Когато една и съща стока на световноизвестен бранд в Preonow е на 50% по-ниска цена от пазарните лидери в дадена категория - това се нарича ефектът Preo.
Платформата Preonow.com цели да предизвика трансформация във „веригата на доставки“ в глобален мащаб, като направи самия клиент част от нея.
За това научихме от публикация в сп. Форбс, което представи създателя на тази нова платформа Мустафа Ахмедов.
Мустафа Ахмедов е на 37 години, живее в България и реализира мащабни проекти в екологията, иновациите, телемедицината по цял свят. Основател е и бивш председател на Сдружението на предприемачите "Лудогорие". Член е на УС на Съюз "Произведено в България".
Поканихме го да ни разкаже за тази платформа, която все повече събира интерес на фирми и клиенти.
- Обяснете ни, г-н Ахмедов, каква е тази нова платформа за стоки и услуги на двойно по-ниска цена, която сте основали в България?
- Preonow.com се казва нашият сайт, откъдето реално може да си купите стоки и услуги на по-ниска цена.
- Откъде идва по -ниската цена?
- От факта, че ние осигуряваме условия, в които търговците могат да организират производствените си мощности и складовите наличности по-добре. Ние елиминираме всякакъв риск, който те залагат в ценообразуването. Не е необходимо да държат стоката в складови наличности, не е необходимо да разполагат с огромна сума оборотни пари, за да си купуват материали и да произвеждат стоката, не е необходимо да поемат излишен риск да произвеждат стока, която евентуално не би се продала или пък има риск да залежи прекалено много на рафтовете и да ѝ изтече срокът на годност. Всички тези рискове всеки търговец ги залага в ценообразуването и по този начин цената расте и това увеличава стойността на всеки продукт.
- Върху какво стъпва тази иновативна идея?
- С тази платформа ние предлагаме предплащане от клиента на всякакъв вид стоки и услуги и така търговецът знае кога и на кого точно какво да достави. По този начин се елиминират абсолютно всички рискове - стоката е предплатена, търговецът си е получил парите преди дори да е произвел стоката.
- Клиентът предплаща, а откъде ще е сигурен, че тази стока ще е с необходимото качество, за което той е платил?
- Въпросът е много резонен. Затова ние казваме - тази платформа е направена да обслужва брандове, които имат редовни клиенти или брандове, които се стремят към критична маса от редовни клиенти. Реално редовният клиент вече познава стоката, знае бранда, знае търговеца и му има доверие. И дори и да предплати и стоката да му бъде доставена след 1 месец, той знае точно какво качество ще получи. Това е платформа, която създава партньорство между търговците и клиентите. Това е трансформация във веригата на доставки, където влиза Негово Величество Клиентът.
Клиентът замества в голяма степен банките, които дават оборотните пари на търговците, с които те да произведат. Клиентът подава ръка на търговеца и казва: "Аз ти имам доверие, ти си моят избраник". И съответно търговецът прави жест като драстично намалява цената. Казвам драстично, защото вече имаме търговци в платформата, който успяха да редуцират цената с над 60%.
- Как вие елиминирате всички рискове на тази верига търговец-клиент?
- Рекламата за стоката я плаща платформата, кол центровете и обслужването на клиентите също се поема от платформата, а платформата дава парите предварително на търговеца.
Платформата казва: "Ето, това е твоят клиент, който ще те изчака, примерно, една-две-три седмици, за да му доставиш стоката".
Например, един бутик за дрехи не произвежда цялата серия от най-малкия до най-големия размер, произвежда само 5-6 бройки от определен вид размер, който се предпочита от неговите клиенти. Този бутик няма необходимост да поддържа цялата серия постоянно в готовност, защото моментната ситуация е, ако клиентът днес заяви поръчка, той утре трябва да си получи стоката. Този елемент на спешност реално създава високите цени. Високите цени идват от това, че има много голяма непредвидимост и всички започват по веригата да се презапасяват. Реално клиентите нямат нужда от това презапасяване. В настоящата ситуация търговецът не е в главата на клиента и обратното, те не си говорят. Защо да не си говорят? Ние създаваме платформа да си говорят. Клиентът да каже: „Искам тази стока, много я харесвам и съм готов да изчакам. Ще ти предплатя, ще елиминирам ти всички рискове, не е нужно дори да плащаш за реклама, спечелил си ме вече като редовен клиент и съм готов да изчакам”.
