Еуфорията от изборите свърши. Дойде време отново за цените на тока и храните, за цената на живота в България. А те, цените, са просто едни цифри, няма как да не ги забележи човек.
А стойността на числата, които са показани с тези цифри е непосилна за бизнес и живот. Към тези страховити числа на цените трябва да прибавим и хаоса свързан с действията на властта по отношение на пандемията. За това докато размишляват за бъдещи коалиции представям на вниманието на действащите политици няколко елементарни предложения от дълбоката провинция.
Те са 10 на брой.
За справяне с пандемията:
- Определяне състава на Националния пандемичен комитет и започване работа по Националния план за готовност на Р.България при пандемия.
- Съставяне на Единен протокол за лечение на болни от COVID 19.
- Анализ на досегашните налагани мерки и резултатите от тях.
Истината за проблемът с пандемията в България е, че властта не иска да спазва писаните правила за функциониране на държавата при пандемия. А писаните правила се наричат Национален план за готовност на Р.България при пандемия.
Ако идващата власт не знае за тези писани правила, то ето връзка към тях: https://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1334.
Повече от необходимо е да бъде съставен Единен протокол за лечение на COVID 19. И това е така, защото внедряването на най- добрите практики за лечение ще намали клиничните случаи, а от там и смъртността.
Внедряването на най-добрите практики за лечение и тяхното обезпечаване от страна на държавата е мярка, която е задължителна. Тя може да има много по-сериозен ефект от т.н. ваксинация, която никой не знае до колко игли ще стигне. Към това бих прибавил и факта, че от публични изяви на водещи български медици стана ясно, че в България има поне две доказано изключително добри практики за лечение на COVID 19.
Анализът на досега налаганите мерки е повече от наложителен.
Маските ли спряха пандемията? Затварянето на ресторантчетата и пукането по шевовете на големите магазини ли спря пандемията? Зелените сертификати ли спряха пандемията?
Отговорът на всички тези въпроси към днешна дата не е ДА. И това е повече от видно. Както е повече от видно, че в същото време имаме безпрецедентно ограничаване на конституционни права.
И всичко това се дължи на факта, че властта вече две години отказва да изпълнява писаните правила за функциониране на държавата по време на пандемия.
Хайде, нека да се опита новата власт да работи по писаните правила и да видим дали няма да има резултати. И без да звучи заплашително както вече бившата власт на Борисов, служебните правителства на Радев, така и идващата нова власт е добре да си спомнят за съдебното дело познато като „Чернобил“.
Като обвиняеми по него са привлечени Григор Стоичков в качеството му на зам.министър председател и Любомир Шиндаров в качеството му на главен санитарен инспектор по време на аварията. И двамата са обвинени, че са нарушили нормативните документи за санитарните правила за радиационна защита и не са взели достатъчно ефективни мерки за опазване здравето на населението на България.
И двамата получават ефективни присъди, като в последствие тази на Шиндаров е променена в условна. Така че нека властта внимателно да чете Националния план за готовност на Р.България при пандемия.
За справяне с високите цени на електроенергията:
- Приемане на закон за установяване на монопол за използване на ядрената енергия единствено и само за вътрешно потребление – за бита и справедливо разпределена за бизнеса.
- Проследяване на пътя на парите, които се заплащат за цената на електроенергията и оповестяване на резултатите като публични.
- Премахване на всички ограничения и пречки за микроенергетиката.
Българската Конституция разрешава съгласно чл. 18, ал.4 да бъде установен монопол за използване на ядрената енергия. Е, нека новата власт изпълни разрешеното от Конституцията ни. Вярно, ще секне далаверата с износа на евтин ток на няколко играча, но нали трябва промяна и изкореняване на корупцията. Доколкото ми е известно от медиите ДАНС започна проверка свързана с цените на електроенергията. Достатъчно е да се вземат няколко фактури и се проследи обратния път на парите, които заплащат абонатите. Така лесно ще стане ясно кой, защо и в какъв размер пари получава от цената на електроенергията, която заплащаме.
Би било добре ако властта анализира въпросът с микроенергетиката. Това означава тя, властта ди си отговори на въпроса, позволено ли е на собственик на едно жилище или малък стопански обект да го направи 100% енергийно независими, т.е. да не бъде свързан с електропреносната мрежа. Оказва се, че не е позволено. А свързването с електропреносната мрежа означава такси, такси, такси и пак такси.
За справяне с високите цени на храните:
- Промени в Наредба №26 за директните доставки на храни и суровини от животински произход.
- Приемане на Наредба за директни доставки на храни и суровини от растителен произход, която да включва и малки количества вино и спиртни напитки.
- Включване на обектите, които предлагат хотелиерски и ресторантьорски услуги като обекти, в които могат да се произвеждат храни съгласно правилата за директни доставки.
България е уникален случай за страна член на ЕС. Държавата прави всичко възможно, с което да попречи въвеждането на облекчени правила за малкия бизнес на земеделските производители, с което да им се позволи да излязат на пазара за директни доставки на храни. Засега имаме само Наредба за директните доставки на храни и суровини от животински произход.
И тази Наредба, която касае малките производители се изработи от големите производители на храни, които си партнираха в този процес със земеделското министерство. Резултатът от това е плачевен. А странно защо все още нямаме подобна Наредба за храните от растителен произход. Директните доставки на малки количества храни могат да предложат на пазара храни с високо качество и нормални цени. Директните доставки на храни ще окажат силно влияние и за развитие на туризма – кулинарен, винен и т.н.
За подпомагане на бизнеса:
- Приемане на Стопански кодекс и налагане на принципа Законодателство без администрация.
Не е необходимо човек да е икономически експерт, за да разбере, че бизнесът в България страда от явление, което се нарича корупция. И това е така, защото правилата за правене на бизнес в нашата страна са изключително много и постоянно променящи се. Както се казва законите се правят не с цел развитие, а за създаване на правила, които изискват все повече администрация и които правила целят обслужването на най - едрия бизнес. Тази практика е повече от порочна. Ето защо трябва да се премине към кодифициране на правилата за правене на бизнес в България, които да целят устойчиво развитие. Налагането на принципа закони без администрация ще ограничи силно и корупцията, която е повече от тежък товар за бизнеса.
Тези предложения са родени в дълбоката българска провинция. Разбира се не звучат харвардски, но имат пряка връзка с българската реалност и история.