- Г-н Първанов, след срещата с АБВ премиерът каза, че му е много важно в петък да бъде гласувана конституционната поправка, защото ще се даде важен знак. Към кого ще бъде този знак? И дали Борисов не се опитва да спаси министър Христо Иванов, който иначе трябва да подаде оставка?
- Знакът очевидно е необходим за пред Брюксел. За да се отчетем с оглед бъдещи доклади. Но в петък просто изтича конституционният срок и затова се бърза. Практически инициаторите и авторите на конституционната реформа са в цайтнот. И намесата на Борисов идва, от една страна, за да извади реформата от задънената улица. А от друга - да я направи по-приемлива за останалите политически сили. Защото така наречените реформатори си затвориха пътя за диалог с политически сили, които биха могли да подкрепят гръбнака на реформата.
- Коментирахте ли по време на срещата хипотезата на Радан Кънев, че ако в петък не се гласува тази промяна, може да се стигне до правителствена криза и дори до дестабилизация в страната?
- Аз вече отказвам да коментирам това арогантно поведение на г-н Кънев и неговите съпартийци. Всъщност този рекет с крайни ултиматуми не плаши никого, но създава неблагоприятна среда за приемането на предложените реформи. Така че това, което става и ще става тези дни, идва да покаже, че съдебната реформа не може повече да бъде заложник на реформаторите.
- Обсъждали сте два варианта за изход от ситуацията - А и Б.
- Единият вариант, за мен много по-чист от гледна точка на парламентарния процес и отношенията между партиите, е да се изтегли законопроектът. В ускорен порядък, за броени дни, да се подготви нов и след един месец, в началото на септември, той да бъде изгласуван не със 160, а със 180 гласа „за“, с което ще се ускори реформата.
- Борисов одобрява ли тази ваша идея?
- Борисов изрази предпочитание към второто наше предложение. Ако с първото не се получи, ние поискахме да се подготви документ в парламента, който да опише ясно онова, което отпада от този конституционен проект, в името на приемането на ядрото - трите предложения, които бихме подкрепили. По две от промените имаме категорична близост - за стабилизиране и засилване на инспектората на ВСС и за прекия избор на магистратите. По разделянето на квотите имаме различия, като ние сме за силен ВСС, докато при Борисов съдебната и прокурорската колегия вършат основната част от работата и вземат решения. Ние искаме ВСС да запази голяма част от правомощията си, но до каква степен - това ще кажат експертите. Ние в АБВ ще обсъдим и двата варианта на действие. Ако е убедително решението, което ще предложат юристите на ГЕРБ - с една декларация на парламента да се поемат ангажименти, това може да ни убеди. Но ако тя е абстрактна, не може да се разчита на нашата подкрепа.
- Една декларация не задължава с нищо депутатите. Кое ви дава гаранции, че между първо и второ четене не само че няма да се редуцира, но и ще се разшири обхватът на тази конституционна поправка, както настояват реформаторите?
- Реформаторите нямат никакъв шанс да разширят обхвата на конституционните промени. Там откровено прозират някакви групови, корпоративни интереси. Гаранция за нищо няма. Когато имаш необходимостта да събираш 3/4 или 2/3 от народните представители за подкрепа, всеки експеримент по-скоро би могъл да напрегне гласуванията и да върне нещата на изходната точка. Това е за мен по-скоро гаранцията. А наличието на документ, приет от НС, и то месец-два преди това, ще бъде сериозна рамка, която ще контролираме ние, политиците, и вие, журналистите.
- Ако в четвъртък реформаторите и патриотите например откажат да участват в гласуването на декларацията, ще я приемете ли за валидна?
- В парламента всеки гласуван документ е валиден. Но смисълът на подобен акт е в осигуряване на висока степен на подкрепа, за да може да върви напред. Ако ще играем с дребни хитрини - сега едните няма да гласуват, а после другите ще се въздържат, няма да се получи.
- Беше ли ви намекнато по някакъв начин, че ако АБВ се дистанцира и не подкрепи тази промяна, столът на министър Калфин може да се разклати?
- Категорично не. Борисов и ГЕРБ не са поставяли такива условия, защото те са неприемливи и смешни от гледна точка на демокрацията и управлението. Министър Калфин направи една реформа, която не само е силна, но и я реализира консенсусно. В продължение на три месеца той всеки ден разговаряше с работодатели, синдикати, граждански организации и сега да му се разсърдят за това, че АБВ има други виждания за съдебната реформа, и да му играят напук, това е несериозно.
- Чувствате ли се победители в АБВ след срещата с Борисов?