Ние създаваме тази среда - начин на правене на бизнес, който ще помогне за борбата с инфлацията.
- Като ви слушам, разбирам, че основата, върху която стъпвате, е доверието между клиента и търговеца?
- Да, това е един уникален инструмент, който трябва да влезе в полезрението на политиците и на висшия мениджмънт, дори на най-големите компании в България и в света, за да може клиентите и търговците да бъдат максимално открити един към друг. Това ще позволи да възникват и нови търговци, които са далеч по-гъвкави и адаптивни към новата реалност.
- Някои водещи икономисти и политици обаче казват: Непредвидимостта е новата нормалност. А вие залагате на предвидимост, не е ли старомодно?
- Аз, като основател на платформата, не съм съгласен с това твърдение. Предвидимостта е нормалното нещо, което трябва да го има и Preonow е изобретението срещу галопиращата инфлация. Има икономически термин – дезинфлация. Ние правим дезинфлация на практика, не на теория. Preonow.com намалява темпа на инфлация като елиминира редица рискове. Това е платформа, която може да бъде истинска трансформация в правенето на бизнес в новата ни реалност, която е нормална, не е ненормална.
- В днешните условия, в които доверието между различни субекти – икономически и политически, е на критично ниски нива, как разчитате именно на него. Не е ли измамно в бизнеса да стъпиш на доверието?
- Не е измамно. Защото фирмите, които държат на своите клиенти, стоят и зад своята стока. Тук няма измама. Но като допълнителен гарант за клиента се явява и платформата. Широката аудитория от клиенти не знае това, но трябва вече да осъзнае, да разбере как работят банковите механизми. Едно плащане, когато е минало през банка, то е защитено и от самата банка. Клиентът, ако отиде в банката и каже, че тази сделка е нищожна и не си е получил стоката, банката веднага ще ни запорира сметката. Това става за секунди.
- А плащането става през платформата?
- Да, през платформата. Още същият ден търговците получават своите пари.
- Вие всъщност сте и финансов посредник.
- Не, ние не сме финансов посредник. Ние ползваме системи на банките, с които реално работим. Плащанията не се извършват на нашата платформа. Поръчките се извършват на нашата платформа, плащането се извършва като клиентът автоматично се прехвърля към своята банка.
- Как ви дойде тази идея? Има ли я другаде по света?
- Няма я другаде по света. Това е истинска българска иновация. Идеята я обмислям от 5-6 години и дойде от лична необходимост. За малък предприемач, който започва от нулата и под нулата, ако щете, най-големият проблем са оборотните пари. Всеки предприемач може да има гениални идеи, но ако няма оборотни пари, няма да го финансира никой. И банките в този момент не се появяват, те се появяват, когато реално нямаш нужда от парите. Винаги съм изпитвал необходимост от оборотни пари, защото съм имал много възможности за добър бизнес, но не са се случвали. И, осъзнавайки, че това не е само мой проблем, а голям проблем за всички предприемачи, проблем дори за всяко домакинство, реших, че ако клиентът и търговецът започнат да си говорят, нещата ще се променят. Аз, ако имам клиент, който ми е предплатил, образно казано, мога да му доставя всичко, което иска. И от другия край на планетата да е, аз ще му го доставя – той ми дава пари, дава ми време, дава ми своето доверие. Така се прави търговия и то много лесно. Основата в правенето на търговия е доверието. Който е успял да спечели доверие, той е добрият предприемач.
Ето, платформата печели доверието на клиентите, дава им допълнителна гаранция, на търговците оставя да бъдат така добри да се задоволят с по-малки печалби, защото ние им елиминираме рисковете, а те просто трябва да бъдат едни изпълнители на поръчки, отделът им за продажби става тази платформа.
