- Г-н Димитров, как ще коментирате акцията „Митница“ на ГДБОП и Дирекция „Вътрешна сигурност“ на МВР в нощта срещу четвъртък на Капитан Андреево?
- Поздравявам прокурорите за смелостта им. Като начало като първа стъпка акцията е добра. Но е отдавна закъсняла и непоследователна. Можеше например да изчакат да видят накъде ще тръгнат парите. Дали има някой по-нагоре по веригата. Ама не: зор да се спре веднага. Имало СРС-та. Дано от тях нещо да излезе. Но те по-скоро ще помогнат за разгадаване на механизма, а не за търсене на отговорност от шефовете. Възможните версии са различни и всичките са недоказуеми.
- В какъв смисъл?
- Първата и най-вероятна версия за акцията е, че уличените не са пратили парите нагоре, а са си задържали повече от разрешеното. Затова тази смяна се удря, а останалите смени и ГКПП-та са оставени да работят за благото на нацията. Втора версия: тези са пуснали опозицията да се намеси или са санкционирали не когото трябва. И сега има реванш. Трета версия: Цецо не може да преживее подкрепата на Дянков за Танов и не спира да работи против него. Затова вероятно са ударили само митничарите, а не граничарите. На гръцката граница целият контрол се осъществява само от граничари. Къде са разкритията? Ако тази акция е първата и последната, от ЕС ще ни подозират в укривателство заради Шенген. Ако пък бъдат ударени следващи митници, ще ни питат защо чак сега, след като всички са едни и същи по местата си. Трябва разумно обяснение, на което да повярват.
- Защо според вас се прави точно сега? Заради предстоящия доклад по „Правосъдие и обществен ред“? Заради членството ни в Шенген? Заради нещо друго?
- Акцията е и заради доклада, и заради Шенген, и заради ината на Цецо да се покаже по-, по-, най- от Дянков. Вижте какво се получава на практика. Митничарите са благодарни на Танов, че след чистка от 1200 души, закриване на митници и дирекции и проведени тестове, събеседвания, детектори и конкурси ги е назначил да работят на границата. Танов е благодарен на Цецо, че е хванал как назначените от него митничари пускат по 500 тира на смяна срещу 15 000 лева. Пътем споделя, че той е толкова доволен от резултата, та чак отваря дума да продължи в същия дух дейността си, като назначава митничари по границата и провежда поредните реформи. Това му било приоритет. Така че с приоритетите сме наясно, а за резултатите от тях досега сигурно вътрешния министър трябва да питаме.
- Защо него?
- За три години да ги е хванал сам 1000 пъти. Говорим за тази смяна, а има още една и още няколко граници и много ГКПП-та по тях. Случаят е ярко и безспорно доказателство пред западните посланици, че нямаме граници, че има корупция, че реформата в митниците не се е случила и има нужда само в този мандат тя да се прави за трети път. Премиерът трябва да благодари и на двамата вицепремиери, че ще трябва пак отначало да говори за политическата си воля, ярка непримиримост към корупцията и как сме най-надежната граница и страж на Шенген. А посланиците да кимат с глави и да пресмятат само за това ГКПП - три години по две смени на ден по 500 камиона на смяна - колко милиона тона цигари алкохол и контрабандна стока е влязла в Европа и колко стотици тонове наркотици са отишли при децата им благодарение на професионалните действия на нашите реформатори.
- Как гледате на сметките, че само на Капитан Андреево всеки месец се събират по 2 млн. лева? Какво ли е за цялата система на митниците?
- Дянков трябва да каже дали хората му да ровят по касовите апарати на кибритопродавачките и кафе автоматите, или да си види своята къщичка и огромните пропуски в приходната част. Аз от времето на Муравей (финансовия министър в кабинета на Иван Костов Муравей Радев - бел. авт.) едно и също говоря: не може да искаш поставянето на касови апарати на сергиите, а да не провериш касовия апарат на държавата - митниците. Между другото на Капитан Андреево сметката не е аритметична: 365 дни по 2 смени по 15 000 лева. Сега е слаб сезон. Има и по-силни. В момента по 500-700 камиона и още толкова рейсове минават за денонощие, ама лятото трафикът става двоен. Вие си го смятайте както прецените. Лошото е, че в Евросъюза може да го пресметнат по техния си начин. Щом на практика нямаме граница с Турция и всеки може да си прекара каквото и когато си поиска, изводът може да е само в посока - непоправимо лошо или просто лошо.
- По ваше време правеха ли се такива акции?
