В Австрия колоезденето е национален спорт. Тук всеки кара - лете, зиме, по специалните алеи и из планините. Годишно се продават 410 000 броя велосипеди, произвеждат се 142 000. Да пробиеш на тукашния консервативен и разглезен пазар, който признава само реномирани западни марки, има 2000 специализирани търговци, и да угодиш на платежоспособните клиенти с велосипеди, изработени в България, може и да звучи като утопия. Но от две години се превръща в реалност. Въпреки трудностите заради невероятната конкуренция, традиционализма на пазара и много други фактори. Затова и досегашните резултати са голям успех.
На тазгодишното изложение „Най-доброто от велосипедите“, проведено в Залцбург в средата на септември, участваха най-известните производители от ЕС и 85 техни директни дистрибутори, показващи 290 марки. България се представи „зад завесата“ - около 30 процента на някои чужди марки (SCKOT, FOCUS, KTM) се произвеждат у нас. Чисто българските бяха показани от фирма „Спортале“. Компанията е базирана във Виена, в нея работят 4-ма „веломаниаци“, ръководи я инж. Димитър Димитров. От две години продават в Австрия българските марки DRAG (на фирма „Веломания“), FERRINI и SHOCKBLAZE (италиански марки, купени от българската „Макском“).
Да нагазиш в дълбокото
Димитър, който е IT специалист, дошъл във Виена през 2007 г. - работил по голям телекомуникационен проект. И сега неговата фирма се занимава с консултантска дейност и изпълнява интересни проекти в тази област. „Това с велосипeдите отразява възгледите ми - аз съм зелен, а какъв по-екологичен транспорт от тях“ - обяснява той идеята да се захване с продажбата на български велосипеди. Със съпругата си българка, учителка по английски език в едно от международните училища, 11- годишния си син и 9-годишната си дъщеря „открадват“ доста часове за разходки с велосипед. Извън пристрастията обяснението за бизнес начинанието звучи другояче: „Консултантският бизнес работи с добри идеи - казва Димитър. - А тази беше повече от добра. Да разбиеш хегемонията на другите на един претенциозен пазар!“ Фирмата му става официален представител на български марки на пазара в Австрия, планира да продаде няколко хиляди броя през следващата година. „Дотук успяваме. Защото качеството на нашето производство е конкурентно на големите марки, цените са средните за тукашния пазар“, казва Димитър.
Върнах се
А най-голямото удовлетворение за тима му от млади хора са клиенти, дошли да купуват отново - този път с приятели. Покрай старите клиенти става дума и за него. Ще се върне ли да работи в България?
„Ако имам същите условия за бизнес и без мутренските условия, да“, отговаря Димитър без колебание. И продължава: „Ниските данъци с нищо не помагат. Друго трябва да се направи. Да накараме българина да повярва, че може и че трябва да направи нещо. В Австрия да започнеш бизнес е много лесно - за 10 минути регистрираш фирма. Трудното е да останеш, да се докажеш.“
Димитър Димитров
Казва, че повече от година не може да си назначи сертифициран специалист за сглобяване на велосипеди. За да ти дадат право да вършиш това в Австрия, от което зависи и безопасността на хората, трябва да преминеш през специални курсове. Те, освен че се провеждат два пъти в годината, са и препълнени.
Димитър Димитров е благодарен на българските производители „Веломания“ и „Макском“ за доверието и гъвкавостта, които демонстрират. Не познавал никого, но му помогнали - в началото му дали няколко велосипеда, за да пробва. Подали им приятелско рамо и през миналата година, защото стартирайки, няма как да направиш заявките за следващия сезон. „А на Запад така работят - прогнозират доста напред“, казва той.
Засега фирма „Спортале“ освен към частни клиенти се цели и в непрофесионални отбори и в хотелите, които дават колела под наем.
Рекламата
за Димитър Димитров и неговите ентусиасти от фирмата са успехите на българските производители, за които той разказва не без гордост. През миналата година производството на родни велосипеди е скочило с 5 процента, а през август т.г. португалският национален отбор по колоездене вече кара с българската марка DRAG. Този модел донесе и бронзов медал от световното първенство на писта в Корея. С българско колело Литва има световен шампион, на наши марки разчитат украинските, руските и корейските спортисти...
В „Спортале“ вярват, че амбицията на родните производители - на лятната олимпиада в Рио де Женейро през 2016 г. поне 4 национални отбора да карат с наши велосипеди, ще успее.
„Защото - казва Димитър Димитров, - в България некачествени колела не се произвеждат. Предлагат се два вида - бюджетни, които са с по-малко екстри, и висококачествени.“ И мечтае производството на български електровелосипеди да скочи - това искат клиентите тук. През миналата година пазарният им дял в Австрия е 15 на сто, а продажбите им по прогнозни данни са скочили с 4 процента.
Димитър се усмихва на въпроса успял човек ли е, но не се замисля и отговаря с твърдо „да“. „Ако ме питате за стотици хиляди в банката - нямам. Имам собствено жилище, кола, деца, великолепно семейство и много приятели, а това е най-голямото богатство. Самочувствието на децата ни, а и на младите хора трябва да се гради на това, което те могат и знаят да правят, а не на банковите сметки на родителите им. Децата трябва да се научат не че имат, а че могат и трябва. България има невероятно много талантливи и умни хора. За съжаление възможностите им се откриват в чужбина...“, завършва Димитър Димитров.
Продажби
Годишно в ЕС се продават 20 млн. велосипеда. Най-търсени са в Германия - близо 4 млн. броя годишно. Втора е Великобритания с 3,6 млн., Франция пласира по 2,835 млн. Австрия е на 11-о място с 410 хиляди продадени бройки, а България е на 23-то място. У нас годишно се продават 62 000 велосипеда.
83 евро средна цена в България
Най-скъпо е да си купиш велосипед в Холандия. Там средната му цена е 724 евро. В Германия тя е 513 евро, в Австрия и Дания - 440, в Люксембург - 400, в Швеция - 385. Най-евтини в ЕС са велосипедите в България - средно 83 евро.
Спорим с Франция за пето място по производство
През 2012 г. (статистиката за 2013 г. още не е излязла) в ЕС са произведени 11 млн. 537 хиляди велосипеда. Най-много бълва Германия - 2 млн. 211 хил., следват Италия - 2 млн. 195 хил., Полша - 1 млн. и 76 хиляди, Холандия - 900 хил., Франция - 850 000. През 2012 г. България е произвела 837 000 велосипеда, но през миналата година производството е скочило с 5 процента, заради което може и да е изместила Франция от петото място. По средата на класацията в ЕС сме и по производство на части за велосипеди - 13-о място.