Печатните медии имат бъдеще, а специално издателят на в. „Преса“ и сп. „Тема“ има потенциал да бъде № 1 на този пазар в България. С тези мотиви вчера швейцарската компания ПТЦ - Прессе телевизионс унд комуникационс Бетайлигунгс АГ, закупи мажоритарен дял в най-младата българска медийна група „Обединени свободни медии“. Собственик на дружеството е Харалд фон Зеефрид. Швейцарският бизнесмен и консултант в областта на медиите е познат у нас като един от собствениците на миноритарен дял в издателя на в. „Труд“ „Медиа холдинг“. От 1997 г. той притежава акции в медийната група, доскоро собственост на немския вестникарски гигант ВАЦ. Освен инвестициите си в нашата страна компанията ПТЦ се занимава с медийни консултации в цяла Европа. Тя е собственик и на най-четеното списание в Хърватия „Национал“. Фамилията Зеефрид от 1788 г. е собственик на имение в Северна Бавария.
Издателите на в. „Преса“ и сп. „Тема“ Тошо Тошев и Валери Запрянов остават като съсобственици в „Обединени свободни медии“.
Една от причините да инвестирам в този проект е, че виждам в него бъдеще. Ние сме добре развито семейно предприятие, амбициозен семеен бизнес и за нас най-важни са дългосрочните проекти, обяви пред „Преса“ г-н Зеефрид.
Важна причина за решението ми бе дългогодишното познанство с г-н Тошо Тошев, с когото сме съдружници от 1997 г. в „Медиа холдинг“, допълни бизнесменът.
Радвам се, че ще работим отново с моя дългогодишен съдружник. Смятам, че подобна чужда инвестиция в българската преса е гаранция за професионална и безпристрастна журналистика, коментира главният редактор на в. „Преса“ Тошо Тошев.
Г-н Зеефрид, защо решихте да инвестирате в български медии, и по-специално защо избрахте за свой партньор най-младата медийна групировка на нашия пазар „Обединени свободни медии“?
За мен това са два въпроса - инвестиции в България и в сферата на медиите. Що се отнася до българските инвестиции, аз съм убеден, че на България й предстои изключително позитивно развитие в рамките на ЕС, особено в сферата на икономиката. Да, действително преходният период продължи доста дълго и за съжаление бе неизбежен в развитието на страната. Но аз гледам напред и там виждам едно много добро бъдеще.
Що се отнася до медиите, това е основната сфера на дейността, която възнамерявам да развивам тук, основната област, в която влагам капитали в България. Реших да инвестирам в „Обединени свободни медии“, защото съм убеден, че тази млада медийна група притежава потенциал, капацитет и възможности един ден да се наложи и да бъде №1 в България.
Бихте ли представили вашата компания и в какви области се развива?
Тази наша компания е ангажирана с медии само на българския пазар. Имаме и други инвестиции, които в условията на криза ни създават някои проблеми. Така че този проект на този етап ангажира всичките ни усилия и изцяло сме фокусирани само върху него.
В този смисъл как бихте формулирали перспективите пред медиите в България и в конкретния случай пред „Обединени свободни медии“?
Без съмнение живеем в епохата на интернет, дигиталните медии и онлайн присъствието. Но аз съм категоричен, че печатните медии, всекидневниците и списанията ще продължат още дълго време да бъдат основният източник на професионална, компетентна и коректна информация за хората и обществото. И без никаква нотка на съмнение искам да ви споделя: Да, аз вярвам в печатните медии.
Естествено не бих искал да изпадам в анахронизъм и затова веднага бих искал да уточня, че всяка медийна група би трябвало да върви в крак с времето и да се развива в новата медийна среда - имам предвид интернет и онлайн присъствието. Но за мен печатните медии си остават базата за развитие на сериозната преса.
Вашата компания се нарича „Преса, радио, телевизия“ и затова бих искал да ви попитам дали след инвестициите във вестник „Преса“ и списание „Тема“ смятате да вложите капитали и в други медийни носители?
На този етап печатните медии съставляват ядрото, основата за нашето развитие на българския медиен пазар. Ние внимателно следим и анализираме какво се случва на този пазар и ако възникнат благоприятни възможности за други инвестиции, може би ще се възползваме и от тях. Но ние сме реалисти и тъй като не сме могъщ медиен концерн, а представляваме едно добре развито семейно предприятие, амбициозен семеен бизнес, за нас най-важни са дългосрочните проекти и поради това винаги действаме предпазливо и без неоправдани рискове. Ето защо нямаме намерение да пилеем излишни средства и усилия за безперспективни и моментни проекти. Поради това на този етап - и тъй като с господин Тошо Тошев се познаваме от много години - ще се концентрирам само върху този проект, свързан с „Обединени свободни медии“. Но си оставяме свободна вратичка и ако се открият и други възможности, готови сме да инвестираме и в тях.
Вие разполагате с дългогодишен опит като инвеститор в България, познавате добре нашата страна. Според вас накъде се развиват медиите и по-важното е - накъде, в каква посока съществува потенциал за развитие и в бъдеще?
Да, вярно е, познавам много добре България, развитието на България и най-важното - аз обичам България. Това е една много хубава страна и както вече споменах - вярвам в доброто бъдеще на България. Убеден съм в това.
Моето мнение е, че в в бъдеще ще се стигне до концентрация на медийния пазар и ще съществуват само няколко силни и мощни издателски групи. Кризисните тенденции все още не са преоделени, сами виждате какви трудности изпитват всички издания по отношение на рекламния пазар. Затова не мога да прогнозирам кой ще успее да оцелее в тези бих казал катастрофални за медиите условия. Пък и не бих се ангажирал да правя това. Но мога да кажа, че специално в тази най-млада и амбициозна медийна група виждам солиден потенциал за развитие и да стане №1 в България. След това вече можем да си позволим да търсим реализация и в други медийни територии.
Как виждате развитието на медиите в професионален аспект?
Едно е ясно: те ще стават все по-професионални и безпристрастни. Съществуват два елемента, които ще бележат това развитие: единият е свързан с конкуренцията и конкурентните механизми и естествената борба за авторитет и влияние в обществото. И другият не по-маловажен елемент: вярвам, че постепенно онези фирми и бизнесмени, които инвестират в този бранш не от чисто професионален интерес, постепенно ще се изтеглят и в крайна сметка ще изчезнат от медийния пазар.
За мен обаче много по-важен е един друг елемент и искам специално да го подчертая: много е важно редакциите да бъдат независими и тяхната редакционна политика да не зависи по никакъв начин от това, който влага парите си в тях. Тоест те да не се управляват чрез „съвети“, „насоки“ и - не дай си, Боже! - чрез заповеди от страна на собствениците. Медиите трябва да бъдат напълно независими и тъкмо в това аз лично виждам смисъла на мисията и на авантюрата, която предприех тук, на българския пазар.