- Да, имах почти всяка нощ посещение на поне две ГКПП-та или митници. Имам в Русе подобен случай. Цялата смяна на Дунав мост без отдела по наркотрафика беше докарана по моя заповед в РДВР-то. Сигналът беше подаден от зам. областния управител. Аз тръгнах от София. Бойко Борисов - тогава главен секретар, беше уведомен веднага. Той участва по секретен канал от София, а аз - на място. Ваньо Танов тогава още набираше стаж в полицията, но и той беше мобилизиран от шефа си през онази нощ. Така че се е действало веднага. При това тогава само имаше оперативна информация за казани на глас намерения за събиране на пари. Не са събирани, не са разпределяни, не са давани, но е имало разговори за това. И аз ги уволних всичките. Разбирам как ви звучи, но така беше. Те не бяха направили нито едно противозаконно или наказуемо по административен ред действие. Събрали се в кафето, говорили си, обсъждали си. На Кулата също ги хванах, че са пуснали 2 камиона и цялата смяна си отиде. На Капитан Андреево също ги сменихме. После и другите смени така си отидоха. По едно време нямаше кой да застане на границата с Гърция. Една неделя смяната с рейса вместо на Калотина замина на гръцката граница. От русенската митница два рейса им взех, за да могат да пристигнат на Златарево и Кулата! Само и само да не са местните митничари и да прекратим практиките. А сега три години границата е отворена, чакаме някой друг да ни свърши работата. За по-лесно и границите с Гърция и с Румъния сме ги оставили на произвола на съдбата. После: откъде 8 милиарда къса цигари контрабанда? И нямаме пари за пенсии.
- Как бихте се почувствали, ако сега бяхте на мястото на Ваньо Танов?
- Вероятно като току-що събудил се от здрав тригодишен сън. Събуждам се и изведнъж - изненада. Имало корупция, имало договорени схеми, цели граници стоели безконтролно и се прескачали кой както и когато си поиска. Реформирал си нещо. То станало по-лошо, отколкото е било и по време на ембаргото. Твоите назначения са се издънили за пореден път, ама ти си се наспал и си пълен с енергия и искаш да опиташ пак. Руснаците казват за подобни случаи: „Мы хотели лучше, получилось как всегда“ (Ние искахме да стане по-добре, но стана както винаги. - бел. авт.). Хубави сънища и тъжна действителност.
- Докъде мислите, че стига корупционната схема във височина?
- Ако е организирана престъпна група - а при 8 обвинени няма как да е иначе, реализацията не може да се изчерпа само с тези хора. Защото 8 души няма как да задържат само за себе си по 15 000 на смяна в продължение на тригодишен период. Ако е така, те отдавна да са пенсионери на Малдивите. Парите са били за по-нагоре. Колко нагоре и кои са там, всички знаят и именно понеже знаят, ще очакват разкритията да спрат дотук. А събираните в продължение на години пари да изчезнат. Гледахме го при Наглите. Сега и в митницата ще е същото. И понеже всички знаем какво и как се случва, изводът ще е, както при Наглите: има взети пари, ама не ги знаем къде са; има организатори, ама не знаем кои са. И понеже важни са само фактите, резултатът ще е следният: няма пари, значи не са съществували. Няма хванати организатори, значи не е имало такива.
- Какви санкции очаквате, че ще има за уличените митничари?
- Истината е, че тези хора са жертви и ще бъдат жертвани. Ще накажат тях, за да не се стигне до организаторите им. Тези хора са хванати. Изпълнявали са това, което им е наредено, но те няма как да го докажат, а и никой не иска да стига нависоко. Те и само те ще отговарят за всичко. Тези над тях по веригата ще твърдят, че са оклеветени, набедени, а и нищо не може да се докаже, щом не са хванати с парите. Думата на редовите митничари няма да има никаква доказателствена сила. Винаги е било така. Единствената възможност е, ако някой се е презастраховал и е записал или документирал нещичко. Няма доказателствена сила, но е отправна точка за тези, които наистина искат да стигнат докрай.
- Какво излиза: митниците ли са най-корумпираната система в държавата?
- Според мене най-корумпирани са в сектора на енергетиката и енергоносителите. Част от тях неминуемо корумпират и митническата система. Но най-видима и най-доказуема е корупцията в митниците. Колко му е да пресечеш границата, да спреш рейс или камион и да попиташ хората вътре искат ли ви пари - кой, колко. Да се види при коя смяна. Мен в Сърбия, Македония, Гърция, Турция, Румъния поне сто пъти са ме спирали шофьори на тирове да ми казват къде какво става. Вярваха ми хората. Видят ми джипа и започнат да ми премигват с фаровете.