ДАНС се провали тотално - достатъчно е да се посочи атентатът в Сарафово през 2012 г. А във втората „успехите“ й се изчерпаха до ареста на заместник-шефа на Държавната агенция за младежта и спорта (ДАМС) Иван Леков през 2008 г. за корупция. Леков обаче бе оправдан напълно от съда. Ако някой сега си мисли, че с връща- нето на ГДБОП в МВР ще настъпи нещо повече от смяна на имената, се лъже. Сякаш т.нар. реформи в МВР спират до тази промяна. И типичен пример за това е ГДБОП.
Създадена е през 1990 г. на базата и с кадри на бившето Шесто управление на Държавна сигурност като Централна служба за борба с организираната престъпност (ЦСБОП). Беше Национална (НСБОП), после Главна дирекция (ГДБОП), след това стана отдел „Противодействие на организираната и тежката престъпност (ПОТП), наричана от служителите си ПОТЪП, отново Главна дирекция, за да премине в ДАНС. Сега обратно в МВР. Колко престъпни групи за 25 години успя да разкрие, да даде на съд и да прати в затвора въпросната служба за борба с мафията, наричана допреди две години „преторианската гвардия на Цветан Цветанов“ ?
Осъдените криминални босове се броят на пръстите на едната ръка: Димитър Желязков-Очите, споразумял се с прокуратурата, и изчезналите в странство Братя Галеви. Да добавим и групата за отвличания „Наглите“, получила наистина тежки присъди, но с уточнението, че истинските главатари на бандата не бяха открити, както и парите от откупите. Е, не е ли малко за 25 години съществуване?
Сменяйки табелите на службите, политиците не разбраха едно, че реформите в МВР трябва да бъдат радикални, а не козметични. Неефикасността на мегаминистерството, към което по време на управлението на Цветанов освен всичко останало бяха вкарани Гражданска защита, Държавният резерв и тел. 112, личи от разстояние. Примери много, но ще посоча три.
Тоталното несправяне с битовата престъпност, която е най-големият бич за обикновените хора. Опитите да бъде решаван
с прибързани пиар акции
от типа „жандармерия пази селата“ или станалата печално известна „Респект“ не успяха да решат проблема. Помни ли някой стратегията от времето на кабинета „Костов“ - „Полицията в близост до обществото“? Или пък нареждането на един главен секретар на МВР лампите на полицейските коли да работят нонстоп, за да респектират престъпниците? Едва ли.
Кризата с бежанците, която отново може да се повтори, показа неспособността за действия на МВР в извънредна ситуация. Наложи се полицаи от страната да бъдат командировани на браздата и като селски пъдари да пъдят с пръчки нелегалните имигранти от границата. Дублиране на функциите на дирекции, отдели и сектори в министерството. С контрабандата на цигари се бориха и се борят ГДБОП, Граничната, Икономическата и Криминалната полиция и дори районните полицейски управления. А от една година и ДАНС. Е и?
Така е и с т.нар. телефонни измами. Тази хитра и проста схема, изработена от роми от Вятово, Русенско, и горнооряховския кв. Калтинец, вече вирее в различни варианти цели 11 години. Тя направи супербогати някои ромски босове и крайно нещастни хиляди българи.
Как е по-света?
В Сърбия, Румъния и Гърция има сходни на ГДБОП служби в рамките на Криминалната полиция, а Турция освен антимафиоти има отделна агенция за борба с наркотрафика.
Интересен пример е Великобритания. През 2006 г. правителството на Тони Блеър проведе сериозна реформа на специалните служби. Тогава бе създадена Британската агенция за борба с организираната престъпност - СОКА. През октомври 2013 г. започна работа още една такава служба - Национална криминална агенция (НКА) за борба с организираната престъпност. Тя замени Агенцията за сериозната организирана престъпност, наричана често британското ФБР, но критикувана заради неспособността й да издири и да изправи пред съда престъпните босове и да отнеме незаконно придобитото им имущество.
Тези служби са подчинени директно на премиера и нямат нищо общо с вътрешното министерство. Контролирани са от парламента. Във Франция действа Дирекциящ за борба с организираната престъпност, която обаче е към Министерството на правосъдието. В Германия, Белгия и Австрия с организираната престъпност се занимава Криминалната полиция.
Истинската реформа в сектор „Сигурност“ ще се случи, когато в МВР остане само униформената полиция, която да се противопоставя на уличната и на т.нар. битова престъпност. Борба с мафията и корупцията? Да, с мощна антимафиотска служба, подчинена директно на правителството и контролирана от президента, премиера и парламента. Със сериозни законови правомощия да арестува и депутати, и министри. Иначе винаги ще остават съмненията, че службите са преторианска гвардия на някого. А и изкушението да се използват като такива не е никак малко.
Вместо това ни се предлагат козметични промени и поредна смяна на табелките.