Г-н Петков, ще се повишат ли цените на застраховка „Гражданска отговорност“? Някои застрахователи прогнозираха 1000 лв. за полица. Възможно ли е?
- Целта на България е да се достигнат европейските ценови нива въпреки ниските доходи на хората, но това няма как да се случи тази година и за щастие на потребителите тарифите ще си останат без промяна. Причината е, че целият пазар се е съсредоточил в тази застраховка, която е задължителна и в момента пълни хазната на всяка компания. Затова конкуренцията е изключително остра и никой не иска да вдига цените. От друга страна, „Гражданска отговорност“ се възприема като вид данък. Хората не се интересуват от компанията, в която ще я сключат, а къде е най-евтина. В момента цените на отделните дружества се различават с 4-5, максимум 10 лв. Но за хората това е килограм сирене. Друг е въпросът, че между нас има колеги, които използват различни трикове за допълнително намаляване на тарифите.
Нали бонусите са вече забранени?
- Изключвам кебапчетата, пилетата, бозите, биричките, които се даваха преди и застраховките се правеха под път и над път. Това вече не може да става, но сега пък се появяват бонуси, които се правят при еднократно плащане на премията. Комисията за финансов надзор (КФН) не може да следи всичко. Тя не може да се превърне в стражар и да пази всеки брокер.
Казвате, че цените няма да се вдигат, но обхватът на полицата пада. Защо?
- През миналите години тя се сключваше на кочани и това можеше да стане навсякъде. Сега трябва да се сключва единствено от лицензирани агенти и лицензирани брокери по електронен път. На второ място една голяма част от хората, въпреки че не употребяват своите автомобили, не ги спират от движение в КАТ. Така се получава голяма разлика между регистрираните и застрахованите коли.
Хората си казват: не карам автомобила си, няма да го застраховам.
- Да, но по закон са длъжни. По-важното е, че не разбират същността на тази застраховка. Те си мислят, че това е полица, която покрива щетите по тяхната кола, а не щетите, причинени на трети лица. Така че трябва да се прави разлика между каско и „Гражданска отговорност“. Тези разлики се разбират, когато се случи някакво сериозно ПТП извън страната. Не дай боже да убиеш чужденец. Исковете достигат милиони евро. Те се плащат от застрахователите срещу полици от 150 или 200 лв. Ако човекът няма застраховка, гаранционните фондове на съответните държави ще платят, но след това ще отправят регреси срещу него. Затова в развитите страни никой не може да си позволи да се качи на автомобил, без да има покритие. И санкциите са изключително строги.
Какви?
- В Гърция например глобите са от 1000 до 2000 евро, докато у нас са 500 лв. за физически лица и от 1000 до 5000 лв. за фирмите.
Смятате ли, че и тук са нужни по-високи санкции?
- Не, защото хората няма да могат да ги плащат. Не може да накажеш някого с 5000 лв., при положение че получава 500 лв. заплата. Затова законодателят се стреми да балансира. Но въпросът опира до това колко сме отговорни. Ако искаме да пътуваме безпроблемно по цяла Европа без гранични проверки, трябва да имаме „Гражданска отговорност“ и трябва цената й да се вдига. Колата стана за българина необходимост, без която не може. В България се движат над 3,5 млн. автомобила. Изключвам около 1 млн., които са по моргите и в автопарковете и чакат своите нови собственици.
Колко от тях имат автокаско?
- Делът му все повече пада, защото хората нямат пари. В момента те си определят приоритети. Решават, че ще си правят само „Гражданска отговорност“, защото колата им вече е остаряла, и се молят да не се случи нещо.
Кражбата обаче не може лесно да се преглътне.
- Да, така е, а кражбите се увеличават. При нас те са скочили двойно от началото на годината.
Какви мерки вземате?
- Поставяме за наша сметка джипиеси, с които искаме да забавим крадците, защото ние не можем да им противодействаме напълно. Решат ли да ви откраднат колата, рано или късно ще успеят. Увеличаваме и тарифните числа за някои марки, защото не може да продължаваме да продаваме евтини полици.
Защо не предлагате полици, които да покриват само няколко риска? Така цената ще бъде по-достъпна за хората.
- Това го правим от 3 г. Питаме клиента какви рискове иска да бъдат покрити. Той може да каже, че иска само ПТП и кражба, без злоумишлени действия, щети на паркинги и други. Така ще трябва да плати не цялата премия, а половината. Жалкото е, че целият ни бизнес се сведе до застраховка на автомобили.
Може би защото се вижда ползата от тези полици.
- Рисковете за един автомобил са много повече, отколкото за едно жилище. Дали къщата ви ще бъде залята от наводнение, не е сигурно. Но колата е изложена всеки ден на риск. Затова бих посъветвал хората да не остават без тези покрития, без значение къде ще бъдат направени. Където искат да ги правят, нека всеки избира. Но да не остават без „Гражданска отговорност“, защото рискът е огромен, ако тръгнеш в чужбина. Нашите съдилища за един или два смъртни случая дават по 100-200 хил. лв., но в Европа се присъжда много повече само за една счупена ръка. При каското нека всеки избира тази рискове, които са му необходими. Така полицата ще е по-евтина. При самоучастие цената също ще бъде намалена.
Как ще коментирате идеята брокерите на недвижими имоти да бъдат задължени да сключват застраховка професионална отговорност?
- Това е една хубава стъпка, която би довела до елиминиране на брокерите в сивия сектор, тъй като тя ще вкара в руслото всички, които искат да упражняват тази професия. Лошото е, че и за много други професии застраховка професионална отговорност е задължителна. Това е предвидено в законите за лекари, нотариуси, архитекти, строители. Проблемът е, че няма инструменти за контрол. Да вземем лекарите - ако се направи едно проучване в София, ще се види, че не повече от 40% от тях имат такова покритие. За адвокатите е по същия начин. Изключение правят адвокатите, които представляват чужди фирми в България, защото първото нещо, което искат чужденците от един български адвокат, е да му видят сертификатите и застраховката. Как иначе ще защитава сделки и операции за милиони. При един фал от негова страна чуждата компания губи. Но факт е, че не повече от 30% от адвокатите имат такава полица. И никой в гилдията им не го изисква. Докато на Запад, за да бъдеш защитник по някакво дело, трябва да представиш полицата си.
Не може ли контролът да бъде от страна на Комисията за финансов надзор (КФН)?
- КФН упражнява надзор единствено върху застрахователните брокери. И това е единственият орган, който спазва стриктно изискванията. Докато за останалите професии надзорът трябва да се прави от самата гилдия.
(в. Преса, печатно издание, брой от 319 от 23 ноември 2012)