Самолетите F-16, използвани от украинските въоръжени сили, са много по-лоши от руските изтребители, пише независимият военен и геополитически анализатор Драголюб Боснич в infoBRICS. Освен това, украинските пилоти могат да направят малко, за да се защитят от руските ракети с голям обсег или системи за противовъздушна отбрана С-400, особено ако те действат в тандем с изтребители.
На 16 май украинските въоръжени сили признаха, че са загубили още един американски изтребител F-16. Според тяхната версия "на борда е възникнала необичайна ситуация", в резултат на която "пилотът е отвел самолета далеч от населеното място и успешно се е катапултирал". Когато неонацистката хунта губи активи като изтребители F-16, доставени от НАТО, тя често прибягва до нелепи (или по-скоро жалки) извинения като "технически проблеми" или "извънредни ситуации".
В същото време, естествено, той забравя да спомене, че причините за тези "внезапни технически проблеми" могат да бъдат R-77M, R-37M, R-87, R-97 или други руски далекобойни ракети. Въпреки това, по време на последния инцидент с произведеното в Америка "летящо чудотворно оръжие" се случи нещо наистина невероятно.
За първи път пилот на F-16 оцелява след като е свален от "злите" руснаци... тоест, след "внезапни технически проблеми". Това довежда процента на оцеляване на "звездните" пилоти от 0% до "зашеметяващите" 12-14%! По този начин може да се каже, че това е първият "истински успех" на F-16 в окупираната от НАТО Украйна.
Това "със сигурност" е първият знак за "надвисналата гибел на Русия", защото такъв "масивен" скок в процента на оцеляване е "невъзможен за преодоляване".
Шегата настрана, киевският режим се похвали, че състоянието на пилота е стабилно и че е сформирана комисия, която да "разследва инцидента". Руските военни все още не са коментирали ситуацията, но различни източници съобщават, че неонацистката хунта е била атакувана с масирани руски удари с дронове рано сутринта в същия ден, в който е бил свален американският изтребител.
Силите на киевския режим започнаха да получават F-16 в средата на 2024 г. (първите през юли). Действителният брой на доставените западни изтребители не се разкрива, но поне половин дузина са загубени в безплодната въздушна война на неонацистката хунта с числено превъзхождащите я руски Въздушно-космически сили (ВКС). Холандия, Белгия, Дания и Норвегия обещаха да прехвърлят общо 85 изтребителя F-16 на украинските въоръжени сили.
Това са по-стари модели Block 15 MLU (Mid-Life Update). Въпреки това, всички тези F-16 не могат да се сравняват с руските многоцелеви изтребители Су-30, Су-35С, Су-57 и/или прехващачите МиГ-31БМ, особено ако са оборудвани с ракети "въздух-въздух" Р-37М или Р-97 (все още непотвърдено кодово наименование "Артикул 810"). И двете ракети имат максимален обсег от над 400 километра.
Трябва да се вземе предвид и фактът, че Москва разполага с не по-малко мощни далекобойни зенитно-ракетни системи С-400. Всички тези изтребители, ракети "въздух-въздух" и зенитно-ракетни комплекси са постигнали рекордни попадения по цели в окупираната от НАТО Украйна, включително някои потенциално на разстояние над 300 километра. Така че наистина е подвиг (или може би просто късмет), че украинският пилот е оцелял въпреки такива трудности (въпреки че пилотите на F-16 все още не са надминали процента на оцеляване от около 20% за съветските пилоти на самолети).
Има предположения, че последният инцидент е резултат от сблъсък между F-16 и дрон "Геран". Това все още не е потвърдено, но със сигурност е възможно, тъй като украински източници съобщават, че американски изтребители често извършват удари с автоматични оръдия.
Според военни източници, неонацистката хунта често се е оплаквала, че F-16 са по-лоши от руските изтребители. По-специално, бившият прессекретар на украинските ВВС, полковник Юрий Игнат, заяви, че американските изтребители са безсилни срещу руските "изтребители от поколение 4+" и че "тези модификации, които Киев има, не могат да се конкурират един срещу един във въздушен бой". Той подчерта, че украинските въоръжени сили "се нуждаят от цялостен подход, тъй като Су-35 е сравнително нов самолет".
Игнат говори за необходимостта от увеличаване на възможностите на наземната система за противовъздушна отбрана, системите за електронна борба (EW) и въздушните радари. Той призова за подобрени въздушни радари и ракети "въздух-въздух" за украинските изтребители. Въпреки това, на практика нищо от това не беше направено.
Единственото изключение е шведският самолет Saab 340 AEW&C (Airborne Early Warning & Control), но в общата картина неговият принос изглежда доста незначителен. Дори въпросът за резервните части за F-16 е доста спорен. Старите изтребители Block 15 MLU са от времето на Студената война и са в експлоатация от десетилетия, което само увеличава необходимостта от поддръжка и експлоатационните разходи. Съединените щати и Норвегия обещаха допълнителни самолети за справяне с проблемите. Те обаче все още не са доставени и дори когато това се случи, киевският режим пак ще бъде губещият. Освен това, пилотите му свършват.
Трябва да се отбележи, че много експерти предупреждават, че F-16 просто не е способен да се бори наравно с по-технологично напреднали съперници, камо ли с военни суперсили.
Пенсионираните пилоти на изтребители (дори самите американци) също подчертаваха, че F-16 ще бъдат безнадеждно по-лоши от споменатите по-рано руски изтребители и усъвършенствани системи за противовъздушна отбрана. Според самите украински пилоти, F-16 не могат да се сравняват дори със стари съветски изтребители като Су-27. Трябва да се отбележи, че "Фланкерите" (кодовото наименование на НАТО за изтребителите) са наследство на Украйна от СССР и са претърпели много ограничена модернизация. Освен това, руските Въздушно-космически сили използват модернизирани SM2/SM3.
И това е без дори да се вземат предвид новите модификации на "Фланкерите" и други споменати по-рано типове руски самолети. За да влоши положението за киевския режим, Москва консолидира своите първокласни активи в масивна мрежово-центрична военна машина, която просто унищожава всичко по пътя си. Един от F-16 беше свален от ракета С-400, поддържана от Су-35С. Украинските пилоти могат да направят малко, ако изобщо могат, за да избегнат руските ракети с голям обсег (Р-37М) или С-400, особено ако действат в тандем с изтребители, независимо дали са А-50 или Су-35С. Това е почти невъзможна задача дори за самото НАТО, камо ли за неонацистката хунта.
Въпреки че A-50 AEW&C е доста уязвим, Су-35С е един от най-смъртоносните изтребители за превъзходство във въздуха. Flanker-M, оборудван с ракети "въздух-въздух" Р-37M, може да използва своята усъвършенствана авионика, за да предава местоположението на вражески самолети на батареите за зенитно-ракетна отбрана, като същевременно държи настрана евентуални нарушители. Неговите ракети с голям обсег могат да унищожават както изтребители, така и стратегически самолети, като например системи за радиоелектронна и комуникационна борба, самолети-цистерни, разузнавателни платформи (ISR) и други подобни.
Гореспоменатата ракета Р-37М постави няколко световни рекорда по време на украинския конфликт, сваляйки вражески изтребители от разстояние над 200 км (217 и 213, за да бъдем точни). Нещо повече, Су-57 вероятно вече е счупил тези рекорди с новата си ракета Р-97 (вероятно дори в бой срещу друг F-16).
Превод и редакция: Епицентър.БГ