- Новините след срещата с премиера са успех за АБВ. Преговорният процес и добрият диалог изискват да си готов да направиш компромиси. И другият да ти отговори със същото. АБВ показа, че онова, което сме си обещали с включването в правителството - да бъдем коректив, е постижимо. Нашите условия са много категорични. Те са за отпадане на един набор от идеи, заложени в конституционния проект. Искаме да се премахне намаляването на мандата на членовете на ВСС, както и възможността да бъде питан пряко Конституционният съд, защото така ще се затлачи работата му.
- В декларацията, която ще пишат юристите на ГЕРБ, ще има ли конкретни текстове, около които се обединявате, или само общи принципи?
- Най-общо декларацията ще трябва да съдържа два основни раздела - текстовете, от които се отказват, и да се обособи онова ядро, което би могло да получи подкрепа, по-скоро като символен смисъл, отколкото като реален ефект за реформата в съдебната власт. Реформата тепърва започва. Премиерът се приближи до нашето мнение да има Съвет по съдебната реформа, съставен от изявени юристи, представители на съдебната власт, преподаватели. Той каза, че ще поканят и представители на отделните парламентарни групи. На единно мнение сме да бъде свален от сайта на Министерството на правосъдието проектът на Закон за съдебната власт на министър Христо Иванов и той да бъде сериозно преработен. Надявам се, с отчитане на идеите в нашия проект, който е отдавна депозиран в НС.
- На Борисов му предстоят разговори с БСП и ДПС. Смятате ли, че ще успее да ги убеди, така че до петък да намери поне 160 гласа в подкрепа на промяната в конституцията?
- Възможно е при диалогичност, не формална, а по същество, с ясно разписани ангажименти, да постигне подкрепа от над 180 гласа. В БСП има достатъчно подготвени юристи, те ще намерят вярната позиция. Но бих искал да апелирам - и наляво, и надясно, да не се идеологизира съдебната реформа. Тук няма ляво и дясно. Още по-малко мога да приема поставянето на съдебната реформа в геостратегическа рамка. Тези, които не приемат недобрите и неработещите предложения за конституционна реформа, са агенти на Путин. Това е просто смешно и не смятам, че прави чест на авторите на такива твърдения, които се чуват.
- Смятате ли, че министрите се справят добре? Нужна ли е оптимизация на състава на Министерския съвет?
- Има министри, които се справят много добре. Най-силно, най-убедително го прави Ивайло Калфин и той показа какво значи да си министър на реформата, без да изпуска от внимание социалната цена на тези реформи. Очевидно е, че има такива, които са попаднали по погрешка там. Известна е моята полемика с министъра на войната. Неслучайно използвам това определение на министерство, което сме имали преди 1944 г. Крайно съм разочарован от неговата компетентност. Имахме среща с него. И на въпроса откъде произтича засиленото присъствие на тежка военна техника в България, той за 45 минути даде пет различни отговора. Неговата теза е, че не носи отговорност. Споменавал съм министъра на външните работи. Но моя позиция от 25 години е, че министър-председателят има правото на инициативата или правото да не извърши промените, поемайки отговорността. Защото, когато не говори добре един министър, отговорността се поема от правителството и премиера.
- Какво е вашето усещане - ще има ли референдум заедно с местните избори?
- Вероятно референдум ще има, но дали той ще издигне авторитета на пряката демокрация, това е големият въпрос. По-скоро моите съмнения са, че вървим към дискредитиране на идеята за референдумите.
- Уредихте ли си вече среща с Михаил Миков?
- Отдавна тази тема е отпаднала. С Борисов се чухме онзи ден и вече имахме среща с него. Имаме диалог. Не мога да разбера защо това не се случва в лявото пространство. Причината не е в самия председател Михаил Миков, а в нагласата на немалка част от „Позитано“ 20, които виждат в тези избори възможност да се разправят с АБВ, а не да постигнат успех в битката между лявото и дясното. Очертава се тежък резултат за БСП и причина за това ще бъде и липсата на взаимодействие в лявото пространство.
- А за АБВ какво се очертава? Ще успеете ли да се отчетете след местните избори?
- АБВ със сигурност ще постигне много повече, отколкото има досега като представителство в местната власт. Ние ще имаме немалко свои кандидати, които ще дърпат листите, ще подкрепим много от успешните кметове, но при ясен ангажимент - или коалиция, или ако изборът е по формулата „независим кандидат“.
- Между Мая Манолова и Константин Пенчев вашите депутати кого ще предпочетат за омбудсман?
- Не мога да кажа, защото гласуването е тайно. Ще обсъдим въпроса в групата, ще имаме политическо становище, но не решение. Но мога да кажа, че и двамата кандидати са достойни. Уважавам и ценя Мая Манолова, която много израсна и има качествата на омбудсман. Ценя и това, което направи Константин Пенчев досега. Изборът ще бъде труден. Но се радвам, че сме затруднени.