- Разкажете ми малко за себе си, хората не ви познават. Как стигате до всички тези идеи и тяхната реализация?
- Аз съм предприемач по душа. Завършил съм Международен бизнес, индустриален инженер съм по образование. В съзнателния си живот винаги съм искал да се занимавам с бизнес, който да е полезен за обществото, ако щете, дори за човечеството.
- Не се ли изхвърляте?
- Смея да говоря такка, защото нещата, които съм правил, винаги са били в услуга на хората.
- Целта на един бизнес обаче е да спечелиш пари?
- Никога не е било водещото за мен спечелването на пари. Пари могат да се спечелят по най-различни начини, но трябва да има и добавена стойност. За мен водещото е било добавената стойност – как да помогна на човечеството, на обществото, на общността, в която аз живея, да живее по-добре. Затова съм се фокусирал от самото начало – 2011 г. да започна бизнес с енергийна ефективност - с идеята да бъда полезен на околната среда. Аз съм еконастроен човек и като инженер съм се насочил върху екотехнологиите. До 2019 година се занимавах с тази сфера и продължавам - екотехнологии, опазване на околната среда и производство на зелена енергия, опитвам се да бъда полезен.
- Имате ли други продукти като предприемач-новатор?
- Имам друг проект, който е в областта на телемедицината - термометър за измерване на телесна температура от дистанция. Това е робот, който разработихме с братовчед ми, който няма аналог в световен мащаб. Търсим финансиране и по този проект и след една година светът ще бъде запознат с тази българска иновация, направена от двама български инженери. Това е много важно за нас - ние вярваме, че нашата страна е малка, но с много голям човешки потенциал. Имаме златни младежи, експерти, специалисти и среда, в която може да се тества всичко. България може да се превърне в инкобатор за иновации, защото сме малък, труден пазар и ако тук успееш, навсякъде по света ще успееш, ако имаш достатъчно пари за реклама. Ние имаме тези дадености и България трябва да се използва като една голяма лаборатория, в която да се генерират идеи. Вярвам в това и работя моите идеи да се реализират една по една.
- Четох, че сте създал кабина за дезинфекция. Това по времето на Ковид-а ли го измислихте?
- Да, Ковид спомогна много неща да се ускорят, много процеси да бъдат оптимизирани, много бизнес сфери и политики да бъдат преосмислени. Именно Ковид беше мотивът ми да започна с проекта с платформата за preordering (в превод предварителна поръчка).
По време Ковид-а беше страшно и непредвидимо. Докторите правеха това, от което разбират – спасяваха животи, а аз като инженер си зададох въпроса, какво мога да направя. И тогава, за да бъда полезен на обществото, проектирах една кабина за дезинфекция. За мен беше абсолютно ненормално дезинфектант от една малка тубичка да струва 5 лв., след като преди е струвала 0,30 ст. или 0,50 ст. Направих кабина, която осигурява дезинфекция от глава до пети за 0,13 ст. И я патентовах. Такава кабина няма никъде по света, затова и успях да я патентовам. Наричам това социално-икономически проект. Изпитвам дълг към обществото да бъда полезен и затова съм го направил.
Още в самото начало знаех, че на 90% чисто икономически това не е изгоден проект. Всички пари, които влагам в него, ще бъдат загубени икономически. Но това, което влагам от себе си – вътрешната удовлетвореност, че го правя, гордостта, която изпитват моите родители, за мен беше истинският мотив да го направя. И ако не го бях направил, щях да се чувствам виновен. Затова мога да кажа, че се гордея с тази кабина.
- И така стигаме и до проекта с Preo, платформата, която ще позволи бизнес средата да бъде различна, не само в България и по света, така ли?
- Да, ако тази година успеем да намерим необходимото финансиране, ще стартираме и в Румъния. Румънският „умен” пазар е 12 пъти по-голям от българския. Всички наши търговци от България или където и да е другаде по света, ще могат да продават със същата репутация и в цяла Румъния. Доставките чрез нашата платформа ще струват буквално стотинки, дори ще им е по-лесно да управляват от чужбина, отколкото в България. Ето, тези предимства дава нашата платформа, затова цените са драстично по-ниски. Ние осигуряваме отлични условия на една перфектна организация.
