Булевард „Витоша“ вече не е Меката на търговията в България. Две малки сгушени улички в сърцето на София й отнеха короната за най-скъп район по показателя „наеми на магазини“. На „Съборна“ и отчасти на ул. „Леге“ постепенно се заформи букет от лъскави бутици. В нов доклад на международната компания „Кушман & Уейкфийлд“ се изтъква, че „Съборна“ и „Леге“ се очертават като първокласни локации за магазини от най-високия ценови сегмент. Съсредоточаването на луксозни марки там моментално се отрази и на наемите. Търговските площи на ул. „Съборна“ се наемат средно в коридора 60-80 евро на кв. метър, показват данни на компанията за бизнес имоти „Фортън“. По-високите стойности са за магазини с по- малка квадратура. Най-търсена засега е частта от църквата „Света Неделя“ до Археологическия музей на ъгъла с „Леге“.
Информацията за реални сделки на агенция „Явлена“ показва следните наеми за „Съборна“ - между 55 и 70 евро на квадрат месечно. Ето конкретни примери: помещение с площ 120 кв. м е отдадено за 6700 евро на месец, или 56 евро/кв. м. А за магазин с площ 70 кв. м са постигнати 4700 евро, или 67 евро/кв. м. На бул. „Витоша“ тези наеми са трудно постижими. От 120 евро на квадрат през 2005 г. средните ренти на търговски площи там се свлякоха до 40 евро/кв. метър. Данните се потвърждават от няколко големи агенции.
„Във всеки голям европейски град се обособяват малки ВИП улици с бутици от престижни марки. Магазините по „Съборна“ все още са малко като брой, за да се превърне мястото в истинска търговска зона. В това отношение „Витоша“ засега е ненадмината и затова софийският булевард продължава да представя България в международните класации“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във „Фортън“.
„Още няколко наемателя на ул. „Съборна“ трябва да се сменят, за да се оформи мястото като истинска зона за бутици. Но трансформацията е в напреднал стадий и е възможно до една година това да се случи“, добави Мая Иванова, мениджър „Наеми“ в „Явлена“.
Снимка - Антон Станков
|
„Витоша“ - след залеза идва изгрев
Булевард „Витоша“ изживява ренесанс напоследък. Централната артерия, сега изцяло пешеходна, се напълни с живот това лято. Най-вече заради заведенията, които дадоха възможност на софиянци и гостите на града да се отпуснат на пъпа на София, без да фучат автомобили покрай тях.
Обликът на централния булевард се промени. Луксозните бутици постепенно опразниха витрините и бяха заменени от магазини от среден ценови клас, както и от многобройни ресторанти и барове - вече близо 30.
Над 40 търговци напуснаха „Витошка“ от есента на 2008 г., когато започна кризата и потреблението рязко намаля. През зимата на 2010/2011 г. нивото на празни магазини стигна невиждан рекорд от началото на демокрацията. Пустееха 18 помещения, или 10% от общия брой. Сега нещата са по-различни - свободни са не повече от десет обекта.
Близо 30 са вече заведенията по булевард ''Витоша'', като повечето отвориха през последните две години. Снимка - Николай Стойков
|
Метрото също се оказа силен катализатор за случващото се по българския „Шан-з-Елизе“. Първоначално част от булеварда беше затворена заради строежа на подземното влакче и обхода за спирка НДК. Това буквално срина оборотите на търговците в близост. Последва реконструкция на участъка от „Патриарх Евтимий“ до ул. „Неофит Рилски“, който сега прилича на модерна европейска улица.
Преди дни стана ясно, че до края на годината ще тръгне и смяна на настилката на отсечката от „Неофит Рилски“ до ул. „Алабин“. Ремонтът ще трае до лятото на 2013 г. Това със сигурност ще донесе още половин година неприятности на магазините в близост. Но ползите от реновирането са толкова големи, че след това възходът на „Витоша“ изглежда предначертан.
(в. Преса, печатно издание, брой от 316 от 20 ноември 2012)