Сръбският президент Александър Вучич стартира кампанията си "Бъдеще за Сърбия" на магистралния участък в Гърделичката клисура, част от Коридор 10, свързващ Белград със Скопие.
Строител на участъка е българската компания „Трейс Груп Холд“ АД.
Това е най-сложната отсечка от инженерна гледна точка: директното трасе на магистралата се развива в силно пресечен планински терен, в долината на реката, като успоредно на нея, преминава и електрифицирана еднопътна жп линия, както и двулентов главен път Е75. На обекта са монтирани 340 броя предварително напрегнати греди, най-големите от които са с дължина 49 м и тегло 100 т.
През 2017-та, когато официално бе открит магистралния път Е 80, сръбският президент Александър Вучич не пропусна да даде оценка на качеството на новата магистрала: „ Хората, които строиха пътя са свършили огромна работа Те промениха конфигурацията и пейзажа в тази част на Сърбия. Усмивката ми днес е 30,5 км.“
Трейс Груп Холд „АД построи 14 км от тази магистрала.
Ръководител на проекта е инж. Стойко МЕШКОВ, с когото Епицентър.бг разговаря.
- Вашето строителство, инж. Мешков, е определено от президента Вучич като част от „символите на модернизацията и бързото развитие на Сърбия“. Това е много висока оценка. С какво я заслужихте?
- С работата си! „Трейс Груп Холд“, освен че разширява портфолиото си, разширява и инвестициите си зад граница. През 2014 и 2015 г. Трейс купува последователно две от най-големите пътностроителни фирми в Сърбия, както и каменна кариера и асфалтов център, които са най-големите в страната. Ние имаме договори за текущо поддържане на около 2000 км републикански и общински пътища, на практика – цяла Югоизточна Сърбия, около 28 сръбски общини.. Ние първи приключихме своя обект от европейския магистрален път Е 80, участък Ниш - Димитровград, в края на 2017 г. бе официалното откриване. Трейс работи на два участъка с обща дължина 14,311 км. Построихме нов алтернативен път Пирот - Бела Паланка, с дължина 22 км. Изпитаната вече корпоративна структура се пренесе в Сърбия като модел. Холдингът създаде с български капитал свое дъщерно дружество „Трейс Сърбия“, което се управлява от двама изпълнителни директори - единият е сръбският инженер Предраг Спасов, другият съм аз.
- Трудно ли ви беше да се позиционирате на сръбския пазар?
- Всяка промяна е трудна, но Холдингът създаде екипи, в които има сръбски инженери и специалисти, изгради се доверие и се работи професионално съобразно сръбското законодателство. Реално ние сме сръбска фирма, с български капитал. Българите сме 6, а при нас работят 520 души. С колегите от България си разменяме екипи. Когато трябваше да се изгради бул. “Брюксел“ например, изпратихме бригада арматуристи, в която има сръбски и гръцки строители. Когато ние имаме нужда от помощ, получаваме подкрепа от България. В момента при нас тече конкурс за назначаване на млади специалисти - инженери. От 40 кандидати селектирахме 15 души. Кой ще издържи на нашия ритъм и ежедневното решаване на нелеки задачи, тепърва ще разберем. При нас има обекти, които са в 24-часов режим на работа. Такъв обект е Е75 от Коридор 10, участъкът от Гърделичката клисура.
- С какво се отличава той като пътно строителство, какви изпитания има? С какво този участък е сложен като техническо изпълнение?
- Участъкът, който ние изпълняваме, е на силно пресечен терен - дефиле, през което минава р. Южна Морава, жп линия и първокласен път, който преди изграждането на магистралата няма алтернатива. Това е единственият път към Македония и Гърция и е изключително натоварен. По цялата дължина на новия магистрален път лявото и дясното платно са с различни нивелети, което определя изграждането на подпорни конструкции.
В участък от 4750 м мостовите съоръжения са с дължина 1800 м, подпорните конструкции са 3000 м. Излети на място са над 1000 пилота с обща дължина 18 000 м. Изградихме пътен възел, който позволява движение във всички посоки.
Ще спомена и още няколко факта: по време на строителството не сме спирали движението на влаковете, нито по първокласния път. Река Южна Морава е буйна, когато се изпусне язовира, нивото на реката се покачва с 3 м за два часа, което усложняваше допълнително временните преминавания на обекта. Част от проекта е укрепването на откоса, който е с дължина 550 м, като в най-високата си част е 60 м.
- Какво представляват тези напрегнати греди, най-големите от които са с дължина 49 м и тегло 100 тона? Къде другаде сте ги използвали?
- Ще си позволя да посоча само две цифри: на обекта са изградени 552 греди, излети и напрегнати на място. Най-дългата е 49 м. Това е най-дългата монтирана греда в Сърбия, струва ми се, няма такава в България.
- В разстояние на по-малко от 5 км са монтирани 6 мостови съоръжения - това не е ли сериозно като строителство? Колко високи са тези мостове? Има ли в България такъв труден участък?
- Мостовите съоръжения са 6, най-високият е с височина 14 м, а най-дългият мост е 525 м, най-големият отвор е 55 м. Три пъти преминаваме над реката и два над жп линията. Използваните досега греди са до 45 м. Толкова сложен участък досега не е изграждан. Ако трябва да търсим аналогия, може би Кресненското дефиле ще има подобни характеристики.
- Не си спомням тук такава благодарност, каквато ви е изразил Вучич: “Усмивката ми днес е 30,5 км“, от нея Вие имате 14 км. Има ли разлика в отношението към строителите в Сърбия и България ?
- Отново ме връщате към въпроса за социалния, човешки капитал. През XXI век най- голямата битка е за хората, които знаят и могат, и са готови да работят. Този капитал се създава бавно и трудно, изисква се много труд, подходящи условия и учители, които са готови да ти дадат най-ценното: своя опит, подкрепа в труден момент, да бъдат твоя опора. В „Трейс“ работим по международни договори, с международни проектанти и надзор. Ние сме строители с голям международен опит и това ни прави конкурентни на международния строителен пазар.