- А имате ли специални бонуси за клиентите?
- Да. Платформата Preonow.com предлага опцията „купуване на микро портфейл”. Това е дигитален портфейл, който може да бъде предплатен към даден търговец и клиентът да го използва неограничен брой пъти. Например, ако предплатите на вашия фризьор 300 лева наведнъж, а една прическа струва 30 лева, ще можете да отидете няколко пъти или да направите няколко различни процедури в различен период от време. Така имате отстъпка за това, че плащате всичко наведнъж, а фризьорът си гарантира, че вие редовно ще го посещавате в следващите 6 месеца или 1 година, зависи какъв е срокът. Това е подходящ механизъм за разплащания на места, където сте редовен клиент, например в ресторанти, дори в кварталния месарски магазин. Така вашите търговци ще имат по-голяма сигурност, като си гарантират оборотните пари и ви гарантират като клиент за определен период. Това може би е най-голямата иновация в целия проект на платформата за preorder, защото в сферата на услугите специално нямаше до момента възможност да дава такива „промоция”.
Редовният клиент е този, който трябва да бъде най-много ухажван и фирмите, които държат на редовните си клиенти, трябва да правят такива отстъпки. Тези микро портфейли са много подходящи за бизнеси, които дават допълнителни бонуси на своите служители. Ние казваме, че с нашите бизнес портфейли всеки ще получава повече, плащайки по-малко.
- Тоест, и бизнесът, и клиентът трябва да знаят за вашата платформа?
- Точно така. Бизнесът вече знае, защото си пуска офертите, остава и клиентите да разберат, те вече го правят, но целта ни е да стават все повече тези, които използват този вид покупки.
- От колко време функционира платформата Preonow.com?
- От два месеца. Подготвяхме я две години. За тези два месеца 120 фирми са се регистрирали, има 1800 топ обяви. Клиентите виждат, че ние даваме преимущества, където няма никъде другаде и са готови да работят с тези търговци. Има много различни платформи за онлайн покупки, които взимат комисионни, стигащи до 30%. Всичко това плащат клиентите. А нашата платформа взима от 1 до 6%. Ние искаме парите да останат в джоба на клиента.
- Опишете ми върху какво трябва да стъпи добрият бизнес, според вас?
- Добрият бизнес не е нищо повече от една идея и перфектна, отлична организация. Този, който може да си организира бизнеса добре, той печели, а не този, който има гениалната идея. Затова ние създаваме условията да организираме бизнес процесите, така че те да не струват толкова много и да не носят абсолютно никакъв риск в тези несигурни времена.
- Като ви слушам, си мисля, че вие сте просто една бяла врана, защото говорите: „да помагам на човечеството”, „да бъда полезен на обществото”, „имам дълг към обществото”. Това са много сериозни заявки, казани от един млад човек, бизнесмен. Тези думи не се чуват на фона на цялата агресия, коята залива в обществото. Вярвате ли наистина във всичко това, което казвате?
- Дълбоко вярвам в това, което не само казвам, а и правя. Всеки ден, правя това, което казвам. Работя много, идеите не ми дават възможност да спя пълноценно. Искам да правя още и още, защото има много какво да се направи.
- Кога раждате тези идеи, сънувате ли ги?
- Ражда ги необходимостта. Ражда ги анализът, който правя.
- Как ви дойде идеята, например, за този робот термометър. Какво представлява той?
- Той е като една малка нощна лампа, която се поставя до леглото и от дистанция мери телесната температура. Той е прототип, готов за производство. Вече е финансиран от друг фонд, само и само да си направим рекламните материали и видеа, за да можем да го покажем на света. В момента търсим голямо финансиране, чрез което да го изпитаме в болнична среда, да получим сертификатите и да започнем производство.
- Вие ще го предложите в болнични заведения?
