Коледни добавки може и да няма, но хиляди собственици на земеделски земи ще получат неочакван бонус догодина, защото подземната тръба на газопровода „Южен поток“ ще мине през имотите им.
За парцел с площ 6,7 декара, колкото е средният в България, човек ще получи еднократно между 750 и 1600 лв., за да бъде учредено право на преминаване (сервитут) през нивата му. Това показват сметки на в. „Преса“ на база пазарните цени на земеделските земи в момента. Земя няма да се отчуждава с изключение на местата за трите компресорни станции край Варна, Плевен и сръбската граница.
„Собствениците не бива да очакват, че „Южен поток“
ще ги направи милионери
но ще получат справедливо обезщетение. Дължината на газопровода ще бъде 538 км и ще премине през близо 11 000 имота от област Варна до Видин“, съобщи за „Преса“ Георги Гегов, изпълнителен директор на „Южен поток България“. По думите му компанията планира между 10 и 20 млн. лв. за компенсиране на засегнатите притежатели.
Средната цена на земеделската земя по трасето сега е между 400 и 550 лв. на декар. Практиката показва, че за учредяване на сервитут се плаща най-често между 80 и 85% от пазарната цена на земята, казаха водещи оценители. Това означава, че собствениците ще получат между 320 и 470 лв./дка.Най-високите стойности са в областите Плевен, Русе, Разград, Шумен и Варна. Там обезщението за нива ще бъде в горната граница между 420 и 470 лв/дка.
Ударното строителство на газопровода се очаква да започне след средата на 2013 г. |
Сметките са правени на база площта на възстановените земеделски имоти след началото на демокрацията. На българина бяха върнати средно по около 40 дка земя, пръснати на шест различни места в едно или повече землища. Това прави 6,7 дка средна площ на една нива - обясни Борислав Петков, председател на Българската асоциация на собствениците на земеделски земи.
Ако тръбата мине през парцел с площ 6,7 дка, сервитутът няма да обхване цялата му площ. Георги Гегов обясни, че правото на преминаване ще засегне 17,5 метра вляво от тръбата и 17,5 метра вдясно. Общо широчината на сервитута ще бъде 35 метра. В зависимост от формата на нивата „Южен поток“ би изял между 2,3 и 3,5 дка от нея.
Собствениците трябва да знаят, че правото на преминаване се учредява с писмен договор с нотариална заверка между страните. Ако те не постигнат съгласие, сервитут се създава със заповед на кмета на общината. Обезщетението се определя от комисия, назначена от градоначалника, или по съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител. Решението на комисията може да се обжалва пред съда.
Най-големите късметлии ще се окажат хора с 2 или 3 ниви, през които ще мине голямата тръба. Тогава те може да получат и по 2000-3000 лв. компенсация от „Южен поток“.
Втори бонус за съсипана реколта
Компанията планира и още едно еднократно обезщетение - за нереализирана продукция по време на строителния процес, обясни Георги Гегов. Логично е то да се изплати на земеделските производители, които обработват нивите и плащат рента на собствениците. Компенсацията ще се определи на база на пазарните цени на продукцията. Очаква се ударното строителство на газопровода да започне след средата на 2013 г. Наетите работници за полагане на тръбата може да достигнат 3000.
Непосредствено над тръбата хората ще може да сеят пшеница, царевица, рапица и други нетрайни насаждения. Няма да е позволено обаче залесяването на тези територии, нито засаждането с овощни градини и лозя, обясни Георги Гегов. Според него трасето се проектира така, че да не минава през овошки, лозя и гори. Избягват се и границите на големите населени места. Ако тръбата мине през парцел, подходящ за строителство, учредяването на сервитут ще струва много скъпо. Затова „Южен поток“ заобикаля градовете.
Хората в Разградско разчитат „Южен поток“ да мине през земите им, за да получат свежи пари. Снимка - БГНЕС |
Земляците на Кубадински искат компресорна станция
В Лозница, област Разград, с нетърпение чакат старта на „Южен поток“. Жителите на шестте села от общината, през които ще мине трасето, се надяват да получат добри пари за нивите си.
Хората възприемат мегапроекта като шанс да получат свежи пари, с които да си решат важни проблеми. Очакванията са, че тарифите, по които ще се компенсират собствениците, ще са близки до пазарните, обясни кметът на Лозница Айхан Хашимов.
Земляците на героя на социалистическия труд Пенчо Кубадински се надяват в техния участък да се изгради и една от компресорните станции, които ще поддържат налягането по трасето. По време на общественото обсъждане на проекта през лятото шефът на „Булгаргаз“ Кирил Гогов съобщи, че това е много вероятно.
Ако проектантите спазят предварителните си разчети, в региона ще се отворят 100 нови работни места. Това е много важно за местната икономика, притисната силно от стагнацията и високата безработица, коментира кметът Хашимов.
Офшорка държи земите на входа на „Южен поток“
Свилена ВЕЛЧЕВА
168 дка на офшорна фирма, държавна плажна ивица, общински земеделски земи, държавни и частни гори стоят на входа на трасето на „Южен поток“ край Варна. Проектната компания ще изкупува земята единствено на местата, където се предвиждат компресорни станции. Една от тях ще бъде именно до Варна, където тръбата ще излиза от морето.
Според общинския поземлен регистър на Варна един от малкото частни собственици с цели три терена на входа на тръбата е софийската „Шангрела“ ЕООД. Дружеството е собственост на регистрираната в Никозия „Тейлуинд трейдинг енд инвестмънтс“. Представител на кипърската фирма и бивш собственик е бизнесменът с ливански произход д-р Газуан Шараф. Той е сред най-известните спекуланти с имоти у нас. Навремето направи страхотен удар, закупувайки от военните терена, където сега се намира столичният мол „Сердика център“. Брат му Рамез Шараф се яви на търга и го спечели с оферта от 39,6 млн. лв. Две години по-късно имотът бе препродаден с почти двойна печалба - за 74,3 млн. лв.
„Вероятно има еуфория у собствениците на земи и желание да се получи цена над пазарната за имотите по трасето, но когато става дума за национални и трансгранични проекти, държавата има лостове да контролира процеса“, смята Добромир Ганев, управител на компанията за имоти „Форос“.
„Не съм забелязал да има раздвижване на имотния пазар в общината“, заяви Филчо Филчев, кмет на Провадия, откъдето ще мине трасето. Причината според него е липсата на информация сред населението. „Никой не знае откъде точно ще прокарат тръбата“, каза Филчев. По думите му хората хранят по-голяма надежда за разкриване на работни места, отколкото за бързо забогатяване от земя. Още повече че най-апетитните парчета от баницата вече са разпределени.
(в. Преса, печатно издание, брой от 337 от 11 декември 2012)