- Засега, да. Хората трябва да повярват, че има такова устройство, което може да работи с толкова голяма точност и после да започнат да го взимат за домашно ползване. Той е предназначен за домашно ползване, но в момента болниците имат много по-голяма нужда от него. Ако преди Ковид го бяхме регистрирали изцяло, то това щеше да бъде не световен, а междупланетен бум.
- Как ви дойде идеята за това устройство?
- Пак от лична необходимост. Племенницата ми страдаше от Синдром на PFAPA, много рядък е – на 10 000 деца едно страда и е много труден за диагностициране. Деца между 0 и 5-годишна възраст през 3 седмици вдигат много висока температура, над 40 градуса. Това е пагубно за тях. Единственият начин да се преборят е да им се прилагат инжекции с кортизол, а това е убийствено. В това заболяване трябва да се проследява много добре телесната температура - ако се хване пика една седмица преди да започне реално да се вдига вътрешната температура, се дават лекарства, които се взимат три седмици, които дават ефект. И ние с братовчед ми, той е завършил Медицинска електроника в Техническия университет в София, потърсихме нещо за проследяване на телесната температура, което да не пречи на такова малко дете. Търсихме професионално оборудване, дори за интензивните отделения в болниците и не е създадено нищо такова. Затова решихме да си го създадем сами. Започнахме. Аз работех по чертежите, той – по софтуера. И в крайна сметка направихме нещо, което ни вършеше работа. Първо споделихме това на лекаря, който лекуваше племенницата ми, той е в Бурса, Турция. Лекарят казал на братовчедка ми: „Чувате ли се какво говорите? Това е революционно и те го дължат на света”.
- Сериозен атестат!
- Но ние не повярвахме – какво значи "дължите го на света". Тогава проучихме докладите каква е необходимостта и установихме, че милиони хора по света имат нужда от проследяване на телесната температура – от раково-болните, до СПИН, до абсолютно всяко дете, при което за секунди температурата може да се вдигне пагубно. Да не говорим за социалния ефект – при жените, който имат репродуктивни проблеми. Те стават през нощта, мерят си температурата, правят едни скали, по който трябва да определят - точно между 18 и 14 часа преди овулация с половин градус се вдига температурата на жената и това е най-благоприятният момент за зачеване. Няма по-точно устройство от нашето, защото ползваме сензори, предназначени за медицината. А тези термометри, които ползваме в домашна среда имат отклонение плюс-минус 1 градус, тоест 38,5 – 39,0 - абсолютно никакво значение няма. И ние решаваме този проблем.
- Колко време работите по това устройство?
- Вече 9 години!. Не можем да спим, искаме час по-скоро да се случи неговото производство. Когато Ковид дойде, инвеститорите, които преди това не разбираха, защо пък да мерим температура, започнаха да ни звънят да питат за устройството. За съжаление, чрез Ковид разбраха колко е важно да се проследява телесната температура. Проследяването на температурата е 25% от правилната диагностика на всяко едно заболяване. Има данни как вашето тяло си мени температурата и 3-4 години назад, и ако правилно е измерена, лекарите могат да предвидят какви заболявания вие може да развиете и да се предприемат превенции. Затова е световна иновация.
- А какво представлява кабината за дезинфекция?
- Нещо като асансьорна кабина. Влизате и за 3 секунди се впръсква дезинфектант, който е напълно безвреден, затваряте очите и устата, но дори да попадне, няма да е проблем. Ползваме такъв вид дезинфектант, който е едновременно и евтин и не е подвластен на пика на цените. Кабината вече е произведена в България. Няколко обществени институции и болници я купиха, но спряхме производство, защото няма нужда, пандемията отмина.
- Вие сте голям мечтател, но си и реализирате мечите.
- Правя го със сърце и душа. Вярвам в нещата, които правя. Обмислени са, не са футуристични. Нещо ми хрумва от реална необходимост и решавам реални проблеми на хората. Това ме прави удовлетворен
Последвайте Епицентър.БГ вече и в Телеграм и Туитър!